ایالات متحده قصد دارد تعرفه های جدیدی را بر واردات انرژی پاک چین از جمله خودروهای برقی اعمال کند

تصویر بزرگ: دولت بایدن مصمم است از بازار نوظهور انرژی پاک در ایالات متحده محافظت کند، به ویژه تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، که ممکن است برای رقابت با محصولات با قیمت رقابتی که از خارج از کشور می آیند، مبارزه کنند. چین در حال حاضر در تحقیقات در مورد بسیاری از فناوری‌های نوظهور، به ویژه باتری‌های الکتریکی، که خطر تسلط چینی در آن‌ها وجود دارد، پیشتاز ایالات متحده است. با این حال، این هدف با یکی دیگر از اهداف کلیدی دولت – کاهش انتشار گازهای گلخانه ای – در تضاد است.

دولت بایدن در حال آماده شدن برای اعلام افزایش تعرفه بر کالاهای انرژی پاک از چین، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، باتری ها و سلول های خورشیدی است. به گفته منابع آگاه، تعرفه واردات خودروهای برقی چینی از 25 درصد به 100 درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که 2.5 درصد عوارض اضافی برای همه خودروهای وارداتی به آمریکا اعمال خواهد شد.

منابع نشان می‌دهند که دولت این خبر را روز سه‌شنبه اعلام خواهد کرد، اگرچه مقامات هشدار می‌دهند که زمان ممکن است تغییر کند.

این اقدام در زمانی انجام می شود که به نظر می رسد چین در حال آماده شدن برای اشباع کردن بازار ایالات متحده با صادرات کالاهای انرژی پاک است، زیرا تقاضای داخلی نمی تواند مازاد کارخانه های خود را جذب کند. مقامات ایالات متحده مایلند از بازار نوپای انرژی پاک محافظت کنند، به ویژه تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی، که برای رقابت با خودروهای مقرون به صرفه چینی در تلاش هستند.

گزارشی که سال گذشته توسط یک اندیشکده مستقل منتشر شد، به این نتیجه رسید که چین در تحقیق در مورد 37 فناوری از 44 فناوری نوظهور، از جمله باتری های الکتریکی، از ایالات متحده پیشی گرفته است که خطر قابل توجهی برای انحصار در این زمینه ها را به همراه دارد.

بخونید:  IBM استخدام برای مشاغلی را که می تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود متوقف خواهد کرد

در زمینه گسترده تر، این افزایش تعرفه ها منعکس کننده نگرانی های فزاینده ایالات متحده در مورد سیاست های تجاری چین است.

ماه گذشته پرزیدنت بایدن افزایش تعرفه بر فولاد و آلومینیوم چین را پیشنهاد کرد. علاوه بر این، نماینده تجاری ایالات متحده اخیراً تحقیقاتی را در مورد اقدامات غیرمنصفانه در صنعت کشتی سازی چین بر اساس دادخواستی که توسط اتحادیه کارگران فولاد متحد ارسال شده است، آغاز کرده است. در ماه فوریه، بایدن دستور داد تا تحقیقاتی در مورد اینکه آیا وسایل نقلیه متصل چینی خطر امنیت ملی را به همراه دارند یا خیر.

تأثیر دقیق این تعرفه های جدید بر بازار خودروهای الکتریکی ایالات متحده هنوز نامشخص است. تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی به دلیل سیاست‌های تعرفه‌ای فعلی تا حد زیادی توجه خود را از بازار ایالات متحده معطوف کرده‌اند و در عوض بر بازارهای خودروهای پاک در حال ظهور در کشورهایی مانند برزیل، اسرائیل و تایلند تمرکز کرده‌اند. شایان ذکر است که پرفروش ترین خودروهای برقی در این کشورها توسط BYD، سازنده چینی خودروهای برقی و هیبریدی تولید می شود.

برای دور زدن تعرفه ها، شرکت های خورشیدی چینی اغلب از طریق کشورهای ثالث به ایالات متحده صادرات می کنند. با این حال، این استراتژی تجاری به طور فزاینده ای توسط شرکت های آمریکایی مورد بررسی قرار می گیرد. تولیدکنندگان انرژی خورشیدی از دولت آمریکا می خواهند تا بر تجهیزات وارداتی از جنوب شرق آسیا به ارزش 12.5 میلیارد دلار تعرفه وضع کند.

از قضا، محدود کردن واردات خودروهای برقی مقرون به صرفه از چین می تواند یکی دیگر از اهداف کلیدی دولت بایدن را مختل کند: کاهش انتشار کربن.

بخونید:  ترکیب اپل: حدود 30 درصد از کاربران آیفون نیز اپل واچ دارند

منبع