اعتبار تصویر: آنتونی کوئینتانو
زاکربرگ مدیر عامل متا می گوید باغ دیواری اپل در نهایت سقوط خواهد کرد
زوک گفت: از میان پلتفرمهای محاسباتی اصلی، اپل متمایز است. “این تنها شرکتی است که در آن یک شرکت می تواند برنامه هایی را که روی دستگاه قرار می گیرند کنترل کند. من فکر نمی کنم پایدار یا خوب باشد. [Unlike a government]، اپل بدیهی است که دارد [its] منافع خود [and] این واقعیت که شرکتها باید برنامههای خود را منحصراً از پلتفرمهایی که توسط رقبا کنترل میشوند تحویل دهند – در آنجا تضاد منافع وجود دارد.”
در سال 2020، این شرکت تصمیم گرفت که توسعهدهندگان باید در مورد دادههایی که از کاربران آیفون جمعآوری میکنند و نحوه استفاده و اشتراکگذاری آن اطلاعات صادقانهتر و صریحتر باشند. فیس بوک بلافاصله به تبلیغ کنندگان هشدار داد که نتایج قوانین جدید اپل “فاجعه بار” خواهد بود.
البته، شایان ذکر است که زوک به دلیل سیاستهای شفافیت تبلیغاتی اپل، در حال انتخاب است.
رئیس سابق اعتماد و ایمنی توییتر ماه گذشته به تایمز گفت که اگر اپل یا گوگل توئیتر را از هر یک از بازارها ممنوع کنند، نتایج “فاجعه بار” خواهد بود. او معتقد است اپل و گوگل می توانند از این تسلط برای اعمال فشار بر تعدیل محتوا استفاده کنند. به عبارت دیگر، اگر محتوای تولید شده توسط کاربر به گونهای تعدیل نشود که اپل یا Google با آن موافق باشند، تهدید به حذف برنامه میتواند انطباق و سانسور را وادار کند.
بیش از دو سال پیش، Epic اکوسیستم بسته اپل را به چالش کشید، زمانی که به اصطلاح “مالیات اپل” را با هدایت بازیکنان فورتنایت به خرید اقلام درون بازی با 30 درصد تخفیف از فروشگاهی خارج از کنترل اپل، دور زد. اپل با حذف فورتنایت از اپ استور تلافی کرد، که جرقه دادخواهی گسترده ضدتراست را برانگیخت.
روز چهارشنبه، نیویورک تایمز میزبان نشست سالانه DealBook بود. متخصصان صنعت فناوری و روزنامهنگاران شرکت کردند تا ببینند و بشنوند رهبران این بخش نظرات خود را در مورد همه چیز از آینده ارزهای دیجیتال گرفته تا فشارهای رو به رشد برای قوانین سختگیرانهتر برای برخی از شرکتهای برجستهتر حمایت میکنند.
دادگاه ها در نهایت پرونده را عمدتاً به نفع اپل حل و فصل کردند، اما هیچ یک از طرفین به طور کامل از نتیجه راضی نبودند. هر دو درخواست تجدید نظر داده اند که همچنان در سیستم قضایی خشمگین است. در همین حال، فورتنایت به طور نامحدود از اپ استور ممنوع می ماند و جریان درآمد Epic را از پلتفرم iOS حذف می کند.
تا کنون، به نظر می رسد که تبلیغ کنندگان همچنان در حال تبلیغات هستند. بنابراین ظاهراً از «آخرالزمان» جلوگیری شد.
«گوگل ممکن است آنچه را که در پلی استور می رود کنترل کند [sic]، اما آنها همیشه آن را ساخته اند تا شما بتوانید به صورت جانبی بارگذاری کنید و فروشگاه های برنامه دیگری داشته باشید و مستقیماً با تولید کنندگان تلفن کار کنید.”
در گفتگو با مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، مشخص شد که او فکر نمیکند اپل بتواند iOS را از فروشگاههای اپلیکیشن دیگری که میخواهند با آن برای کسب و کار مشتریان آیفون رقابت کنند، ادامه دهد. او معتقد است که جدا کردن اپلیکیشنها فقط در اپ استور بهگونهای که اپل بتواند از هر اپلیکیشن و همه فروشهای درونبرنامهای 30 درصد کمیسیون دریافت کند، «پایدار یا خوب» نیست.
او به گرد و غبار اخیر در این هفته بین اپل و ایلان ماسک اشاره کرد و به عنوان نمونه ای از اتفاقاتی که زمانی که یک شرکت به تنهایی کنترل کاملی بر یک پلتفرم دارد، اتفاق می افتد، اشاره کرد. ماسک مدعی شد که اپل تهدید کرده است که برنامه توییتر تازه خریداری شده خود را به دلیل تعدیل محتوا از اپ استور حذف خواهد کرد. ماسک از آن زمان گفته است که همه اینها یک سوءتفاهم بوده است و این دو بار دیگر با هم رابطه خوبی دارند. با این حال، زمانی که اپیک گیمز با قدرتهای کوپرتینویی مخالفت کرد، چنین نبود.
در متن: اپل مدتهاست که باغ دیواری خود را به شدت تحت کنترل نگه داشته و شکایت مشتریان بسیار کمی دارد. با این حال، این شرکت با انتقادات فزاینده ای از سوی توسعه دهندگان و تنظیم کنندگان در مورد دروازه بان خود مواجه شده است. به تدریج، دعواهای قضایی برای وادار کردن آن به اجازه دادن به فروشگاه های خارجی برای رقابت و دستورات تنظیم کننده در سراسر جهان، پایه های باغ دیواری iOS را فرسایش داده است. در حالی که آنها فرو ریخته نشده اند، برخی می گویند مدل کسب و کار “ناپایدار” است، از جمله مارک زاکربرگ.
در حالی که مقایسه قدرت دستکاری اپل و گوگل معتبر است، زاکربرگ از گفتن این موضوع که آنها از یک مدل تجاری استفاده می کنند کوتاهی کرد.