جدای از پیشرفتهای نظری و قابلیتهای اختلال ChatGPT، یک چیز در حال حاضر قطعی است: مدیریت و اجرای یک سرویس جستجو که به شدت مبتنی بر فناوری چت بات است، بسیار گران است. در مصاحبه ای با رویترز، جان هنسی، رئیس Alphabet گفت که یک تبادل (کاربر) با یک سرویس جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی “احتمالاً ده برابر بیشتر از یک جستجوی کلیدواژه استاندارد هزینه دارد.”
به گفته کارشناسان با مشورت رویترز، این پیچیدگی باعث کاهش قابل توجهی در درآمد خالص 60 میلیارد دلاری گوگل خواهد شد. مورگان استنلی گفت که یک چت بات برای رسیدگی به نیمی از کل سوالات جستجو با پاسخ های 50 کلمه ای 6 میلیارد دلار در سال برای گوگل هزینه دارد، در حالی که شرکت مشاوره SemiAnalysis هزینه اضافی را 3 میلیارد دلار برآورد می کند.
در حال حاضر، Mountain View به فکر راههایی برای پیادهسازی «نسخه مدل سبک» از چتبات Bard است که به تازگی معرفی شده است، راهحلی که به «قدرت محاسباتی بسیار کمتری» نیاز دارد، که به این شرکت فرصتی میدهد تا کاربران بیشتری را مقیاسبندی کند و بازخورد بهتری دریافت کند.
دلیل این جهش عظیم در هزینه ها نحوه عملکرد جستجوی فعلی وب در پشت صحنه است. گوگل در حال ساخت و نگهداری یک پایگاه داده عظیم از وب سایت ها و انواع دیگر اسناد موجود در اینترنت است و خزنده های خود را به اطراف می فرستد تا محتوای جدید یا به روز شده را فهرست بندی کنند تا پایگاه داده مرتبط بماند. هنگامی که یک پرس و جو انجام می شود، موتور جستجوی گوگل در داخل پایگاه داده جستجو می کند تا محتویات آن را رتبه بندی و دسته بندی کند تا در نهایت نتایج جستجو (SERP) را به کاربر نهایی ارائه دهد.
چرا مهم است: ChatGPT و AI، واژههای پرکاربرد جدید دنیای فناوری که سرمایهگذاران و سهامداران را غمگین میکنند، هزینه هنگفتی دارند که متناسب با اندازه یک شرکت رشد میکند. برای غولی مانند گوگل، این بدان معناست که یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر درآمد و درآمد خالص خواهد داشت.
در حال حاضر، همه در مورد ChatGPT صحبت می کنند و اینکه چگونه مدل های زبان مبتنی بر یادگیری ماشین آینده همه چیز را تغییر خواهند داد. محبوبیت فزاینده چت بات ها به ویژه در صنعت جستجوی وب ویران می کند، به طوری که گوگل نیاز به عجله در معرفی مدل جستجوی مبتنی بر چت خود شرکت را کمی زودتر از زمان خود احساس کرد.
یک چت بات مبتنی بر ML بر اساس یک الگوی فناوری کاملاً متفاوت ساخته شده است: با هر جستجوی منفرد، مدل شبکه عصبی عظیم باید برای تولید یک دسته از متن (امیدوارم) مرتبط با درخواست کاربر تفسیر شود. نیاز احتمالی به جستجو در فهرست وب فوق الذکر برای بررسی اطلاعات واقعی و این واقعیت که یک ربات چت احتمالاً به تعامل طولانی تری نسبت به موتور جستجو نیاز دارد، فقط تلاش های محاسباتی بیشتری را به یک سرویس پیچیده و گران قیمت اضافه می کند.
جستجوی وب سنتی گوگل بسیار سریع است، معمولا کمتر از یک ثانیه طول می کشد تا نتایج SERP معنی دار را به کاربران ارائه دهد. با این حال، جستجوی مبتنی بر چت بات بسیار کندتر و از نظر محاسباتی فشرده خواهد بود. هنسی گفت که این آخرین مشکل را می توان در چند سال حل کرد، اما هزینه مورد نیاز برای این پیشرفت فناوری حتی برای گوگل نیز می تواند بسیار زیاد باشد.