آینده نگر: یکی از بزرگترین چالشهای شرکتهای نیمهرسانای بزرگ این است که باید سالها قبل از رایج شدن آنها، روی فناوریها و بازارهای کلیدی شرطبندی کنند. در دنیای دیجیتالی روزافزون ما، تراشهها جزء اصلی در سطح پایه هستند که برای فعال کردن انواع جدیدی از نوآوریها ضروری است که به نوبه خود منجر به ایجاد دستههای محصولات جدید یا اختراع مجدد دستههای قدیمیتر میشود. چنین موردی در مورد بازار خودروی امروزی است که شاهد تحول در قابلیتها، معماری و طراحی است که همگی توسط فناوریهای دیجیتال مبتنی بر تراشه هدایت میشوند.
چندین سال پیش، بسیاری از بزرگترین شرکت های نیمه هادی جهان، از جمله انویدیا، کوالکام، اینتل و دیگران شروع به برنامه ریزی برای چیزی کردند که به عنوان دسته بزرگ بعدی دستگاه های دیجیتالی می دیدند: خودروهای متصل هوشمند.
اکنون، همانطور که ما شروع به دیدن اولین خودروهای مدل سال 2023 با عملکردهای روزافزون پیشرفته فناوری می کنیم، مشخص شده است که آن شرط بندی های اولیه شروع به بازده شدن کرده اند. هر یک از این فروشندگان بزرگ فناوری – که همه آنها معمولاً روی دستگاههای محاسباتی کاربر نهایی مانند رایانههای شخصی و تلفنهای هوشمند تمرکز کردهاند – در حال ایجاد نفوذ مهمی در صنعت خودرو هستند. در واقع، هرکدام اکنون شروع به برجسته کردن نشانههایی از اهمیت فزایندهای که تامینکننده قطعات خودرو در خطوط اصلی خود دارد، نشان میدهند.
به عنوان مثال، انویدیا در کنفرانس اخیر GTC خود نشان داد که چگونه از نسل بعدی فناوری GPU خود برای انواع کاربردهای مختلف خودرو، از جمله رانندگی کمکی و خودکار، و همچنین عملکردهای سرگرمی اطلاعاتی، استفاده می کند. به طور مشابه، کوالکام ماه گذشته یک روز سرمایهگذار برگزار کرد که در مورد خط لوله رو به رشد شرکت در تجارت مبتنی بر خودرو بحث کرد. سرانجام، اینتل به تازگی اعلام کرد که پس از خرید شرکت اسرائیلی مبتنی بر فناوری ADAS (سیستمهای کمک راننده پیشرفته) در سال 2017، بخش Mobileye خود را توسعه میدهد، چیزی که امیدوار است به سود مالی بزرگی تبدیل شود.
در مورد انویدیا، این شرکت قبلاً بسیاری از تکرارهای قبلی از فناوری مجهز به پردازنده گرافیکی خود را برای بازار خودرو منتشر کرده است، اما با هر نسل متوالی، این شرکت قابلیتهای قدرتمندتری را فراهم میکند و به برنامههای جدید دسترسی پیدا میکند. پس از سالها موفقیت در رانندگی با سیستمهای اطلاعات سرگرمی خودرو، این شرکت وظیفه چالشبرانگیزتر عملکردهای کمکی رانندگی را بر عهده گرفت و اکنون به کار برای سطوح بالاتر رانندگی خودکار ادامه میدهد.
پلتفرم جدید Drive Thor این شرکت از آخرین نسل فناوری GPU Ada Lovelace، جدیدترین فناوری پردازشگر گرافیکی Grace مبتنی بر Arm که این شرکت در اوایل سال جاری معرفی کرد، و قابلیتهای هوش مصنوعی فناوری پردازشگر گرافیکی چند نمونه Hopper شرکت برای شتاب هوش مصنوعی پشتیبانی میشود. .
با Drive Thor، خودروسازان میتوانند عملکردهای هوشمند خودرو را در یک SoC یکپارچه کنند.
در مجموع، اینها عملکرد فوق العاده 2 ترافلاپس را امکان پذیر می کنند. در دنیای واقعی، این بدان معناست که Drive Thor میتواند برای فعال کردن اکثر عملکردهای کلیدی مبتنی بر فناوری که در یک خودروی مدرن یافت میشود – از جمله ADAS و برخی عملکردهای رانندگی خودکار، پارکینگ خودکار، کنترل اطلاعات سرگرمی، نظارت بر راننده و سرنشین، و کنترل خوشه ابزار — از یک پلت فرم واحد.
این یک پیشرفت مهم است زیرا قبلاً بسیاری از این عملکردها توسط تراشه های جداگانه اجرا می شدند. در واقع، بسیاری از خودروسازان یا تامین کنندگان خودروهای ردیف 1 اغلب تراشه هایی را از فروشندگان مختلف برای اجرای این عملکردهای مختلف انتخاب می کنند. به همین دلیل شنیدن صحبتهای چند فروشنده تراشه در مورد اینکه چگونه از یک فروشنده و گاهی اوقات مدلهای مشابه کسبوکار را به دست آوردهاند، نسبتاً رایج شد. آنها برای عملکردهای مختلف استفاده می شدند.
با درایو ثور، انویدیا به سازندگان خودرو، از مدلهای 2025 خود، این امکان را ارائه میدهد که بتوانند بیشتر این عملکردها را در یک پلتفرم ادغام کنند. با توجه به پیچیدگی بسیار زیاد خودروهای امروزی، این یک پیروزی بزرگ بالقوه برای همه افراد درگیر است. برای Nvidia، البته، کسب و کار بیشتری را به دست می آورد و خود را به عنوان یک تامین کننده حتی مهم تر معرفی می کند. برای خودروسازان، ادغام چندین عملکرد در یک پلت فرم دیجیتال واحد می تواند به ساده سازی معماری کلی خودرو کمک کند، که باید به عملکرد قابل اعتمادتر منجر شود و هزینه ها و پیچیدگی های مرتبط با ترکیب پلت فرم های متعدد در یک وسیله نقلیه را کاهش دهد.
Drive Thor این پشتیبانی چند منظوره را با اجرای چندین برنامه مختلف به طور همزمان از طریق یک محیط نرم افزار مجازی شده (از لحاظ مفهومی مشابه کاری که سرورها در مراکز داده و در فضای ابری انجام می دهند) که Nvidia از آن به عنوان محاسبات چند دامنه ای یاد می کند، فعال می کند.
در اصل، این به Drive Thor اجازه میدهد تا بسیاری از کنترلکنندههای دامنه فیزیکی را که برای چندین دهه عملکردهای مختلف خودرو را در خودروها تامین میکنند، در نرمافزار تکرار کند. همچنین، موتور ترانسفورماتور استنتاج منحصر به فرد درایو ثور در مقایسه با نسل قبلی انویدیا، موتور ترانسفورماتور استنتاجی است که به ادعای شرکت میتواند بهبودی 9 برابری را در اجرای انواع شبکههای عصبی که در قلب عملکردهای رانندگی کمکی و خودکار قرار دارند، ارائه دهد. در پایان این خبر، انویدیا همچنین اعلام کرد که شرکت خودروسازی چینی Zeeker (بخشی از گروه خودروسازی Geely، که مالک ولوو نیز هست) اولین کسی خواهد بود که از Drive Thor به عنوان پلت فرم محاسباتی خود استفاده خواهد کرد که با خودروهای ساخته شده در سال 2025 شروع می شود.
در روز سرمایهگذار خودرو، کوالکام همچنین یک فناوری جدید خودرو به نام Snapdragon Ride Flex SoC را اعلام کرد (اگرچه جزئیاتی ارائه نکرد). مانند Drive Thor انویدیا، Qualcomm’s Ride Flex به اندازه کافی قدرتمند است تا از تمام عملکردهای کلیدی رانندگی محاسباتی در یک خودروی هوشمند و متصل پشتیبانی کند، اما جزئیات کامل تراشه تا نمایشگاه CES 2023 در ژانویه انتظار نمی رود.
کوالکام همچنین سالهاست که محصولاتی را برای صنعت خودرو عرضه میکند و در اوایل سال 2022، استراتژی خودرویی جدیدی را با برنامه شاسی دیجیتال اسنپدراگون راهاندازی کرد. شاسی دیجیتال چندین عملکرد مختلف، مانند کابین خلبان دیجیتال اسنپدراگون برای اطلاعات سرگرمی داخل خودرو و سواری اسنپدراگون برای رانندگی کمکی و خودکار را در یک پلت فرم واحد ادغام می کند که خودروسازان می توانند آن را انتخاب کنند و یا یکی را انتخاب کنند – مسیری که ممکن است تبدیل شود. با معرفی Ride Flex SoC محبوب تر شد.
تاریخچه کوالکام در صنعت خودرو بسیار به عقبتر برمیگردد، زیرا چندین دهه است که تجهیزات جانبی ارتباطی مانند مودمهای سلولی، وایفای و تراشههای بلوتوث را برای خودروها ارائه میدهد. اکثر سیستمهای مخابراتی مانند OnStar جنرال موتورز و مشابه آن، معمولاً توسط تراشههای اتصال کوالکام تغذیه میشوند. بعلاوه، با توجه به ماهیت نرمافزاری خودروهای مدرن و همچنین نیاز حیاتی و فرصتهای تجاری جدید بالقوه برای ارتقاء هوا، بخش “متصل” خودروهای هوشمند و متصل اهمیت قابل توجهی پیدا میکند.
در نتیجه این ارتباطات بلندمدت، این شرکت در رویداد سرمایه گذار خود اعلام کرد که خط لوله آن برای درآمد خودرو از 19 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار در طول تنها چند ماه افزایش یافته است، که نشان دهنده شتابی است که با شرکای مانند Acura شاهد آن است. ، آئودی، بی ام و، کادیلاک، جگوار، و استلانتیس. علاوه بر این، کوالکام از شراکتی با مرسدس بنز رونمایی کرد تا عملکردهای کاکپیت دیجیتال و پلتفرم اتصال خودرو اسنپدراگون را به خودروهای آینده مرسدس ببخشد.
به نوبه خود، اینتل اعلام کرد که قصد دارد بخش Mobileye خود را در یک IPO مورد انتظار توسعه دهد. Mobileye پیشرو اولیه در عملکردهای کمکی رانندگی از طریق فناوری مبتنی بر دوربین و مبتنی بر نقشه هوشمند بوده است و تقریباً با تمام خودروسازان بزرگ در سراسر جهان شراکت برقرار کرده است. اخیراً، این شرکت با پلتفرم True Redundancy خود، پشتیبانی از لیدار و سایر حسگرها را اضافه کرده است و به طور فزاینده ای به سمت عملکردهای رانندگی خودمختارتر حرکت می کند.
زمانی که اینتل 5 سال پیش Mobileye را خریداری کرد، این یکی از اولین نشانه های اهمیت روزافزون بخش خودرو برای شرکت های بزرگ نیمه هادی بود. از آن زمان، اینتل به پرورش این شرکت ادامه داده و به رشد آن کمک کرده است. اکنون امیدوار است بتواند با IPO جدید اعلام شده، سرمایه خود را “نقد نقد” کند و از برخی از این سرمایه ها برای برنامه های تهاجمی خود برای سایت های جدید تولید تراشه استفاده کند.
خودروهای هوشمند و متصل بخش فوقالعاده مهمی از رشد آینده شرکتهای بزرگ تولید تراشه مانند Nvidia، Qualcomm، Intel و AMD، بلکه شرکتهای کمتر شناخته شده خواهند بود.
مانند بسیاری از پیشبینیهای بلندمدت، همه چیز در مورد نحوه همکاری شرکتهای بزرگ نیمهرسانا و صنعت خودرو همانطور که از ابتدا انتظار میرفت به نتیجه نرسیده است. به هر حال، با وجود پیشبینیهای قوی صنعت فناوری و تلاشهای عظیم، ما هنوز با خودروهای سطح 5 کاملاً مستقل برای افراد فاصله زیادی داریم.
با این حال، شکی وجود ندارد که خودروهای هوشمند و متصل بخش فوقالعاده مهمی از رشد آینده شرکتهای بزرگ تولید تراشه مانند Nvidia، Qualcomm، Intel و AMD، بلکه شرکتهای کمتر شناختهشده مانند Marvell، Lattice Semiconductor خواهند بود. ، و خیلی های دیگر.
در واقع، گزارشهای اخیر از بانکهای سرمایهگذاری بزرگ حاکی از آن است که 45 درصد از اجزای یک خودرو ممکن است در 10 سال آینده مرتبط با فناوری باشند. همانطور که ارتباط فناوری پیشرفته با صنعت خودرو در حال تکامل است، ما نیز شاهد رشد عظیمی در خدمات متصل به ابر برای خودروها هستیم. در مجموع، این یک مثال عالی (و گویا) از نوع تأثیری است که نیمه هادی ها و فناوری می توانند به طور کلی بر صنایع سنتی داشته باشند. همچنین ممکن است پیشگویی از فرصتهای اختراع مجدد جالب دیگری باشد که هنوز در راه است.
Bob O’Donnell بنیانگذار و تحلیلگر ارشد TECHnalysis Research، LLC یک شرکت مشاوره فناوری است که خدمات مشاوره استراتژیک و تحقیقات بازار را به صنعت فناوری و جامعه مالی حرفه ای ارائه می دهد. می توانید او را در توییتر دنبال کنید @bobodtech.
اعتبار تصویر: ریکاردو