برداشت سردبیر: همانطور که در هفته گذشته در روز تحلیلگر صنعت AMD نشان داده شد، این شرکت دارای یک سبد محصولات قوی است، اما سرمایه گذاران امیدوار بودند که پیشرفت بیشتری در زمینه هوش مصنوعی ببینند. AMD ادعا می کند که مشتریان جایگزینی برای انویدیا می خواهند، اما انویدیا 11 میلیارد استدلال متقابل برای آن دارد. AMD با بهروزرسانیهایی برای پردازندههای لپتاپ، پردازندههای سرور سرور و یک پردازنده گرافیکی جدید و فوقالعاده که برای هوش مصنوعی طراحی شده بود، وارد عمل شد، و با این حال، سهام آن با انتشار اخبار 5 درصد کاهش یافت.
و طبیعتاً تمرکز اصلی روی هوش مصنوعی و انویدیا است. AMD ادعا میکند که مشتریان از افزایش قدرت انویدیا در این بازار عصبانی شدهاند. این یک استدلال قابل قبول است، اما انویدیا 11 میلیارد دلیل برای مخالفت در این سه ماهه دارد، که مشخص نیست مشتریان چه زمانی نارضایتی خود را از سفارشات واقعی ابراز می کنند یا خیر.
چشم انداز AMD بین دو رقیب اصلی خود – اینتل و انویدیا – فشرده شده است. آنها محصولات فوق العاده ای دارند، اما حتی آن ها نیز به قوانین فیزیک ملزم هستند، به این معنی که هیچ گلوله نقره ای برای تغییر شدید موقعیت بازار وجود ندارد. محصولات آنها در حال حاضر دارای برخی از مزیت های رقابتی هستند، اما رقبا در نهایت محصولات جدیدی را روانه بازار خواهند کرد و چرخ صنعت را در حال چرخش نگه می دارند.
همانطور که گفته شد، ما فکر می کنیم یک فرصت واقعی برای AMD در مرکز داده هوش مصنوعی وجود دارد. بازار آموزش برای آنها در آینده قابل پیش بینی از دست رفته است، آنها به سختی موضوع را در طول ارائه خود ذکر کردند، یک حذف معقول. از سوی دیگر، بازار استنتاج مرکز داده بسیار بزرگتر خواهد بود. تمام آن مدلهای هوش مصنوعی مولد در حال حاضر به دلیل هزینههای درخواستهای کاربران با مشکل مواجه شدهاند، گلوگاهی که AMD اکنون یک راهحل محکم برای آن دارد.
عامل دوم نرم افزار CUDA انویدیا است که بهینه سازی پردازنده های گرافیکی انویدیا را که یک ویژگی ضروری در مقیاس هوش مصنوعی است، ساده می کند. ما با مدیران AMD در مورد این موضوع وارد یک بحث نسبتاً عمیق شدیم. آنها به طور قانع کننده ای استدلال کردند که CUDA قدرت نهایی در نرم افزار هوش مصنوعی نیست، و به مشارکت آنها با PyTorch و Hugging Face، دو پروژه نرم افزاری محوری هوش مصنوعی اشاره کردند. با وجود این، CUDA هنوز هم شایستگی های خود را دارد. در بازاری که نیازمندیهای نرمافزاری به سرعت در حال تغییر هستند، یک راهحل شناختهشده یک بازگشت پیشفرض آسان است. در حالی که CUDA ممکن است یک خندق رقابتی دائمی برای Nvidia نباشد، نشانه های عملی کمی از آن در زمین وجود دارد.
این سوال باقی می ماند که آیا مشتریان از پیشنهاد آنها استفاده خواهند کرد و پاسخ آن نامشخص است. با توجه به عرضه محدود و افزایش هزینه های انویدیا، هیچ شکی وجود ندارد که مشتریان مایلند جایگزین های انویدیا را بررسی کنند. در مقابل این دو عامل قرار می گیرند. مقابله با این دو عامل است. اول، اینرسی مشتری – هایپرمقیاس کننده ها تعداد محدودی فروشنده را ترجیح می دهند و چسبیدن به انویدیا اغلب مسیر کمترین مقاومت سازمانی است. (به قول معروف، هیچ کس به خاطر خرید انویدیا اخراج نمی شود، اگرچه مدیران مالی ممکن است نظرات متفاوتی در این مورد داشته باشند.)
یادداشت ویراستار:
نویسنده مهمان، جاناتان گلدبرگ، بنیانگذار D2D Advisory، یک شرکت مشاوره چند منظوره است. جاناتان استراتژیهای رشد و اتحادهایی را برای شرکتهایی در صنعت موبایل، شبکه، بازی و نرمافزار ایجاد کرده است.
همچنین بخوانید: ظهور، سقوط و رنسانس AMD

علیرغم همه اینها، AMD در موقعیت خوبی به نظر می رسد. ما میتوانیم در مورد قیمت سهام مناسب بحث کنیم، اما دقیقاً از منظر تجاری، آنها به عملکرد فوقالعاده خوبی ادامه میدهند. مدیر عامل آنها، لیزا سو، یکی از بهترین ها در این صنعت است و خط تولید آنها این را منعکس می کند. بنابراین، بحث های جاری در مورد سهام AMD حول محور این است که آنها چقدر می توانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و چه مقدار از این بازار نوظهور هوش مصنوعی را می توانند تصاحب کنند. به طور کلی، آنها در موقعیت قدرتمندی قرار دارند و عامل تعیین کننده این است که چقدر بیشتر می توانند پیشرفت کنند.
به احتمال زیاد، این کاهش ارزش سهام را می توان به پدیده «شایعه را بخر، خبر را بفروش» نسبت داد، زیرا بسیاری از اعلامیه های محصولات آنها قبلاً در جاهای دیگر پیش بینی شده بود. به نظر میرسید که هیچکسی که با او صحبت کردهایم مشکلی با عملکرد محصولات جدید نداشته باشد، زیرا به نظر میرسد همه آنها در برابر رقبا موقعیت خوبی دارند. برخی از تحلیلگران مالی ابراز ناامیدی کردند که جدیدترین محصول، به ویژه شتاب دهنده هوش مصنوعی، با اعلامیه های مشتریان عرضه نشده است. با این حال، ما بر این باوریم که انتظار اعلام حجم بالای مشتری برای محصولی که نمونه برداری عمده آن آغاز نشده است کمی زود است. علاوه بر این، مدیران مایکروسافت، AWS و فیس بوک نظرات درخشانی از دیگر محصولات AMD ارائه کردند – آیا این اشاره کافی نیست؟
از یک سو، اینتل در هر دو بازار CPU سرور و کلاینت، جایگاه قدرتمندی را حفظ کرده است. محصولات AMD در اینجا دارای مزایای عملکردی واضحی هستند که برای کاهش بیشتر سهم بازار اینتل کافی است اما به طور کامل آنها را حذف نمی کند. اینتل هنوز هم کنترل کانال قابل توجهی را در بازار رایانه های شخصی اعمال می کند، که به علاوه دوز مناسب کاهش قیمت به آنها اجازه می دهد فعلاً در این بخش فرو بروند. در سمت مرکز داده، از دست دادن سهام اینتل قابل توجه تر و دردناک تر است. اما مشتریان مرکز داده بر اساس مدلهای هزینه کل مالکیت تصمیمگیری میکنند، بنابراین حتی اگر جنبه عملکردی لغزش پیدا کند، مقرون به صرفه بودن میتواند به نفع آنها باشد. بسیاری از سرمایه گذارانی که با آنها صحبت می کنیم همچنان در مورد سهم بازار بالقوه AMD در صنعت مرکز داده تردید دارند. در حالی که جا برای رشد وجود دارد، بی نهایت نیست.