در متن: Pimoroni یک شرکت مستقر در بریتانیا است که متخصص در محصولات Raspberry Pi (RP) است. به طور عمده اجزایی را برای ساخت ابزارهای RP، مانند Pimoroni Unicorn – یک آرایه HAT LED RGB 8×8 ایجاد میکند و میفروشد (یا میفروشد). با این حال، گهگاه در زمینه الکترونیک بازی، مانند کابینت بازی Picade، کنسول بازی قابل حمل “32blit” و دستی کوچک PicoSystem، کاوش کرده است.
آخرین ساخته بازی Pimoroni یک “کنسول چوب مانند” است که به هر تلویزیون یا مانیتور سازگار با HDMI متصل می شود. هفته گذشته، این شرکت پروژه ای با نام رمز DV Stick را در Tom’s Hardware Pi Cast رونمایی کرد (در زیر). علیرغم اینکه نمونه اولیه کار نمی کند – در حال حاضر روی تخته نان راه اندازی شده است – Pimoroni می گوید که باید ظرف چند هفته در دسترس باشد.
این سیستم دارای دو تراشه RP2040 (Pico) است که هر کدام دارای مقدار نامعلومی از PSRAM هستند. یکی به عنوان CPU عمل می کند و دیگری نمایشگر را هدایت می کند. به گفته جان ویلیامسون، یکی از بنیانگذاران Pimoroni، این طراحی به تراشه ها اجازه می دهد تا گرافیک ها را با کارایی بیشتری نشان دهند.
ویلیامسون گفت: «هر یک از تراشهها یک تراشه PSRAM برای بافر فریم دارند و در VSync، آنها را تعویض میکنند. بنابراین ما یک mux آنالوگ داریم که اساساً تراشهها را بین این دو جابجا میکند، بنابراین پردازنده برنامه در یک تراشه RAM در بافر فریم مینویسد سپس، وقتی VSync در صفحه نمایش رخ میدهد، تراشه RAM را به پردازنده نمایشگر میدهد. تراشه RAM خود را به پردازنده برنامه برمی گرداند تا نمایشگر روی صفحه نمایش داده شود.”
ویلیامسون به وضوح بومی سیستم اشاره ای نکرد. تامز سختافزار فرض میکند که کیفیت آن 1080p خواهد بود، هرچند که بازیهای قبلی Pimoroni بسیار پایینتر بوده است. PicoSystem 240×240 بر روی یک LCD 1.54 اینچی SPI IPS بود. 32blit دارای صفحه نمایش 3.5 اینچی با رزولوشن اصلی 320×240 بود. در نهایت، Picade با گرافیک 1024×768 روی صفحه نمایش 8 یا 10 اینچی IPS عرضه شد. DV Stick با تمام بازی های PicoSystem سازگار است. با این حال، اجرای بازیهای 240×240 با کیفیت 1080p احتمالاً بیمعنی به نظر میرسد.
علاوه بر پورت HDMI، DV Stick همچنین دارای اتصال USB و بلوتوث برای کنترلر یا صفحه کلید است. مانند دیگر سیستمهای بازی خود، بر عناوین خانگی ساخته شده توسط انجمن Raspberry Pi متکی است. بنابراین Pimoroni DV Stick را طراحی کرد تا به عنوان یک devkit نیز عمل کند. کاربران میتوانند مستقیماً در خط فرمان MicroPython REPL برای توسعه بازیها در C++، MicroPython یا CircuitPython بوت شوند.
Pimoroni اشاره کرد که DV Stick – مخفف “دستگاه ویدئویی دیجیتال” – میتواند برای برنامههایی غیر از بازیها، مانند کیوسکهای اطلاعاتی یا نمایش انواع مختلف رسانه استفاده شود. ویلیامسون گفت که می خواهد آن را به بیرون پرتاب کند و ببیند جامعه با آن چه می کند.
ویلیامز گفت: «این کمی عجیب است، اما ما آنقدر از این مفهوم خوشمان میآید که زیاد به این موضوع اهمیت نمیدهیم که برای آن مفید است». ما فقط هر چیزی را که جالب به نظر می رسید روی آن انداختیم و فکر کردیم ببینیم چه اتفاقی می افتد.”
هدف Pimoroni رقابت با بازیهای کنسول اصلی نیست. فقط از علاقه مندان به RP انتظار دارد که DV Stick را برای پروژه های کوچک مشترک در جامعه یا آموزش و کدنویسی در خانه بخرند. این شرکت قیمتی برای به اشتراک گذاشتن ندارد، اما منطقی است که گمان کنیم که قیمت کمتری نسبت به سایر سیستمهای بازی خود دارد، زیرا کاربران کنترلکنندهها و نمایشگرها را تامین میکنند.