سال گذشته، چین از قطار مگلو با سرعت 600 کیلومتر در ساعت در چینگدائو رونمایی کرد. در حالی که خط شانگهای فقط از یک فرودگاه به شهر می رود، چین امیدوار است که در نهایت از قطارهای مگلو مانند آنچه در چینگدائو است استفاده کند تا زمان سفر بین شهرهای بزرگ را در مقایسه با هواپیماها و قطارهای پرسرعت سنتی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اعتبار تصویر: شین هوا
گزارشی از Allied Market Research که این هفته منتشر شد، ادعا میکند که بازار جهانی maglev میتواند 2.7 میلیارد دلار در سال 2025 و 5.6 میلیارد دلار تا سال 2035 تولید کند. شهرنشینی در کشورهای اروپایی در حال توسعه میتواند محرک اصلی این رشد باشد.
این آزمایشها در جادهای به طول 7.9 کیلومتر (5 مایل) در استان جیانگ سو انجام شد، جایی که محققان دانشگاه جیائوتنگ جنوب غربی در چنگدو یک آرایه آهنربای دائمی و ریل رسانا را برای فعال کردن حمل و نقل مگلو نصب کردند. در مجموع، آنها هشت خودروی استاندارد را برای پیستهای ویژه اصلاح و آزمایش کردند. فناوری Maglev از آهنرباها و نیروهای الکترومغناطیسی برای معلق کردن وسایل نقلیه – معمولاً قطارها – در بالای ریل استفاده می کند.
چین برای مدتی پیشگام در maglev بوده است. اولین قطار مگلو جهان – که هنوز در حال کار است – ترانسرپید شانگهای بود. این قطار همچنین سریعترین قطار مسافربری برقی جهان است که سرعت آن 431 کیلومتر در ساعت است.
موفقیت آزمایشهای جیانگ سو در واقع خبر خوبی برای جاهطلبیهای مگلو در چین است، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم خودروهای مگلو با چه سرعتی میتوانند گسترش پیدا کنند.
یکی از قویترین بخشهای بازار مگلو ممکن است ماگلوهای ابررسانا (SCMAGLEV) باشند که به دلیل عدم مقاومت الکتریکی، 30 درصد انرژی کمتری نسبت به سایر قطارهای مگلو مصرف میکنند. در حال حاضر پروژه ای برای نشان دادن پتانسیل فناوری SCMAGLEV با خطی که بین بالتیمور و واشنگتن دی سی در حال اجرا است در حال انجام است.
با این حال، احتمالاً آزمایشها به این معنا نیست که ما بهزودی شاهد خودروهای مگلو گسترده در چین خواهیم بود. مقامات محلی حمل و نقل آنها را برای مطالعه ایمنی رانندگی مگلوهای پرسرعت در جاده های موجود و بررسی گسترش فناوری مورد نظر قرار دادند. همراه با مزایای بهره وری سوخت، خودروهای مگلو می توانند از طریق هماهنگی خطوط مجزا، ترافیک را کاهش دهند.
چرا مهم است: وقتی مردم درباره فناوری Maglev بحث می کنند، معمولاً به سیستم های قطار مربوط می شود که در آن به سرعت های باورنکردنی معروف است. آزمایشهای اخیر مزایای بالقوهای را که ریلهای مگلو برای اتومبیلها به ارمغان میآورد بررسی کردهاند. آزمایشها زودهنگام هستند، اما نتایج امیدوارکننده است.
رسانه های چینی اخیراً گزارش دادند که یک خودروی 2.8 تنی به ارتفاع 35 میلی متر بر فراز بخش اصلاح شده بزرگراه در شرق چین معلق شده است. یک آزمایش جداگانه به حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت (حدود 143 مایل در ساعت) رسید. محققان بر این باورند که استفاده از حرکت مگلو در خودروها می تواند برد و طول عمر آنها را افزایش دهد و در عین حال انرژی کمتری مصرف کند.