چیزی که باید منتظرش بود: بهبود عملکرد ردیابی پرتو یکی از مزایای اصلی پلی استیشن 5 پرو اخیراً رونمایی شده سونی است. پیش از عرضه، شایعات مدتها حاکی از آن بود که بهروزرسانی میان نسلی شامل فناوری ردیابی پرتو مبتنی بر معماری GPU RDNA 4 آینده AMD میشود. نظرات اخیر مارک سرنی، طراح پلی استیشن، همه این نظریه ها را تایید کرده است.
طراح مارک سرنی در مصاحبه ای مفصل با CNET پس از رونمایی از کنسول پلی استیشن 5 پرو سونی، شایعات مبنی بر اینکه قابلیت ردیابی پرتو دستگاه بر اساس معماری است که هنوز در کارت های گرافیک رایانه های شخصی AMD موجود نیست را تایید کرد. در حالی که سرنی به صراحت به RDNA 4 اشاره نکرد، هیچ نامزد شناخته شده دیگری وجود ندارد.
سرنی توضیح داد که PS5 Pro از مجموعه ویژگیهای جدید ردیابی پرتو توسعه یافته توسط شریک سختافزاری AMD برای فاز بعدی نقشه راه خود بهره میبرد. گزارشها در اوایل سال جاری نشان میدهد که پردازندههای گرافیکی RDNA 4 که انتظار میرود در سال 2025 عرضه شوند، عملکرد ردیابی پرتو را در مقایسه با RDNA 3، بهویژه تراشههای RDNA 2 که کنسولهای اصلی پلیاستیشن 5 و سری ایکسباکس را تامین میکنند، بهطور چشمگیری افزایش میدهند.
اگرچه پردازندههای گرافیکی اخیر AMD از محصولات RTX انویدیا در نورپردازی شطرنجی سنتی پیروی کردهاند، اما در عملکرد ردیابی پرتو بهطور قابلتوجهی با تاخیر مواجه میشوند. به عنوان مثال، در Black Myth: Wukong، که به شدت به ردیابی اشعه متکی است، پرچمدار 900 دلاری AMD Radeon RX 7900 It تنها یک چهارم حافظه را در خود جای داده است. با این حال، با غیرفعال شدن ردیابی پرتو، 7900
کاستیهای AMD در ردیابی پرتو در بسیاری از بازیهای کنسولی که از این فناوری کم استفاده میکنند مشهود است. بازیهایی مانند Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 روی PS5 فقط از سایههای ردیابی پرتو استفاده میکنند، در حالی که نسخههای رایانه شخصی آنها تنظیمات پیشرفتهتری از جمله ردیابی مسیر را ارائه میدهند. اگرچه ممکن است PS5 Pro به طور کامل این شکاف را برطرف نکند، اما احتمالاً از ویژگیهای ray tracing بیشتری پشتیبانی میکند یا نرخ فریم را در بازیهایی که از این فناوری استفاده میکنند بهبود میبخشد.
نشت های جولای نشان داد که RDNA 4 دارای فناوری به نام “Ray Tracing Tri Pair Optimization” خواهد بود که ممکن است تعداد ماژول های اختصاصی RT را دو برابر کند یا به موتورهای RT اجازه دهد تا دو برابر بیشتر محاسبات تقاطع مثلث پرتو را در هر سیکل ساعت پردازش کنند. بهبودهای اضافی در سلسله مراتب حجم محدود نیز می تواند عملکرد را بهبود بخشد.
علیرغم این پیشرفتها، AMD تأیید کرده است که نسل بعدی پردازندههای گرافیکی بر روی کارتهای اصلی میان رده و مقرونبهصرفه تمرکز خواهند کرد و کارتهای RTX 5080 و 5090 آینده انویدیا را بدون رقابت در بخش کارتهای رده بالا باقی میگذارند. انتظار میرود هر دو سری پردازنده گرافیکی به همراه کارت Arc Battlemage اینتل در اوایل سال 2025 عرضه شوند.