تصویر بزرگ: برای بیش از یک دهه، به نظر می رسید دوربین های دیجیتال مستقل در آستانه انقراض هستند. با افزایش قابلیتهای عکاسی با گوشیهای هوشمند، مدلهای دوربین نقطهای و عکاسی محبوبیت خود را در بین عموم از دست دادهاند. فروش کلی دوربین های دیجیتال نسبت به اوج خود 93 درصد کاهش یافته است. اما با بررسی دقیق تر، رنسانس شگفت انگیزی در بازار دوربین های لوکس رخ داده است.
در حالی که دوربینهای ارزان قیمت ناپدید شدهاند، همانطور که گزارش اکونومیست نشان میدهد، مدلهای لوکس بازگشتی قوی دارند. این گزارش خاطرنشان میکند که برندهایی مانند لایکا، فوجیفیلم و نیکون تمرکز خود را به محصولات پیشرفتهتر معطوف کردهاند – و نتایجی را به همراه دارد.
طبق گزارش انجمن محصولات دوربین و تصویربرداری، میانگین قیمت فروش یک دوربین جدید در طول شش سال گذشته سه برابر شده است. آخرین داده های آنها نشان می دهد که مجموع محموله های جهانی دوربین از ژانویه تا می 2024 حدود 12 درصد سال به سال افزایش یافته است که به بیش از سه میلیون دستگاه رسیده است – بالاترین میزان در سه سال گذشته. این رشد تا حد زیادی به دلیل تقاضای پایدار برای دوربینهای بدون آینه ممتاز است، که اکنون در سراسر جهان با نسبت 5 به 1 عملکرد بهتری نسبت به دوربینهای DSLR دارند، زیرا فرمت همچنان در حال کاهش است.
یکی از بزرگترین ذینفعان این روند به سمت افزایش قیمت، برند آلمانی لایکا است. آخرین مدل، فول فریم Leica Q3، 6000 دلار قیمت دارد (و این قبل از وسایل اضافی اختیاری مانند استراحت انگشت شست است که 245 دلار قیمت دارد). علیرغم قیمت سنگین، تقاضا آنقدر شدید بود که لیست های انتظار برای راه اندازی آن در سال 2023 شش ماه طول کشید. در واقع، لایکا رکورد فروش خود را در سال گذشته گزارش کرد و درآمد آن به 485 میلیون یورو رسید که نه درصد از 444 میلیون یورو در سال افزایش یافت. قبلی
فوجی فیلم تقاضای مشابهی را برای سری X100 دوربین های ممتاز خود داشته است. هنگامی که آخرین مدل 1600 دلاری در ماه فوریه عرضه شد، به سرعت در سراسر جهان فروخته شد.
به اندازه کافی عجیب، چیزی که این اشتهای دوباره برای دوربین های گران قیمت را تحریک می کند، گسترش عکاسی با موبایل است – حداقل به گفته مونکی توکوناری، رئیس نیکون.
توکوناری در مصاحبه اخیر ژاپنی با Yomiuri توضیح داد: «ما اکنون در عصری هستیم که گوشیهای هوشمند و دوربینهای دیجیتال میتوانند همزیستی کنند. همانطور که او می بیند، دوربین های گوشی های هوشمند به افراد بیشتری طعم عکاسی خلاقانه را به عنوان یک اشتیاق و نه صرفاً یک ابزار مفید داده است.
او افزود: “من فکر می کنم تلفن های هوشمند پایه عکاسی را گسترش داده اند. در نتیجه، مدل های رده بالای ما که در راس هرم دوربین قرار دارند، فروش خوبی دارند.”
اشتیاق به تجهیزات پیشرفته در میان مخاطبان جوان تر و آگاه تر از فرهنگ، بدون شک از این نظریه پشتیبانی می کند. ویدیوهایی که سری محبوب X100 فوجیفیلم را به نمایش میگذارند میلیونها بازدید در TikTok داشتهاند. دوربین های ممتاز به اندازه ابزارهای حرفه ای تبدیل به یک بیانیه مد شدند.