حتی رستوران ها هم امن نیستند. برخی به جای ارائه تخفیف یا معاملات 2 به 1 در ساعات مختلف روز، از قیمت گذاری پویا مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش سود خود استفاده می کنند. Insider در مورد استارتاپی به نام Sauce گزارش داد که نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد میکند که میتواند افزایش قیمتها را برای تحویل رستوران و خرید آنلاین تعیین کند. کالین وب، یکی از بنیانگذاران، گفت: «ما دیدهایم که رستورانها در زمان اوج قیمتشان را 40 درصد افزایش دادهاند.
کلاسهای باشگاه و زمینهای گلف از دیگر حوزههایی هستند که افزایش قیمتها در آنها رخنه کرده است. رستورانها نهایتاً میتوانند از آن علیه کسانی که در آن غذا میخورند، استفاده کنند، نه فقط برای خدمات تحویل و تحویل، و برچسبهای قفسه الکترونیکی (در بالا) میتوانند قیمتگذاری پویا را برای خواربارفروشیهای آجری اعمال کنند.
بسیاری از شرکتها به دنبال بستن کمربندهای خود و فشار حداکثری پول از مشتریان در این دوران عدم اطمینان اقتصادی پس از کووید هستند. انتظار می رود که این عمل به طور فزاینده ای گسترش یابد، مگر اینکه مردم به استفاده از افزایش قیمت اعتراض کنند.
WTF؟! افزایش قیمت – زمانی که یک کسب و کار به طور پویا قیمت های خود را بر اساس تقاضاهای بازار تغییر می دهد – یک استراتژی رایج در چندین صنعت، به ویژه خدمات سواری مانند Uber است. اما این عمل در بسیاری از مناطق دیگر از جمله سالن های ورزشی، سالن های بولینگ، سالن های سینما و رستوران ها در حال گسترش است که به زودی می تواند به استانداردی برای همه مشاغل تبدیل شود.
بیشتر مردم افزایش قیمت را با شرکتهای بلیط سواری، مسافرتی و رویداد مرتبط میدانند، اما کسبوکارهای بیشتری از این استراتژی برای دریافت هزینه اضافی از مشتریان در زمانهای خاص استفاده میکنند. سینماها شروع به استفاده از آن برای فیلم های پرفروش کرده اند، همانطور که در مورد بتمن اتفاق افتاد. ظاهراً AMC با دریافت هزینه اضافی برای صندلی هایی با دید بهتر در طول نمایش های اوج، این را به سطح دیگری می برد.
وال استریت ژورنال گزارش می دهد که الکس ینی در آخرین پنجشنبه سال در تعطیلات زمستانی سعی کرد همسر و پسر 5 ساله خود را با خانواده دیگری در پتالوما، کالیفرنیا به بولینگ ببرد. او دو خط را به مدت دو ساعت در ساعت 3 بعدازظهر رزرو کرد و 418.90 دلار قیمت گذاری شد، دو برابر هزینه ای که در ساعت 3 بعد از ظهر روز پنجشنبه در ماه فوریه می شد.
مدیر مالی بولینگ به WSJ توضیح داد که قیمت بر اساس تقاضا برای آن روز و زمان است، “به طور همزمان شادی مهمان را از طریق زمان انتظار معقول به حداکثر می رساند و با افزایش قیمت در زمانی که تمایل به پرداخت وجود دارد، سودآوری را به حداکثر می رساند.”
تصاویر: بروس مارس، فرانکلین هایجنن