اوبر زمانی که لابیست داستان رشد نامعلوم غول سواری را به اشتراک می گذارد، لو می رود


یک سیب زمینی داغ: اوبر اولین سه ماهه سودآور خود را در نوامبر 2021 گزارش کرد و نسبت به آینده خود ابراز خوش بینی کرد. با این حال، این شرکت هنوز نتوانسته است تصویر مخدوش سال های اولیه خود را از بین ببرد، و یک افشای جدید آن را درست در زمانی که همه چیز رو به جلو است، دوباره به کانون توجه قرار می دهد.

افشای قابل توجهی به نام «فایل‌های اوبر» گزارش‌های رسانه‌ای زیادی را در اطراف خانه کارت‌هایی که این شرکت در تلاش برای سودآوری ساخته است، ایجاد کرده است. بر اساس گزارش گاردین که به بیش از 124000 فایل محرمانه دسترسی انحصاری داشت، شخصی که می خواست غول اشتراک سواری را افشا کند مارک مک گان، لابیست ارشد سابق اوبر بود.

در طی یک مصاحبه، مک گان فاش کرد که سفر شرکت تحت مدیریت تراویس کالانیک، مدیر عامل سابق، مملو از اشتباهات بود. بین سال‌های 2014 و 2016، کارکنان و مدیران کلیدی اوبر در بالاترین سطح در مورد «وضعیت غیر قانونی» شرکت شوخی می‌کردند و آشکارا از طریق کانال‌های ارتباطی داخلی درباره استراتژی‌های رشد پنهان بحث می‌کردند.

این موضوع در 83000 ایمیل و همچنین پیام‌های iMessage و WhatsApp سازگار بود. بسیاری از این موارد نشان می دهد که چگونه Uber ظاهراً سیستمی برای دور زدن قانون در چندین کشور مانند فرانسه، آلمان، سوئد، اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه، آفریقای جنوبی و روسیه دارد. یکی از مدیران حتی هشدار داد که از آنجایی که “ما در بسیاری از کشورها قانونی نیستیم، باید از بیان اظهارات متضاد خودداری کنیم.”

برای قرار دادن همه چیز در چارچوب، مجریان قانون در فرانسه، بلژیک، هلند، مجارستان، رومانی و هند چندین بار به دفاتر اوبر حمله کردند تا اقدامات غیرقانونی در کشورهایشان را سرکوب کنند. در پاسخ، اوبر یک به اصطلاح داخلی “سوئیچ کشتن” را تغییر داد که مقامات را از دسترسی به هر یک از داده های شرکتی خود باز می داشت.

یکی از مدیران در ایمیلی اشاره کرد که “ما رسماً دزد دریایی شده ایم.” نیری هورداجیان، که در آن زمان رئیس ارتباطات جهانی اوبر بود، به صراحت اعلام کرد که این تاکتیک‌ها و پروتکل‌های مشکوک توسط بخش حقوقی تحریم شده است.” طی یک بحث داخلی

یکی از سخنگویان کالانیک به گاردین گفت که “سوئیچ کشتن” برای هدفی متفاوت طراحی شده است و “هرگز نباید استفاده می شد.” این شرکت در سال 2017 زمانی که دارا خسروشاهی جایگزین کالانیک به عنوان مدیرعامل شد، استفاده از این ابزار را متوقف کرد.

جالب اینجاست که به نظر می رسد اوبر به اشتباهات رخ داده بین سال های 2013 و 2017 اذعان دارد، اما این شرکت همچنین می خواهد این تصویر منفی را که مدام در رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد، از بین ببرد.

جیل هزل‌بیکر، معاون بازاریابی و روابط عمومی اوبر در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد: «ما برای رفتار گذشته‌ای که آشکارا با ارزش‌های کنونی ما مطابقت ندارد، بهانه‌ای نیاورده‌ایم و نخواهیم کرد. در عوض، از مردم می‌خواهیم که ما را بر اساس آنچه که ما انجام می‌دهیم قضاوت کنند.» در پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده چه خواهیم کرد.”

به اعتبار اوبر، طی چند سال گذشته تحت مدیریت دارا خسروشاهی، مسیر درستی را طی کرد. بیش از 90 درصد از کارکنان آن چهره های نسبتا جدیدی هستند که پس از مدیرعامل شدن خسروشاهی وارد هیئت مدیره شدند و این شرکت برای رعایت مقررات و ارتقای ایمنی راننده و سوار تلاش کرده است.

با این حال، این نشت جدید تنها چند ماه پس از رسیدن اوبر به سوددهی و نشان دادن نشانه‌هایی از رشد در مناطقی که قبلاً به شدت تحت تأثیر این همه‌گیری قرار داشتند، منتشر می‌شود. چهار سال کار سخت طول کشید تا به اینجا رسید، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا اوبر دوست دارد همه ما آنچه را که “یکی از بدنام ترین حساب ها در تاریخ شرکت های بزرگ آمریکا” تلقی می شود، فراموش کنیم.

هزل بیکر خاطرنشان می کند که دارا خسروشاهی، مدیر عامل شرکت، ارزش ها و فرهنگ شرکتی را برای بهتر شدن تغییر داد. ما از دوران رویارویی به دوران همکاری منتقل شده‌ایم، و نشان می‌دهیم که می‌خواهیم پای میز مذاکره بیایم و با مخالفان سابق، از جمله اتحادیه‌های کارگری و شرکت‌های تاکسیرانی، نقاط مشترک پیدا کنیم. اکنون در بیش از 10000 شهر در سراسر جهان تحت نظارت هستیم. ، در تمام سطوح دولتی برای بهبود زندگی افرادی که از پلتفرم ما و شهرهایی که ما به آنها خدمت می کنیم، کار می کنند.”

اگر تعجب می‌کنید که چرا MacGann با فایل‌های Uber عرضه شد، او می‌گوید این شرکت “دروغ به مردم فروخته است”. او اعتراف می کند که با صحبت با دولت ها و گفتن به مردم که تغییر قوانین مزایای زیادی برای رانندگان به همراه دارد، در روغن کاری چرخ های ماشین رشد اوبر نقش داشته است.

مک گان به عنوان چهره عمومی اوبر بین سال‌های 2014 و 2016، وظیفه تمجید از فرصت‌های اقتصادی بزرگ اقتصاد گیگ را بر عهده داشت، اما از آن زمان تاکنون موضع خود را در این مورد تغییر داده است. او توضیح می‌دهد که «وقتی معلوم شد که اینطور نیست – ما در واقع به مردم دروغ فروخته‌ایم – چگونه می‌توانی وجدان راحت داشته باشی اگر قیام نکنی و سهم خود را در نحوه رفتار با مردم امروز نداشته باشی؟»

البته، وقتی به افشاگری ها نگاه می کنید، اوضاع کمی پیچیده تر می شود. پس از اینکه مک گان اوبر را ترک کرد، بی سر و صدا یک دعوای حقوقی در رابطه با دستمزدش در دوران تصدی خود در غول اشتراک سواری آغاز کرد. در نتیجه برنده شدن در دعوی حقوقی، اخیراً 585000 یورو به عنوان پاداش معوق دریافت شد. این سؤال را ایجاد می کند که آیا مک گان تنها پس از جبران خسارت توسط اوبر، مجبور به اشتراک گذاری این افشاگری ها شد.

در همین حین، گاردین عمیق‌تر فایل‌های Uber را بررسی کرد و شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد این شرکت به چندین دانشگاه برجسته پول داده است تا تحقیقاتی را منتشر کنند که مدل اقتصاد گیگ را در یک نور مثبت نشان می‌دهد. به عنوان مثال، یکی از دانشگاهیان فرانسوی ۱۰۰۰۰۰ یورو هزینه مشاوره دریافت کرد تا از داده‌های اوبر استفاده کند و مقاله‌ای را منتشر کند که نشان می‌دهد چگونه اشتراک سواری راهی برای ایجاد مشاغل با درآمد خوب و یک گزینه حمل‌ونقل ارزان و راحت برای افرادی است که در حومه شهر زندگی می‌کنند.

این گزارش همچنین جزئیات مرتبطی مانند این واقعیت را که رانندگان باید هزینه‌های عملیاتی مانند سوخت، نگهداری خودرو و بیمه را از درآمد ناخالص ظاهراً چشمگیر خود کسر کنند، پنهان کرده است. در اصل، اوبر توانست این روایت را ایجاد کند که یک شرکت اشتراک سواری با ضررهای هنگفت می تواند نوآوری باورنکردنی را در اقتصاد گیگ به ارمغان بیاورد.

همانطور که انتظار دارید، اوبر هرگونه تخلف را رد می کند. این شرکت می گوید که مقاله تحقیقاتی مورد بحث به وضوح نشان می دهد که ارقام “پرداخت” هزینه های رانندگان را محاسبه نمی کند. علاوه بر این، پنهان کردن ماهیت رابطه خود با دانشگاهیان تحت حمایت را رد می‌کند و توضیح می‌دهد که مجموعه داده‌ها در دسترس دانشگاهیان هستند که می‌خواهند تحقیقات مرتبط را بررسی کنند.

اعتبار تصویر: ویکتور آودیف، کاتالوگ اندیشه



منبع