
هر واحد Grace Hopper یک CPU Grace و یک H100 Tensor Core GPU را ترکیب میکند و سیستم DGX GH200 ظاهراً قادر است یک اگزافلاپ عملکرد محاسباتی و همچنین ده برابر پهنای باند حافظه بیشتر از نسل قبلی ارائه دهد. برای مرجع، اولین کامپیوتر exascale، ابررایانه Frontier در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی بود که در تست Linmark در سال گذشته توانست به 1.2 اگزافلاپس برسد و تاج را از سیستم Fugaku ژاپنی دور کند.
زمانی که هوانگ در کنار یک نمایش بصری در اندازه واقعی از سیستم DGX GH200 روی صحنه ایستاد، آن را به عنوان “چهار فیل، یک GPU” توصیف کرد، زیرا هر واحد GH200 به کل حافظه 144 ترابایتی دسترسی دارد. او همچنین سعی کرد با اشاره به اینکه آیا این سیستم جدید می تواند Crysis را اجرا کند، تماشاگران را طنز کند. با توجه به این واقعیت که علاقه مندان توانسته اند عنوان معروف را مستقیماً از VRAM GeForce RTX 3090 اجرا کنند، احتمالاً می توانید هزاران نمونه همزمان را با استفاده از هیولایی مانند DGX GH200 اجرا کنید.
DGX GH200 همچنین به 144 ترابایت حافظه مشترک مجهز شده است – 500 برابر بیشتر از سیستم DGX A100 که جایگزین می شود. این باید به شرکتها اجازه دهد تا به راحتی مدلهای هوش مصنوعی مولد مانند آنچه در پشت ChatGPT وجود دارد بسازند و اجرا کنند. انویدیا می گوید مایکروسافت، گوگل کلود و متا جزو اولین مشتریان ابررایانه جدید هستند، در حالی که SoftBank ژاپن به دنبال ارائه تراشه های فوق العاده GH 200 به مراکز داده در سراسر کشور آسیایی است.

انویدیا همچنین از چهار سیستم DGX GH200 متصل شده با استفاده از شبکه Quantum-2 InfiniBand با پهنای باند حداکثر 400 گیگابیت در ثانیه برای ایجاد ابررایانه هوش مصنوعی خود به نام Helios استفاده خواهد کرد. به طور جداگانه، این شرکت بیش از 400 پیکربندی سیستمی مختلف را در ماههای آینده به بازار معرفی میکند که معماریهای Hopper، Grace و Ada Lovelace را برای انواع برنامههای محاسباتی با کارایی بالا یکپارچه میکنند.
تصویر بزرگ: استراتژی جدید انویدیا بر روی هوش مصنوعی مولد، مدلهای زبان بزرگ و سیستمهای توصیهکننده متمرکز است، و همچنین آخرین ابررایانه DGX آن است. این شرکت معتقد است که اینها به زودی “موتورهای دیجیتال اقتصاد مدرن” را تشکیل خواهند داد زیرا شرکت هایی مانند متا، گوگل و مایکروسافت در حال رقابت برای درک مزایای هوش مصنوعی با استفاده از معماری های سخت افزاری گریس، هاپر و آدا لاولیس انویدیا هستند.
در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که انویدیا ایده فروش بیل به شرکتهای بزرگ و کوچکی را که دیوانهوار در سرزمین هوش مصنوعیهای مولد در جستجوی گنج دیجیتال حفاری میکنند، انجام داده است. این شرکت در موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری بر روی این روند قرار دارد و به خوبی می تواند به اولین سازنده تراشه با ارزش 1 تریلیون دلار تبدیل شود – بیش از دو برابر TSMC، شرکتی که بیش از نیمی از پیشرفته ترین تراشه های جهان را تولید می کند.
یک چیز مطمئن است: انویدیا تقریباً بر روی استفاده از رونق تراشههای هوش مصنوعی تمرکز لیزری دارد زیرا پیشرفتهای قدرتمند در این زمینه چیزی است که بیش از نیمی از درآمد آن را به ارمغان میآورد. ابرکامپیوتر جدید DGX تلاش دیگری برای نگه داشتن صنعت به محصولات Nvidia است. چه شرکتی بخواهد شبکه های 5G، خدمات هوش مصنوعی مولد، ربات های کارخانه، تجربیات واقعیت افزوده و مجازی یا موتورهای تبلیغاتی را تامین کند، انویدیا می خواهد فروشنده اصلی همه شرکت هایی باشد که به دنبال استفاده از محاسبات تسریع شده هستند.

هوانگ میگوید صنعت فناوری در سالهای اخیر به دیوار سختی با معماری سنتی برخورد کرده است، به همین دلیل است که به طور فزایندهای برای حل وظایف محاسباتی پیچیده به پردازندههای گرافیکی و محاسبات سریع روی آورده است. برای ارضای این افزایش تقاضا، انویدیا یک پلتفرم ابررایانه جدید DGX GH200 را توسعه داده است که 256 تراشه فوق العاده Grace Hopper GH200 را در خود جای داده است.
اعلامیه های Nvidia در Computex 2023 این استراتژی جدید را به خوبی منعکس می کند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا فاش کرد که تراشههای فوقالعاده Grace Hopper GH200 این شرکت اکنون در حال تولید کامل هستند و پتانسیل آنها را برای تسریع خدمات محاسباتی و نرمافزار برای مدلهای تجاری جدید و بهینهسازی مدلهای موجود برجسته میکند.
گیمرها هنوز در رادار این شرکت هستند، البته بیشتر از طریق لنز آنچه که هوش مصنوعی می تواند برای بهبود تجربه بازی انجام دهد. به عنوان مثال، موتور جدید Avatar Cloud برای بازیهای انویدیا به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا با پیوند دادن آنها به یک مدل زبان بزرگ، تعامل با شخصیتهای غیرقابل بازی را بهبود بخشند. این شرکت نمیگوید الزامات سیستم برای این فناوری جدید چگونه خواهد بود، اما میدانیم که بازوی تحقیقاتی انویدیا مشغول بررسی راههایی برای بهینهسازی داراییهای بازی در بازیهای آینده با استفاده از هوش مصنوعی است.