چرا مهم است: اخیراً اخبار قابل توجهی در مورد صنعت خودروهای الکتریکی (EV) چین منتشر شده است که در درجه اول مربوط به آمار آن است. ما پیشبینی میکنیم که این روند ممکن است منجر به مشکلات تجارت جهانی بزرگتر شود. چین برای اولین بار در تاریخ خود به یک صادرکننده خالص خودرو تبدیل شده است. آنها خودروهای برقی زیادی را به دنیا می فروشند و این در سرتاسر اقتصاد جهانی بازتاب خواهد داشت.
تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد که حدود نیمی از این تسلاهای ساخت چین بوده و بقیه در درجه اول سایر برندهای چینی هستند. ما این داده ها را از Eurostat، DW، یک گزارش روشنگر از اندیشکده اتحادیه اروپا-چین Merics، و فایننشال تایمز استخراج کرده ایم.
دوم، از منظر تجاری، یکی از نگرانیهای عمده در مورد تحریمهای آمریکا علیه نیمهرساناهای چین، تمایل کشورهای متحد به مشارکت بوده است. برای اینکه تحریم های ایالات متحده موثر واقع شود، دولت ایالات متحده به حمایت سایر کشورها، به ویژه ژاپن، کره جنوبی و اروپا نیاز دارد که همگی خانه های صنایع خودروسازی قابل توجهی هستند.
این انتقال پیامدهای مهمی را به همراه دارد. واضح ترین آن تشدید بالقوه تنش های تجاری است. ایالات متحده و چین چندین سال است که درگیر جنگ تجاری بوده اند و ما معتقدیم که این آخرین داده ها به طور قابل توجهی احتمال دخالت اتحادیه اروپا را افزایش می دهد.
برای ربط دادن این موضوع به نیمه هادی ها، ما معتقدیم که این داده های تجاری دو مفهوم مهم دارند. اول، همانطور که به طور گسترده توضیح دادیم، خودروهای الکتریکی به تعداد قابل توجهی نیمه هادی نیاز دارند. به جز تسلا، بیشتر خودروهای برقی چین قیمت نسبتاً پایینی دارند، اما حتی این خودروها به محتوای نیمه هادی قابل توجهی نیاز دارند. قیمتهای پایین احتمالاً انتقال به خودروهای برقی را بیشتر تحریک میکند که عموماً برای صنعت نیمهرسانا مفید است.
یادداشت ویراستار:
نویسنده مهمان، جاناتان گلدبرگ، بنیانگذار D2D Advisory، یک شرکت مشاوره چند منظوره است. جاناتان استراتژیهای رشد و اتحادهایی را برای شرکتهایی در صنعت موبایل، شبکه، بازی و نرمافزار ایجاد کرده است.یورواستات، آژانس آمار اتحادیه اروپا، آخرین داده ها را در مورد تجارت خودرو منتشر کرد. چین اکنون نزدیک به 50 درصد از واردات خودروهای برقی اروپا را به خود اختصاص داده است. برای بیان این موضوع، اروپایی ها در سال 2022 حدود 9 میلیون خودرو خریداری کردند که از این تعداد 12 درصد یا یک میلیون خودرو، خودروهای برقی بودند. از این تعداد، 500000 نفر از چین منشأ گرفته اند.
ما فکر میکنیم که این احتمال وجود دارد که دادههای تجاری مانند این، این کشورها را تشویق کند که تحریمهای آمریکا را بیشتر مورد توجه قرار دهند و بیشتر بپذیرند. به ویژه، آلمان، که به نظر می رسد تا حدودی در برابر اقدامات تجاری گسترده ایالات متحده علیه چین مقاومت نشان می دهد، ممکن است در موضع خود تجدید نظر کند، زیرا سنگ بنای مدل صنعتی خود به طور بالقوه در معرض خطر است.