در متن: با وجود کاهش فروش کامپیوتر در سالهای اخیر، بازار بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها همچنان یک بازار پردرآمد برای توسعهدهندگان و فروشندگان سختافزار است. در سال 2022 چندین عنوان بزرگ روی رایانه های شخصی، ایکس باکس، پلی استیشن و سوییچ عرضه شد، از جمله Total War: Warhammer 3، Elden Ring، Hitman 3، Ghostwire: Tokyo، God of War، و بلاک باستر مستقل، Stray.
شرکت اطلاعاتی بازار Newzoo’s PC and Console Gaming Report 2023 چندین واقعیت جالب را در مورد وضعیت صنعت بازی های رایانه های شخصی و کنسول های جهانی نشان می دهد. بر اساس این گزارش، کل درآمد بازی در سال 2022 به 92.3 میلیارد دلار رسید که 2.2 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.
در حالی که بازیهای کنسولی 56.2 درصد از درآمد را به خود اختصاص دادند، عناوین رایانههای شخصی، چه در جعبه و چه دانلود شده، 41.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند. 2.5 درصد نهایی صرف بازی های مبتنی بر مرورگر روی رایانه های شخصی شد.
ایالات متحده بزرگترین بازار بازی در جهان در سال 2022 بود که 31.2 میلیارد دلار درآمد و 34 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص داد. منطقه آسیا و اقیانوسیه با 30.2 میلیارد دلار هزینه در رتبه دوم قرار گرفت که 33 درصد از درآمدهای جهانی را به خود اختصاص داده است. اروپا سومین بازار بزرگ با 24.3 میلیارد دلار درآمد بازی بود که 26 درصد از بازار جهانی را تشکیل می داد.
به طور کلی، ایالات متحده و چین دو بازار بزرگ بازی در سطح جهان بودند و تقریباً نیمی (48٪) از کل درآمد جهانی رایانههای شخصی و کنسولها را به خود اختصاص دادند.
یکی از مهمترین اطلاعاتی که از این گزارش به دست آمده این است که میانگین زمان پخش بین سالهای 2021 تا 2022 در استیم، ایکسباکس و پلیاستیشن 23 درصد کاهش یافته است. با این حال، این گزارش ادعا می کند که این کاهش بیشتر یک “گام اصلاحی” است زیرا مردم پس از همه گیری شروع به گذار به زندگی عادی کردند.
یکی از دلایل اصلی کاهش درآمد در سال گذشته، به تعویق افتادن چندین نسخه اصلی به دلیل موانع ناشی از بیماری همه گیر بود. با این حال، انتظار میرود که این صنعت امسال با انتشار چندین بازی پرفروش مانند «افسانه زلدا: اشکهای یک پادشاهی» رونق زیادی پیدا کند.
این گزارش همچنین اشاره کرد که ناشران AAA و AA بیشتری به مدل اشتراک روی میآورند زیرا شرکتها ترجیح میدهند عناوین کمتری را منتشر کنند و در عوض بر افزایش طول عمر فرنچایزهای موجود مانند Fortnite، Minecraft و ROBLOX تمرکز میکنند.
آخرین نکته مهم مورد توجه در گزارش در مورد افزایش برابری جنسیتی در بازی است. در حالی که بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها همیشه در اختیار مردان بوده است، همه چیز به سمت بهتر شدن تغییر میکند، زیرا زنان بیشتری به طور جدی بازی را دنبال میکنند. بر اساس این گزارش، 40 درصد از کل گیمرها در سال گذشته زن بودند و این بازار را عادلانه تر از همیشه کرد.