سازندگان لپ تاپ شکایت دارند که AMD از آنها به نفع مشتریان مرکز داده غفلت می کند

سیب زمینی داغ: بر اساس گزارش‌های متعدد، به نظر می‌رسد AMD در تلاش برای حفظ روابط قوی با شرکای سازنده لپ‌تاپ خود است. تنش‌ها بین سازنده تراشه و سازندگان بزرگ لپ‌تاپ افزایش یافته است و گفته می‌شود که سازندگان از ارتباطات ضعیف و وعده‌های شکسته ناامید شده‌اند.

اوضاع به حدی متشنج شده است که گزارشی توسط AC Analysis این وضعیت را به عنوان “عصر یخبندان جنگ سرد” توصیف کرده است که اعتماد متقابل بین AMD و شرکای لپ‌تاپ آن را از بین می‌برد.

بر اساس این گزارش، منبع اصلی شکایات تولیدکنندگان لپ‌تاپ، تمرکز AMD بر روی چیپ‌ست‌های سازمانی به قیمت هزینه محصولات مصرفی مانند CPU و واحدهای پردازش گرافیکی لپ‌تاپ‌ها است. گفته می‌شود که سازندگان لپ‌تاپ از «ارتباط نادرست، وعده‌های شکست‌خورده و بدرفتاری عمومی» توسط AMD ناامید شده‌اند – رفتاری که برخی آن را با رفتار اینتل در دوران شکوفایی آن مقایسه می‌کنند.

این تغییر قابل توجه از بازار مصرف مطابق با اظهارات اخیر لیزا سو، مدیر عامل AMD است که پس از اخباری مبنی بر اینکه درآمدهای مرکز داده در سال گذشته بیش از 50 درصد از کل درآمدهای AMD بوده، اعلام کرد که این شرکت اکنون “اول مرکز داده” است یک چهارم

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل AC یک “فرهنگ راه اندازی مداوم” در AMD را برجسته می کند که به نظر می رسد مانع از استفاده کامل شرکت از موقعیت خود در بازار می شود.

نگرانی های مشابهی توسط شرکت آلمانی ComputerBase ابراز شد که گزارش داد AMD هنوز با مشکلات طولانی مدتی مانند تاخیر در زنجیره تامین که مانع از راه اندازی لپ تاپ های جدید شده است، دست و پنجه نرم می کند. حتی یک منبع ادعا کرد که AMD ممکن است طی سال‌ها به دلیل این چالش‌های مداوم، «میلیاردها دلار آمریکا روی میز» با شرکای خود باقی گذاشته باشد.

بخونید:  Stealth CPU water block hides tubing behind the motherboard

ComputerBase نوشت: “در گفتگو با چندین سازنده برای IFA 2024، مشخص شد که AMD هنوز مشکلات زیادی دارد.” این یکی از دلایلی است که لپ‌تاپ‌های جدید با تراشه‌های AMD تقریباً هرگز به نمایشگاه عرضه نمی‌شوند. “

استقبال گرم از تراشه‌های لپ‌تاپ جدید Strix Point AMD در میان سازندگان OEM نشان دهنده این ناامیدی است. مشتریان نیز تمایلی به خرید آنها ندارند. بر اساس AC Analysis، وب سایت رسمی AMD در حال حاضر تنها پنج واحد Strix Point را فهرست کرده است: دو مورد از ایسوس، دو مورد از HP و یکی از Acer. این به معنی تنها سه OEM است.

در مقابل، اولین اسنپدراگون کوالکام این یک عدد قابل توجه برای یک شرکت جدید است.

AC Analysis نوشت: “کوالکام با محصول نسل اول خود توانست در ارائه های شرکتی از هر دو شرکت اینتل و AMD نام برده شود.” این گزارش می افزاید که ربودن بخشی از توجهات توسط کوالکام از AMD یک “روند نگران کننده” است، زیرا شرکت های جدید معمولاً سهم بازار را از رقیب رتبه دوم به جای رهبر بازار می گیرند.

در همین حال، رقیب دیرینه AMD، اینتل، علیرغم چالش های اخیر همچنان بر بازار تراشه های لپ تاپ تسلط دارد. اینتل به خوبی از AMD جلوتر است، زیرا انتظار دارد بیش از 80 طرح جدید لپ تاپ را با استفاده از تراشه های Lunar Lake در بیش از 20 OEM عرضه کند.

بر اساس این گزارش‌ها، واضح است که AMD برای تعمیر روابط با شرکای کلیدی لپ‌تاپ خود، به ویژه با تشدید رقابت در بازار CPU/GPU، کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

بخونید:  Alienware AW3423DWF 34" QD-OLED Review

منبع