اپل برنامه خود تعمیری خود را به هشت کشور دیگر گسترش می دهد


در متن: جنبش R2R (Right-To-Repair) به تدریج در شرکت هایی که به طور سنتی رژیم تعمیرات داخلی خود را با کنترل بند سفید نگه داشته اند، مورد توجه قرار گرفته است. اپل یک نمونه بارز است. جایی که زمانی اجازه هیچ گونه تعمیراتی را خارج از شرکای مجاز خود نمی داد، اکنون به مشتریان معمولی اجازه می دهد در صورت تمایل اقدام به تعمیر کنند. این هنوز کار آسانی نیست و برای افرادی است که می دانند چه کاری انجام می دهند، اما به هر حال R2R به دنبال آن بود.

اپل در حال گسترش برنامه خود تعمیر خود به اروپا است. این سرویس که در اوایل سال جاری در ایالات متحده راه اندازی شد، اکنون برای هشت کشور دیگر از جمله بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا، سوئد و بریتانیا در دسترس خواهد بود.

مانند نسخه ایالات متحده برنامه تعمیر، هیچ محدودیتی برای سفارش قطعات، ابزار و دفترچه راهنمای تعمیر وجود ندارد. جوزهای معمولی در صورتی که احساس می‌کنند وظیفه خود را انجام می‌دهند، بیشتر از آن استقبال می‌کنند که سعی کنند یک صفحه نمایش شکسته را تعمیر کنند. با این حال، این برنامه بیشتر برای متخصصان فنی، متخصصان فعلی و سابق و تعمیرگاه های غیرمجاز اپل طراحی شده است.

اگرچه فروشگاه تعمیرات سلف سرویس دارای بیش از 200 قطعه و ابزار است، خدمات DIY هنوز کاملاً محدود است. مشتریان می توانند به قطعات و کیت های تعمیرات تمامی مدل های آیفون 12 و 13 و نوت بوک های مجهز به سیلیکون اپل دسترسی داشته باشند. بنابراین اگر صفحه نمایش آیفون 14 خود را ترک می‌کنید یا به باتری جدیدی برای مک بوک پرو 2020 خود نیاز دارید، همچنان باید آن را به تعمیرگاه مجاز اپل ببرید.

جف ویلیامز، مدیر عملیاتی، گفت: “ما معتقدیم بهترین فناوری برای مشتریان ما و برای کره زمین، فناوری ماندگار است، به همین دلیل است که ما محصولات خود را به گونه ای طراحی می کنیم که بادوام باشند و به ندرت نیاز به تعمیر و نگهداری یا تعمیر داشته باشند.” “اما هنگامی که نیاز به تعمیر است، ما می خواهیم مشتریان گزینه های زیادی برای تعمیر ایمن، قابل اعتماد و مطمئن داشته باشند. به همین دلیل است که ما هیجان زده هستیم که Self Service Repair را در اروپا راه اندازی کنیم و به مشتریان خود دسترسی مستقیم به قطعات، ابزارهای اصلی اپل، و دفترچه راهنما.”

مشتریان باید به خاطر داشته باشند که علاوه بر هزینه قطعات، که ارزان نیستند، برای تکمیل کار باید ۴۹ دلار هزینه اجاره یک هفته ای نیز برای ابزارها بپردازند. در برخی موارد، این می تواند به معنای هزینه های بیشتر یا تقریباً مشابهی باشد که تعمیر توسط اپل انجام می شود. بنابراین، این برنامه برای کسانی که ابزارهای مناسب را در اختیار دارند، سودمندتر است، که باز هم نشان دهنده جمعیت شناسی اپل برای این برنامه است.

حتی اپل نیز اعتراف می‌کند: «برای اکثریت قریب به اتفاق مشتریانی که تجربه تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی را ندارند، مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای با تکنسین‌های خبره که از قطعات اصلی اپل استفاده می‌کنند، مطمئن‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تعمیر است.»

برای این منظور، کوپرتینو ادعا می کند که از زمان راه اندازی این برنامه در ایالات متحده، تعداد مکان های خدماتی با دسترسی به اجزای اصلی اپل را تقریبا دو برابر کرده است. بر اساس شمارش این شرکت، 4000 ارائه دهنده تعمیرات مستقل، 5000 تعمیرگاه رسمی مجاز و بیش از 100000 تکنسین فعال وجود دارد. 80 درصد از مشتریان اپل اکنون در 30 دقیقه رانندگی تا یک ارائه دهنده خدمات اروپایی هستند.



منبع