چرا اهمیت دارد: سفر تسلا به سمت قابلیت های خودران کامل ادامه دارد، اما راه پیش رو ممکن است طولانی تر و پیچیده تر از آنچه در ابتدا انتظار می رفت باشد. مشکلات مربوط به وسایل نقلیه قدیمی و ارتقاء مداوم سخت افزار مستلزم پیچیدگی نقشه راه FSD تسلا است.
ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا، طی یک کنفرانس تلفنی پس از نتایج مالی سه ماهه سوم 2024 تسلا اذعان کرد که دستگاههای خودران قدیمی این شرکت ممکن است به استقلال کامل دست پیدا نکنند. این شناخت پس از سالها وعده داده شد مبنی بر اینکه همه خودروهای تسلا به زودی میتوانند خودشان رانندگی کنند.
ما 100 درصد مطمئن نیستیم. HW4 (آخرین نسخه کامپیوترهای خودران تسلا برای وسایل نقلیه خود که سال گذشته معرفی شد) قدرت بیشتری نسبت به HW3 دارد. راهاندازی کارها در HW4 آسانتر است و فشردهسازی آن در HW3 به تلاشهای زیادی نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که HW3 به سطح ایمنی که امکان FSD (خودرانی کامل) را بدون نظارت می دهد، نرسد.
برخی از مالکان ممکن است این اظهارات را یک سیلی به صورت خود بدانند. به مدت پنج سال، ماسک به طور مداوم ادعا می کرد که خودرانی کامل برای وسایل نقلیه فعلی تسلا نزدیک است. ماسک ایده ارتقاء رایگان را برای مالکانی مطرح کرد که بسته کامل خودران را با وسایل نقلیه مجهز به HW3 خریداری کردند تا از عصبانیت احتمالی جلوگیری کنند. مشخص نیست که این کار چقدر برای شرکت هزینه خواهد داشت.
با این حال، اجرای این ارتقاء ممکن است آنقدر که به نظر می رسد آسان نباشد. سیستم HW4 از تسمههای برق و دوربین متفاوتی استفاده میکند و کامپیوتر دارای فاکتور فرم متفاوتی است. به روز رسانی وسایل نقلیه موجود با HW4 می تواند پیچیده و گران باشد.
علاوه بر این، در حالی که ماسک دوربینهای خودروهای HW3 را «قادر» توصیف میکند، دوربینهای HW4 وضوح بسیار بالاتر و عملکرد بهبود یافته در نور کم را ارائه میکنند. مشخص نیست که آیا این ارتقاء دوربین برای دستیابی به قابلیت های خودران کامل نیز ضروری خواهد بود یا خیر. خودروهای تسلا در حال حاضر تحت بررسی NHTSA برای یک تصادف مرگبار که منجر به کاهش دید شد، هستند.
حتی اگر تسلا بتواند بر این موانع فنی غلبه کند، سوالاتی در مورد امکان سنجی فناوری کامل خودران باقی می ماند. ماسک اعتراف کرد که مطمئن نیست HW3 در نهایت بتواند به عملکرد FSD دست یابد یا خیر. اگرچه او مطمئن است که HW4 می تواند به قابلیت FSD دست یابد، به دلیل مسائلی که فراتر از پیشرفت های سیستم است، آینده نامشخص است.
الزامات محاسباتی برای سیستم های FSD بسیار زیاد است. تسلا مجبور است به طور مداوم سخت افزار را برای برآوردن نیازهای نرم افزاری ارتقا دهد. به این واقعیت اضافه کنید که وسایل نقلیه باید به سطحی از ایمنی دست یابند که رگولاتورها و عموم مردم را راضی کند. تسلا با تحقیقات و فراخوان های متعددی در ارتباط با سیستم های Autopilot و FSD خود مواجه شده است.
بسیاری از کارشناسان در مورد FSD نیز تردید دارند. ویلیام استاین، تحلیلگر فناوری در Truist Securities، اخیراً یک تسلا مجهز به FSD را آزمایش کرد. هر بار که استاین در ماشین بود، گزارش شد که مانورهای غیرایمن یا غیرقانونی انجام داده است. در یک نقطه، ماشین در حالی که از چراغ قرمز عبور می کرد، از لاین ترافیک به چپ پیچید.
نزدیک به 500000 مالک تسلا ویژگی FSD را برای استفاده در جادههای عمومی در خودروهای خود فعال کردهاند، یا چیزی بیش از 20 درصد از تمام وسایل نقلیه تسلا در حال حاضر. تسلا به صراحت اعلام کرده است که علیرغم نامش، FSD خودروها را کاملاً خودمختار نمی کند. این شرکت تاکید می کند که رانندگان باید هوشیار بوده و در هر لحظه آماده کنترل باشند. برای انجام این کار، تسلا یک سیستم نظارتی را پیادهسازی کرده است که رفتار راننده را ردیابی میکند و در صورتی که کاربران نظارت مناسبی نداشته باشند، میتواند دسترسی به FSD را لغو کند.