آنها می گویند این کاهش نتیجه مورد انتظار تورم بالا، تغییر اولویت های مصرف کننده و هرج و مرج عمومی در طول زنجیره تامین بود. علیرغم عرضه بیش از حد تراشهها و سایر قطعات و همچنین کمپینهای بازاریابی تهاجمی، مردم گوشیهای خود را برای مدت طولانیتری نگه میدارند و آنها را کالایی میدانند که با هر نسل جدیدی که عرضه میشود، شاهد پیشرفتهای تدریجی هستند. با این حال، با گذشت هر سه ماه، احتمال بیشتری وجود دارد که برخی از مصرف کنندگان نیاز به ارتقاء داشته باشند.
Canalys میگوید که اکثر برندها اقداماتی را برای کاهش موجودیهای موجود و تنظیم حجم تولید خود برای مطابقت با تقاضای کمتر انجام میدهند. بارزترین مثال سامسونگ است که تولید تراشه های حافظه را تا زمانی که قیمت ها تثبیت شود و تقاضا دوباره رشد کند، کاهش داده است. سایر تامین کنندگان احتمالاً در ماه های آینده از این روند پیروی خواهند کرد.

هنگام بزرگنمایی، اپل و سامسونگ بهتر از سایر فروشندگان گوشی های هوشمند عمل کردند. سامسونگ حتی موفق شد یک چهارم به سه ماهه بهبود یابد و 22 درصد از بازار جهانی را به دست آورد و در این روند از غول کوپرتینویی پیشی گرفت. با این حال، فروش بالای آیفون 14 پرو به اپل کمک کرد تا جایگاه دوم را با 21 درصد از سهم بازار کسب کند. سپس شیائومی، اوپو و ویوو را به ترتیب با 11 درصد، 10 درصد و هشت درصد از محموله های جهانی داریم.
در اوایل سال جاری، متوجه شدیم که فروش گوشی های هوشمند به پایین ترین سطح مشاهده شده در یک دهه اخیر رسیده است. سال گذشته سال سختی برای سازندگان تلفن بود که انتظار داشتند مصرف کنندگان از گوشی های قدیمی 4G خود خسته شوند و جای خود را به یک “ابر چرخه ارتقا یافته” جدید بدهند. شرکتهایی مانند سامسونگ با کاهش تقاضای کم برای دستگاههای همراه و تبدیل به سفارشهای کوچکتر برای NAND، DRAM و سایر قطعات، سود خود را از دست دادند.
روند کاهش فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه اول سال جاری با کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ادامه یافت. جالب توجه است، تحلیلگران Canalys معتقدند که بازار نشانههایی از ثبات را نشان میدهد، حتی در حالی که آنها در پنجمین سه ماهه متوالی گزارش میدهند که شاهد کاهش تقاضا برای این دسته از دستگاهها بودیم. شاید آنها مانند اکثر ناظران صنعت نسبت به بهبود اقتصاد خشن در نیمه دوم سال جاری خوشبین باشند، اما باید منتظر ماند و دید.
به طور خلاصه: بازار گوشی های هوشمند به تازگی شاهد پنجمین سه ماهه متوالی کاهش خود بوده است که به تصویری آشنا از تولیدکنندگان گوشی تبدیل شده است که تقاضای کم برای محصولات خود را تجربه می کنند. تغییر اولویت های مصرف کننده برای سه ماهه تعطیلات ترسناک انجام شد، اما سه ماه اول سال 2023 به سختی متفاوت بود.
اعتبار سرصفحه: دانیل رومرو
به طور کلی، این یک تصویر آشنا است که نه تنها تلفن های هوشمند، بلکه سلامت کل صنعت فناوری را توصیف می کند. انتظار میرود هزینههای IT در سراسر جهان در ماههای آینده ضربه دیگری بخورد و خوشبینانهترین پیشبینیها حاکی از بهبودی نهایی در پایان سال است.