چه اتفاقی افتاده؟ سونی آخرین شرکتی است که اثر پس از قفل را احساس کرده است. این غول ژاپنی پیش بینی سود سالانه خود را به دلیل فروش نرم افزار ضعیف تر، که به دلیل کمبود نسخه های بزرگ پلی استیشن در سال 2022، 26 درصد کاهش یافته است، تجدید نظر کرده است.
این گزارش همچنین نشان می دهد که نسخه های دیجیتالی بازی ها همچنان فروش بیشتری را از جایگزین های فیزیکی خود می گیرند. این سه ماهه شاهد فروش 79 درصدی بازیهای پلیاستیشن به صورت دیجیتالی بود که 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و تنها PS5 دیجیتالی به آن کمک کرد. صنعت سالهاست که در این مسیر حرکت میکند و خردهفروشانی مانند GameStop را تحت تأثیر قرار میدهد.
فروش بازی های سونی برای بقیه سال باید سرعت بیشتری داشته باشد. علاوه بر عرضه نسخه بازسازی شده God of War Ragnarök و The Last of Us Part 1، میتوان انتظار داشت که در طول فصل تعطیلات شاهد افزایش معمولی باشیم. اما سونی امیدوار است بتواند تقاضای هنوز هم برای کنسولهای PS5 را برآورده کند. «تامین کافی نبوده است […] تقاضا کاهش نیافته است ما واقعاً نیاز داریم که تقاضا را برآورده کنیم، این کار مهمی است که باید انجام دهیم.”
همچنین خبر بدی برای شبکه پلی استیشن بود که به 103 میلیون کاربر فعال ماهانه کاهش یافت که نسبت به 105 میلیون سال گذشته 3 درصد کاهش داشت. تعداد مشترکین PSN 47.3 میلیون نفر بود. این افزایش نسبت به سال قبل از 46.3 میلیون بوده اما نسبت به 48 میلیون گزارش شده در سه ماهه سوم مالی 2021 کاهش یافته است.
سونی در آخرین گزارش درآمد خود، پیشبینی سود خود را برای سال 16 درصد از 305 میلیارد ین (2.3 میلیارد دلار) که در ماه می پیشبینی کرده بود، به 255 میلیارد ین (1.9 میلیارد دلار) کاهش داد. بخشی از آن ناشی از خرید 3.7 میلیارد دلاری Bungie است، اما همچنین نتیجه “کاهش پیش بینی شده در فروش عناوین شخص اول” است. The Verge خاطرنشان می کند که اگرچه بازی های انحصاری عالی پلی استیشن Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 در سال 2022 وارد بازار شدند، آنها باید در برابر Elden Ring چند پلتفرمی رقابت می کردند.
در همین حال، فروش کنسول پلیاستیشن 5 تنها با 4 درصد افزایش در سه ماهه سال گذشته به 2.4 میلیون دستگاه رسید و مجموع فروش مادام العمر را به 21.7 میلیون رساند. این باعث می شود که فروش مادام العمر کنسول تقریباً با Nintendo GameCube برابری کند.
سونی برای سه ماهه منتهی به 30 ژوئن 2022، 47.1 میلیون بازی فروخت که 6.4 میلیون از آن ها عناوین قسمت اول بودند. این کاهش قابل توجهی نسبت به 63.6 میلیون بازی و 10.5 میلیون عنوان اول شخص است که در همان سه ماهه سال قبل جابه جا شد.