تسلا با ادعای اقدامات انحصاری با شکایت های دسته جمعی حق تعمیر روبرو شد


به طور خلاصه: تسلا با دعوی قضایی غریبه نیست، اما دو ادعای ضد انحصار جدید علیه این شرکت چندان به خود خودروها مربوط نمی شود، بلکه به قیمت های بالا و انتظار طولانی در مراکز خدمات این غول برقی مربوط می شود که ظاهراً نتیجه اقدامات انحصاری آن است. یکی از این شکایات می‌گوید: «وقتی مصرف‌کنندگان یک خودروی الکتریکی تسلا را خریداری کردند، در خدمات تعمیر و نگهداری مخصوص خودروهای تسلا خود قفل می‌شوند.

یک طرح دعوی عمومی پیشنهادی در دادگاه منطقه ای ایالات متحده، ناحیه شمالی کالیفرنیا، توسط ویرجینیا لامبریکس، مالک مدل S در روز سه شنبه مطرح شد. او می گوید تسلا باعث شد که او در تعمیر یا نگهداری وسیله نقلیه خود دچار تاخیرهای طولانی شود.

دعوی ادعا می کند که خرید تسلا مشتری را در خدمات تعمیر و نگهداری خاص خودروی خود قفل می کند. برخلاف خودروهای گازسوز سنتی که به مالکان گزینه های متعددی را از شرکت های مختلف در مورد قطعات، تعمیرات و نگهداری – یا انجام کار بر روی خود خودروها می دهد – مالکان تسلا محدود به استفاده از قطعات تسلا و دریافت خدمات از شرکت یا آن هستند. مراکز خدمات تایید شده این کت و شلوار می گوید این به این دلیل است که تسلا “عمداً وسایل نقلیه خود را طراحی می کند” تا انحصار تعمیرات و نگهداری را به آن اختصاص دهد.

این کت و شلوار می افزاید که محدودیت های تسلا منجر به “زمان انتظار گزاف” برای رانندگانی شده است که در شرایط دیگر به تعمیرگاه مستقل مراجعه می کردند.

این شرکت متهم است که برای قطعات و خدمات خود “قیمت های فوق رقابتی” دریافت کرده است. همچنین ادعا می‌شود که ضمانت‌ها و سیاست‌های شرکت خودروهای برقی، مالکان را در مورد از دست دادن پوشش تهدید می‌کند در صورتی که خودروی آن‌ها در خارج از تسلا سرویس شود.

این شکایت از تسلا خواسته است تا خدمات تعمیرات و انحصار قطعات خود را از بین ببرد. همچنین دستور داده شده است که دفترچه راهنمای تعمیرات و ابزارهای تشخیصی خود را با هزینه مناسب در اختیار افراد و تعمیرگاه های مستقل قرار دهد.

شکایت دوم و تقریباً یکسان چهارشنبه توسط رابرت اورندن ثبت شد. هر دو دعوای دسته جمعی شامل هر کسی می شود که از مارس 2019 هزینه تعمیرات یا قطعات تسلا را پرداخت کرده است.

همانطور که رویترز اشاره می کند، جنبش حق تعمیر بر شرکت هایی فراتر از تسلا تأثیر می گذارد. هارلی دیویدسون با یک شکایت کلاسی مشابه روبرو است و جان دیر، سازنده تجهیزات مزرعه، که محصولات خود را قفل می کند تا مشتریان نتوانند آنها را بدون مراجعه به نمایندگی مجاز تعمیر کنند، همچنین در دادگاه منطقه فدرال در برابر اتهامات دفاع می کند.



منبع