تصویر بزرگ: بازار رایانههای شخصی در حال تطبیق با دنیای پس از همهگیری است و شرکتها را وادار میکند تا با این واقعیت دست و پنجه نرم کنند که مشتریان دیگر نیازی به بهروزرسانی دستگاههای خود به همان اندازه که در سالهای اخیر داشتهاند، ندارند. سرعت تجارت رایانه های شخصی در حال کاهش است و لنوو به ویژه تحت تأثیر این عادی جدید قرار گرفته است.
بازار فعلی رایانه های شخصی سود لنوو را ذوب می کند. این سازنده چینی اخیراً نتایج مالی خود را برای سه ماهه چهارم سال مالی 2022/23 منتشر کرده است و تصمیم دارد نتایج مثبت در بخشهای تجاری فرعی را برجسته کند در حالی که گروه رایانه شخصی در حال تجربه کاهش قابل توجهی است.
در دوره سه ماهه منتهی به 31 مارس، لنوو درآمد 12.6 میلیارد دلاری را گزارش کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش را نشان می دهد. سود قبل از کسر مالیات با کاهش خیره کننده 75 درصدی به 130 میلیون دلار رسید که عمدتاً به دلیل هزینه های تجدید ساختار نیروی کار بود.
گروه دستگاههای هوشمند لنوو، بخش تجاری رایانههای شخصی و دستگاههای هوشمند، 33 درصد کاهش درآمد را نسبت به سال گذشته ثبت کرد و از 14.69 میلیارد دلار به 9.79 میلیارد دلار کاهش یافت. کسبوکار سنتی رایانههای شخصی بازگشت بیسابقهای به ارتباط را در طول همهگیری کووید-19 تجربه کرد، زیرا مشتریان باید دستگاههای خود را برای کار، استراحت و برقراری ارتباط از خانه تازهسازی کنند.
به نظر می رسد دوره افزایش تقاضا در حال حاضر تا حد زیادی از ما گذشته است، در حالی که موجودی رایانه های شخصی لنوو اشباع شده است و مردم دستگاه های خود را به اندازه کافی ارتقا نمی دهند. در سال 2021، محموله های رایانه های شخصی به 350 میلیون افزایش یافت و تولیدکنندگان نتوانستند به درستی تقاضای بی سابقه برای سیستم های جدید را برآورده کنند. بر اساس برآوردهای گارتنر، سه ماهه اول سال 2023 – که با سه ماهه چهارم لنوو مطابقت دارد – شاهد کاهش 30 درصدی در عرضه رایانه های شخصی به 55.1 میلیون دستگاه بوده است.
علیرغم کاهش سرعت، لنوو معتقد است که فروش واقعی به کاربران نهایی نشان دهنده “کاهش معتدل تر” تقاضا است. این شرکت همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده رایانه شخصی در جهان حفظ می کند. با این حال، شرکت چینی اولین کاهش سود خود در سه سال گذشته را در سه ماهه سوم گزارش کرد. در سه ماهه چهارم، این شرکت همچنین یک بار هزینه تغییر ساختار 249 میلیون دلاری را متحمل شد.
علیرغم نتایج نگران کننده در گروه دستگاه های هوشمند، لنوو همچنان در تلاش است تا سهامداران را با نتایج مثبت بیشتری از سایر بخش های تجاری خود تحت تأثیر قرار دهد. Infrastructure Solutions Group، مسئول فروش سازمانی و سرور، شاهد افزایش 37 درصدی درآمد به 2.2 میلیارد دلار بود. در همین حال، گروه راه حل ها و خدمات که بر خدمات مدیریت شده نظارت می کند، 22 درصد افزایش درآمد و 16 درصد افزایش سود عملیاتی را ثبت کرد.
برای کل سال مالی، لنوو کاهش درآمد 14 درصدی را به 61.9 میلیارد دلار گزارش کرد و سود قبل از مالیات با 23 درصد کاهش به 2.13 میلیارد دلار رسید.