تصویر بزرگ: طبق گزارشها، اپل در پی کاهش تقاضای کمتر از حد انتظار، برنامههای خود را برای افزایش تولید آیفون 14 جدید خود متوقف میکند. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که اپل به تامین کنندگان دستور داده است که مونتاژ را تا شش میلیون دستگاه در نیمه دوم سال 2022 مهار کنند. این منابع می گویند اپل اکنون قصد دارد تا پایان سال 90 میلیون گوشی تولید کند. به پیشبینی اولیه اپل در تابستان نزدیکتر است و کم و بیش تعداد مدلهای آیفون 13 این شرکت را در مدت مشابه سال 2021 نشان میدهد.
یکی از دلایل این افت می تواند رکود اقتصادی باشد که چین در حال حاضر تجربه می کند. طبق یادداشتی از Jefferies، فروش آیفون 14 طی سه روز اول عرضه در چین نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش داشته است.
اقتصاد جهانی از جمله افزایش تورم و ترس از رکود نیز بر بازار کلی گوشی های هوشمند تأثیر می گذارد. نابیلا پوپال، پژوهشگر IDC گفت: ما از محیطی که محدودیتهای عرضه بازار را پایین میآورد به بازاری با محدودیت تقاضا رفتیم.
بر اساس IDC، فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم 8.7 درصد کاهش داشته است – چهارمین سه ماهه متوالی کاهش فروش. بدتر از آن، این شرکت تحقیقاتی انتظار دارد که محموله های جهانی گوشی های هوشمند در کل سال با 6.5 درصد کاهش به 1.27 میلیارد برسد.
برخی از منابع گفتند که تقاضا برای مدلهای پیشرفتهتر پرو اپل در واقع قویتر از آیفون 14 و آیفون 14 پلاس است. در یک مورد، یک تامینکننده حتی تمرکز خود را از مدلهای ارزانتر به عرضههای برتر تغییر میدهد.
آیا عادات خرید اخیر شما منعکس کننده این روند است؟ یعنی، آیا ترجیح میدهید روی یک گوشی پرچمدار زیادهروی کنید و شاید آن را بیشتر از حد معمول نگه دارید؟ یا از آن دسته ای هستید که به طور مرتب گوشی خود را به روز می کنید؟ شاید ترجیح میدهید مدلهای مقرون به صرفه بخرید تا بیشترین سود را به دست آورید؟ من هنوز از پرچمداری استفاده می کنم که در سال 2016 خریدم، اما جذابیت فضای ذخیره سازی بیشتر، صفحه نمایش بزرگتر و دوربین های بهتر می تواند مرا در آینده ای نه چندان دور خرید کند.
اعتبار تصویر: جیمز یارما