جنگ تجاری جدید: رشد چشمگیر چین در بازار خودروهای برقی

چرا مهم است: اخیراً اخبار قابل توجهی در مورد صنعت خودروهای الکتریکی (EV) چین منتشر شده است که در درجه اول مربوط به آمار آن است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند ممکن است منجر به مشکلات تجارت جهانی بزرگ‌تر شود. چین برای اولین بار در تاریخ خود به یک صادرکننده خالص خودرو تبدیل شده است. آنها خودروهای برقی زیادی را به دنیا می فروشند و این در سرتاسر اقتصاد جهانی بازتاب خواهد داشت.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد که حدود نیمی از این تسلاهای ساخت چین بوده و بقیه در درجه اول سایر برندهای چینی هستند. ما این داده ها را از Eurostat، DW، یک گزارش روشنگر از اندیشکده اتحادیه اروپا-چین Merics، و فایننشال تایمز استخراج کرده ایم.

دوم، از منظر تجاری، یکی از نگرانی‌های عمده در مورد تحریم‌های آمریکا علیه نیمه‌رساناهای چین، تمایل کشورهای متحد به مشارکت بوده است. برای اینکه تحریم های ایالات متحده موثر واقع شود، دولت ایالات متحده به حمایت سایر کشورها، به ویژه ژاپن، کره جنوبی و اروپا نیاز دارد که همگی خانه های صنایع خودروسازی قابل توجهی هستند.

این انتقال پیامدهای مهمی را به همراه دارد. واضح ترین آن تشدید بالقوه تنش های تجاری است. ایالات متحده و چین چندین سال است که درگیر جنگ تجاری بوده اند و ما معتقدیم که این آخرین داده ها به طور قابل توجهی احتمال دخالت اتحادیه اروپا را افزایش می دهد.





منبع

چین به وضوح در حال افزایش است، نه تنها در تولید خودروهای برقی، بلکه به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه صادرات جهانی. ما در ماه ژانویه در مورد این هشدار دادیم و شواهد این افزایش در داده های تجاری به طور فزاینده ای برجسته می شود. از منظری گسترده تر، براد ستسر، اقتصاددان اخیراً داده هایی را در توییتر منتشر کرد که نشان دهنده افزایش صادرات کلی خودرو چین در سال گذشته است. چین احتمالاً برای اولین بار در تاریخ خود صادرکننده خالص خودرو است و بیشتر این رشد به خودروهای برقی نسبت داده می شود.

سرعتی که چین با آن به عنوان یک صادرکننده بزرگ خودرو – و اکنون صادرکننده خالص خودرو – خیره کننده است.

این پیشرفت منجر به تغییر اساسی در تجارت بین اروپا و چین شده است. چین بازار مهمی برای خودروسازان اروپایی است. آنها برای سال‌ها در چین سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت و متوسط ​​داشته‌اند، به این معنی که بیشتر این صادرات خودروهای لوکس بوده است. تراز تجاری قبلاً حدود 3 تا 5 میلیارد دلار به نفع اروپا بود. با این حال، طی دو سال گذشته، با شتاب قابل توجهی در 12 ماه گذشته، تعادل تغییر کرده است. همچنان از اروپا حمایت می کند، اما به حدود 2 میلیارد دلار کاهش یافته است. تقریباً تمام این تغییر به خودروهای برقی نسبت داده می شود.

ثانیاً، یکی از ضعف‌های اصلی چین در صعود به شهرت تولید در این قرن، ناتوانی شرکت‌هایش در ایجاد برند است. بسیاری از مصرف کنندگان محصولات چینی متعددی را خریداری می کنند، با این حال ما می توانیم کمتر از ده برند چینی را نام ببریم که برای مصرف کنندگان خارج از چین قابل تشخیص است. این استثناهای قابل توجه شامل برندهای گوشی هوشمند مانند Oppo، Vivo، One Plus، Xiaomi و Transsion BBK است. صاحبان برند می توانند سهم بیشتری از ارزش را در اختیار داشته باشند و توانایی دستیابی به برندهای شناخته شده در سطح جهانی نشان دهنده گام مهمی در توسعه اقتصادی است. اکنون به نظر می رسد خودروسازان چینی در حال انجام این کار در یکی از ثروتمندترین صنایع هستند.

1/3 pic.twitter.com/Fk7qNapAkb

— براد ستسر (@Brad_Setser) 25 آوریل 2023

بخونید:  ال‌جی رکورد فاصله را در تست موفقیت آمیز انتقال داده 6G سه برابر کرد