تماشا کنید: نیو شپرد متعلق به Blue Origin در حین پرتاب بدون خدمه دچار سقط شد

این ناهنجاری باعث فعال شدن سیستم فرار کپسول اضطراری شد که با خیال راحت کپسول خدمه را از تقویت کننده جدا کرد. جدایی در ارتفاع حدود 28000 فوتی صورت گرفت زیرا نیو شپرد به سرعت 700 مایل در ساعت نزدیک می شد.

Blue Origin بعدا تایید شده در توییتر که یک نقص تقویت کننده رخ داده است، افزود که سیستم فرار همانطور که طراحی شده بود عمل کرد.





منبع

Blue Origin تا به امروز شش ماموریت خدمه انجام داده است که جدیدترین آنها در 4 آگوست 2022 انجام شد. چندین فرد مشهور از جمله ویلیام شاتنر، مایکل استراهان و بنیانگذار جف بزوس با حسن نیت از Blue Origin به لبه فضا سفر کرده اند.

این ماموریت یک پرواز محموله اختصاصی بود که 36 محموله را از دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و دانشجویان در سراسر جهان جابجا می کرد. بلو اوریجین گفت 18 محموله در این پرواز توسط ناسا تامین مالی شده است، در حالی که دیگری شامل ده ها هزار کارت پستال از سازمان غیرانتفاعی Blue Origin است.

پنجره پرتاب بیست و سومین ماموریت نیوشپرد در ساعت 8:30 صبح به وقت مرکزی باز شد. Liftoff در ساعت 10:26 صبح از سایت راه اندازی Blue Origin در غرب تگزاس رخ داد و به نظر می رسید در ابتدا همه چیز به آرامی پیش می رفت. خرابی تقویت کننده کمی بیش از یک دقیقه پس از پرواز رخ داد، زیرا نیوشپرد به حداکثر q رسید، لحظه ای که استرس آیرودینامیکی روی وسیله نقلیه به حداکثر می رسد.

مجری در پخش زنده هنگام پخش این رویداد سکوت کرد. مجری حدود یک دقیقه بعد گفت: «به نظر می رسد در پرواز امروز دچار ناهنجاری شده ایم. “این برنامه ریزی نشده بود و ما هنوز هیچ جزئیاتی در دست نداریم. اما کپسول خدمه ما توانست با موفقیت فرار کند. ما پیشرفت آن را از طریق فرود دنبال خواهیم کرد. همانطور که می بینید، دروگ ها مستقر شده اند، و شبکه اصلی قرار است باشد. بعد بیرون کشید.”

TL;DR: بلو اوریجین در هنگام پرتاب برنامه ریزی شده در صبح دوشنبه دچار نقص تقویت کننده شد که باعث شد کپسول خدمه بدون سرنشین از تقویت کننده جدا شود. خوشبختانه هیچ خدمه ای در این پرواز حضور نداشتند. این کپسول با کمک چتر نجات به زمین برگشت و در صحرا فرود آمد. فرود در جریان پخش زنده کمی خشن به نظر می‌رسید، اما باید داده‌های پرواز را ببینیم تا دقیقا مشخص کنیم که چقدر ضربه خورده است.

اریک برگر، سردبیر ارشد فضایی Ars Technica، گفت که اگر خدمه ای در هواپیما بودند، یک تکان جدی احساس می کردند اما در غیر این صورت ایمن بودند.