تصویر بزرگ: اگر واضح نبود، آمازون روش های تا حدودی گیج کننده ای برای تبلیغ محصولات خاص به مشتریان دارد. مردم متوجه شدهاند که در سالهای اخیر به دلیل «محصولات حمایتشده» و مواردی که آمازون آنها را «با رتبهبندی بالا» معرفی میکند، خرید به ظاهر از آمازون چقدر خراب شده است.
با نزدیکتر شدن به فصل تعطیلات، میلیونها نفر خرید خود را شروع میکنند، یا ادامه میدهند یا به پایان میرسند. آمازون با هجوم سفارشها و تحویلها در این مدت غریبه نیست و از ۱.۵ میلیارد کالای مضحک در تعطیلات ۲۰۲۰ تحویل داده شده است. با این حال، برخی از خریداران شروع به مشاهده تجربه خرید در آمازون در نور بسیار متفاوتی می کنند.
هفته گذشته، جفری فاولر از واشنگتن پست گزارشی در رابطه با تغییراتی که آمازون (و سایر رقبای خود از آن پیروی کردند) در چند سال گذشته منتشر کرد. پیش از این، الگوریتم های آمازون نتایج جستجوی محصول را بر اساس بررسی ها، محبوبیت و کیفیت کلی اقلام بود. با این حال، همه چیز تغییر کرده است. فاولر معتقد است که شرکت ها ممکن است بتوانند راه خود را به بالای صفحه جستجو بخرند.
تصویر بالا نمونهای را ارائه میکند که نتایج جستجوی “4k tv” را نشان میدهد. سمت چپ، از سال 2015، فقط محبوب ترین محصولات را در جستجو نشان می دهد. در سمت راست، موارد حمایت شده بیش از نیمی از صفحه را اشغال می کنند، یکی از آنها حتی تلویزیون نیست و نباید در اینجا نمایش داده شود.
فاولر این موارد را بهعنوان «نتایج شیل» به جای «محصولات حمایتشده» توصیف میکند. او اظهار داشت که آمازون در سال 2021 31 میلیارد دلار تبلیغات فروخت که پس از گوگل و فیس بوک سومین رتبه از نظر فروش بود. پاتریک گراهام، سخنگوی آمازون ادعا میکند که این تبلیغات «مفید، آموزنده هستند و به آسانتر کردن خرید کمک میکنند»، اما به نظر میرسد که آنها میتوانند برعکس عمل کنند.
فاولر نمونه دیگری از مقایسه نتایج سال 2015 با صفحات نتایج جستجوی امروزی ارائه کرد که جستجوی یک نام تجاری خاص – میکسرهای KitchenAid را نشان می دهد. اسکرین شات 2015 (سمت چپ) به درستی پنج میکسر KitchenAid را نشان می دهد. نتایج اخیر (سمت راست) فقط یک محصول KitchenAid و پنج محصول دیگر از شرکت های مختلف را نشان می دهد. اگر کسی به دنبال محصول KitchenAid است، منطقی نیست که فوراً پنج مورد را که متعلق به آن شرکت نیستند تبلیغ کند. آمازون تضمین میکند که این تغییرات «انتخابهای بیشتر» را به مشتریان ارائه میدهد و «کشف را تحریک میکند».
فاولر از مشتریان می خواهد که به دو روش خاص کنترل را در دست بگیرند. ابتدا خود را در مورد نحوه استفاده آمازون از تبلیغات برای تبلیغ محصولات به شما آموزش دهید. عباراتی مانند “اسپانسر” یا “نمایش از برندهای ما” یا حتی آرم های شرکت های غیر مرتبط (همانطور که در بالا مشاهده شد) همه نشانگر این به اصطلاح “نتایج شیل” هستند.
در مرحله دوم، قبل از جستجو از طریق آمازون، در مورد آنچه که قصد خرید آن را دارید، تحقیق کنید. اگر میدانید چه میخواهید، تلاشهای آمازون برای فریب دادن شما به سمت یک مورد متفاوت ممکن است ناموفق باشد. فاولر امیدوار است که مشتریان با تغییر رویکردهای خود برای خرید در آمازون، این شرکت را به تغییر روشهای خود برای توصیههای متناسب سوق دهد.