شبیه ساز سطح بالای iOS touchHLE روی ویندوز و مک اجرا می شود و هدف آن حفظ برنامه های قدیمی بازی iOS است.

یک شبیه‌ساز جدید iOS در شهر وجود دارد، و می‌خواهد برنامه‌های بازی ۳۲ بیتی را در ماشین‌ها و سیستم‌عامل‌های مدرن به حالت کار برگرداند. touchHLE به طور خاص برای اجرای بازی‌ها «از روزهای اولیه iOS» با تمرکز بر برنامه‌های لمسی iPhone/iPod برای iPhone OS 2.x طراحی شده است. با این حال، شبیه ساز در وضعیت فعلی خود، حداقل هنوز از کنترل های لمسی پشتیبانی نمی کند.

این شبیه‌ساز همچنین برخی از پیشرفت‌های «زیباسازی» را ارائه می‌کند، مانند توانایی بازی تک‌پشتیبانی شده برای اجرا با وضوح داخلی افزایش‌یافته تا 4K (و شاید بیشتر) بدون تأثیر عملکرد قابل‌توجه. با این حال، نسخه macOS مشکل نشت حافظه دارد، که باعث هدر رفتن 0.2 مگابایت رم در ثانیه در macOS می شود. توسعه دهندگان می گویند که این می تواند در خود macOS، چارچوب SDL2 یا برخی وابستگی های دیگر مشکل باشد.

در حالت فعلی، touchHLE حتی رابط کاربری گرافیکی ندارد و به تنهایی با ماوس+صفحه کلید یا کنترل‌های joypad کار می‌کند. پشتیبانی از برنامه محدود به یک بازی تکی و رمزگذاری نشده است، یعنی Super Monkey Ball، که عنوان راه اندازی اپ استور در سال 2008 بود. نرخ فریم حتی در یک لپ‌تاپ مک‌بوک رتینا «نسبتاً ضعیف» از سال ۲۰۱۷.

مخزن GitHub از touchHLE تمام دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای شبیه ساز و بارگذاری Super Monkey Ball را ارائه می دهد – البته منهای یک رام کار خود بازی. Hikari_no_yume، توسعه‌دهنده‌ای که این پروژه را در پایان سال 2022 آغاز کرده است، می‌گوید که هیچ قولی در مورد آینده یا زمان عرضه نسخه جدید با بازی‌های پشتیبانی‌شده بیشتر نمی‌توان داد. کدنویس می گوید گیمرها و طرفداران iOS باید “صبور باشند”.



منبع

اولین نسخه از touchHLE از نسخه های x86-64/x64 ویندوز و macOS پشتیبانی می کند، در حالی که هنوز هیچ پشتیبانی رسمی برای محیط های لینوکس وجود ندارد. همانطور که برای کاربران Apple Silicon Mac، ساختار x64 macOS شبیه ساز در زیر لایه سازگاری Rosetta کار می کند.

چرا مهم است: یک شبیه ساز جدید iOS قصد دارد بازی های قدیمی iOS را بر روی سیستم عامل های مدرن اجرا کند. رویکرد HLE به این معنی است که نیازی به دریافت و نصب یک سیستم عامل کامل iOS نیست، در حالی که پشتیبانی برنامه در حال حاضر بسیار ابتدایی است. اما توسعه دهندگان به سرعت در این زمینه حرکت می کنند.

touchHLE که به عنوان یک “پروژه تمام وقت اشتیاق” توسط یک توسعه دهنده در دسامبر 2022 متولد شد، به طور اساسی با شبیه سازهای سطح پایین سنتی (مانند QEMU) متفاوت است زیرا بر اساس یک طراحی “مشکل دهنده سطح بالا” است: CPU شبیه سازی شده برنامه. فقط کد را از باینری برنامه و برخی از کتابخانه های iOS مورد نیاز اجرا می کند. توسعه دهندگان توضیح می دهند که touchHLE جای iOS را می گیرد و پیاده سازی های خود را از اجزای چارچوب سیستم مانند Foundation، UIKit، OpenGL ES، OpenAL و غیره ارائه می دهد.