در ایالات متحده، سه ایالت — ماساچوست، نیویورک و کالیفرنیا — می خواهند تا سال 2035 خودروهای جدید گازسوز را در جاده ها متوقف کنند. سایر کشورها از جمله ژاپن، چین، بریتانیا و آلمان به دنبال این هستند. اتخاذ تدابیر مشابه نروژ و کره جنوبی اهداف بالاتری دارند که مهلت ممنوعیت را تا سال 2025 تعیین می کند.
اتحادیه اروپا امیدوار است که این پیشنهاد باعث توسعه بیشتر وسایل نقلیه الکترونیکی ارزانتر، سوختهای بدون کربن بیشتر و سایر نوآوریهای بدون آلایندگی شود. بیش از حد مجاز انتشار، جریمه ای معادل 95 یورو به ازای هر گرم CO2 در هر کیلومتر بیش از حد مجاز برای یک سال معین در پی خواهد داشت. سازندگان کم حجمی که حداکثر چند هزار خودرو در سال می فروشند، مانند فراری یا استون مارتین، تا پایان سال 2035 از قوانین جدید معاف هستند.
اولین گام این پیشنهاد کاهش انتشار CO2 از خودروهای جدید به میزان 55 درصد در مقایسه با سطوح سال 2021 و ون های جدید تا 50 درصد قبل از سال 2030 خواهد بود. اتحادیه اروپا امیدوار است که با تشدید مقررات انتشار گازهای گلخانه ای این وظیفه را انجام دهد تا تولیدکنندگان را متقاعد کند که کمتر آلایندگی و آلایندگی بیشتری داشته باشند. خودروهای بدون آلایندگی
به گفته سازمان ملل، چنین اقدامات شدیدی ممکن است برای جلوگیری از بدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی ضروری باشد. گزارش محیط زیست سازمان ملل که اخیراً منتشر شده است، می گوید که دیگر راه مناسبی برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای پیش از صنعتی شدن وجود ندارد.
به طور خلاصه: با افزایش فوری بحران آب و هوا، چندین دولت در سراسر جهان اخیراً متعهد شده اند که فروش خودروهای گازسوز جدید را در دهه 2030 متوقف کنند تا انتشار CO2 را کاهش دهند. اتحادیه اروپا آخرین نهادی است که چنین طرح هایی را ارائه کرده است.
این هفته، شورای اروپا و پارلمان اتحادیه اروپا در مورد پیشنهادی برای ممنوعیت معرفی خودروها و وانت های موتور احتراق داخلی جدید از سال 2035 به توافق رسیدند. این دو گروه انتظار داشتند به زودی قوانین جدید را تصویب کنند.
در صورتی که تعداد زیادی از وسایل نقلیه جدید آنها دارای آلایندگی کم یا صفر باشند، تولیدکنندگان می توانند اهداف کاهش یافته را به دست آورند. این قوانین حداقل هدف را تا سال 2030 به 25 درصد از خودروها و 17 درصد از وانت ها افزایش می دهد. خودروسازان اعتبار آلایندگی کمتری را برای معرفی نوآوری های کاهش CO2 دریافت خواهند کرد.
سیاستهای فعلی ما را در مسیر افزایش 2.8 درجه سانتیگراد تا سال 2100 قرار میدهند، در حالی که آخرین تعهدات دولتها و سایر سازمانها فقط آن را به 2.4 یا 2.6 درجه سانتیگراد کاهش میدهد. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 مستلزم دگرگونی در کل سیستم اقتصادی جهانی است.