حکم FTC می گوید که اپیک گیمز از روش های فریبنده برای فریب کاربران به خریدهای ناخواسته استفاده کرده است


چرا مهم است: کمیسیون تجارت فدرال (FTC) یک سفارش موجود را نهایی کرد که به موجب آن ناشر Fortnite Epic Games باید 245 میلیون دلار برای استفاده از الگوهای طراحی فریبنده بپردازد. طبق این دستور، اپیک از «الگوهای تاریک» برای فریب بازیکنان فورتنایت برای انجام خریدهای ناخواسته درون بازی استفاده کرد. 245 میلیون دلار جمع‌آوری‌شده برای بازپرداخت کاربران آسیب‌دیده که تحت تأثیر شیوه‌های طراحی غیر صادقانه قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود.

این حکم مربوط به دو شکایت است که در اواخر سال گذشته علیه اپیک گیمز مطرح شد، که هر دو ناشی از استفاده اپیک از الگوهای طراحی تیره برای افزایش خریدهای درون بازی است. Epic در ابتدا با 275 میلیون دلار جریمه در دسامبر گذشته پس از محکومیت به نقض قانون حفاظت از حریم خصوصی کودکان (COPPA) محکوم شد.

حکم اخیر، 245 میلیون دلار اضافی را برای بازپرداخت مشتریان Epic که ناآگاهانه به خریدهای ناخواسته در بازی بدون هشدار و در برخی موارد بدون نظارت والدین هدایت شده‌اند، بازپس خواهد گرفت.

الگوهای تاریک تکنیک های طراحی فریبنده ای هستند که در وب سایت ها و سایر رابط های کاربری استفاده می شوند. آنها معمولاً با هدف فریب دادن کاربران به یک سناریوی خاص و فریب دادن آنها برای انجام اقداماتی مانند خرید یک محصول یا اشتراک استفاده می شوند که ممکن است قصد انجام آنها را نداشته باشند. هری بریگنولیک متخصص مشهور در مفاهیم طراحی فریبنده، بیش از 400 نمونه از این نوع الگوهای طراحی فریبنده را در شرکت‌هایی از جمله فیس‌بوک، گوگل، آمازون و ادوبی فهرست‌بندی کرده است.

بر اساس یافته‌های FTC، Fortnite از «پیکربندی‌های دکمه‌ای ضد شهود، متناقض و گیج‌کننده» برای هدایت بازیکنان به سناریوی خرید ناخواسته استفاده کرده است. پس از آن، کاربران در هر سنی می‌توانستند با فشار دادن یک دکمه، خریدهای مختلف درون بازی را انجام دهند، در اکثر مواقع بدون هشدار و بدون درخواست برای تأیید هویت یا وضعیت کاربر.

در نتیجه، بسیاری از بازیکنان متوجه شدند که برای اقلامی که قصد خرید آنها را نداشتند، هزینه دریافت می‌کنند. این همچنین باعث شد که به تعدادی از کودکان این امکان داده شود که بدون رضایت یا نظارت والدین خرید کنند و به آنها امکان می دهد ناآگاهانه هزینه های کنترل نشده در بازی را متحمل شوند.

علاوه بر تاکتیک‌های فروش نادرست، شکایت FTC همچنین بر اقدامات Epic برای قفل کردن حساب‌های کاربرانی که از نظر قانونی در مورد هزینه‌های ناخواسته اختلاف نظر داشتند، تأکید کرد.

علاوه بر تاکتیک‌های فروش نادرست، شکایت FTC همچنین بر اقدامات Epic برای قفل کردن حساب‌های کاربرانی که از نظر قانونی در مورد هزینه‌های ناخواسته اختلاف نظر داشتند، تأکید کرد. بر اساس این شکایت، کاربرانی که در مورد هزینه‌های ناخواسته پرس و جو می‌کردند و از نظر قانونی تراکنش‌ها را با شرکت‌های کارت اعتباری خود به چالش می‌کشیدند، متوجه شدند که حساب‌های Epic Games خود را مسدود کرده‌اند و نمی‌توانند بازی را انجام دهند.

این کمیسیون به اتفاق آرا به تایید این شکایت رای داد و در نتیجه امکان نهایی کردن جریمه 245 میلیون دلاری علیه اپیک فراهم شد. این جریمه برای ارائه بازپرداخت به کاربران آسیب دیده استفاده خواهد شد. این دستور همچنین از قفل کردن بیشتر حساب‌های اپیک برای افرادی که اتهامات ناخواسته را رد می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

این حکم گامی دیگر در جهت درست برای محافظت از مشتریان در هر سنی در برابر اقدامات تجاری ناعادلانه و در این مورد ناجوانمردانه است. از هر بازیکن و مصرف‌کننده Fortnite که تحت تأثیر استفاده Epic از الگوهای تیره قرار گرفته‌اند، از FTC.gov/Fortnite خواسته می‌شود برای اطلاعات در مورد واجد شرایط بودن بازپرداخت و دستورالعمل‌ها مراجعه کنند.





منبع