شکایت جدید حاکی از آن است که اپل و آمازون از سال 2019 درگیر “تعیین قیمت” بوده اند


یک سیب زمینی داغ: چند سال پیش، آمازون با اپل همکاری کرد تا تعداد فروشندگانی را که در بازار خود محصولات اپل را می فروشند، محدود کند. خرده فروشان، از جمله تعمیرکاران، برای تبدیل شدن به یک “فروشنده مجاز” اپل باید از طریق حلقه ها عبور کنند. این طرح برای بسیاری از فروشگاه‌های آمازون به خوبی اجرا نشد و اکنون نام هر دو شرکت در یک دادخواست ضد انحصار به اتهام «تعیین قیمت‌ها» مطرح شده است.

شکایتی در روز پنج‌شنبه تشکیل شد که ادعا می‌کرد اپل و آمازون در سال 2019 توافق‌نامه‌ای را برای محدود کردن عمدی تعداد فروشندگان شخص ثالث در ویترین فروشگاه‌ها برای حذف رقابت و مشارکت در تثبیت قیمت امضا کردند. Hagens Berman، شرکت حقوقی که این پرونده را نمایندگی می‌کند، می‌گوید که این دو شرکت صراحتاً فروشندگانی را هدف قرار داده‌اند که محصولات اپل را تحت MSRP ارائه می‌کنند.

ادعای ثبت شده در دادگاه منطقه ای ایالات متحده، واشنگتن، می گوید که این دو غول فناوری برای خنثی کردن رقابت و “حفظ قیمت های برتر برای محصولات اپل” تبانی کردند. در ازای ممنوعیت بازرگانان شخص ثالث، اپل موافقت کرد که محصولات خود را مستقیماً با قیمت عمده فروشی با تخفیف به آمازون بفروشد.

“[This] توافق افقی غیرقانونی بین اپل و آمازون [aimed] هاگنس برمن مدعی شد که تهدید رقابتی ناشی از تجار شخص ثالث را حذف یا حداقل به شدت کاهش دهد.

وکلای دادگستری ادعا می کنند که آمازون خرده فروشان اپل شخص ثالث را تا 98 درصد کاهش داد و این تعداد را از 600 به تنها 7 رساند. این پاکسازی به آمازون اجازه داد تا به برترین فروشنده اپل در بازار خود تبدیل شود، جایی که قبلاً “فروشنده حاشیه ای” بود.

«داده‌های موجود نشان می‌دهد که حداقل 100 فروشنده منحصربه‌فرد آیفون و حداقل 500 فروشنده آی‌پد در پلتفرم آمازون قبل از توافق وجود داشته است و پس از آن، بیش از هفت مورد باقی نمانده است، کاهش 98 درصدی از فروشندگان محصولات شخص ثالث اپل. ” ادعاهای بایگانی

این شکایت اشاره می‌کند که قبل از توافق، رقابت بین فروشندگان شخص ثالث اپل سنگین بود که منجر به کاهش شدید قیمت‌ها شد. با این حال، در پرونده ذکر نشده است که آیا این پیشنهادات اقلام جدید یا نوسازی شده بودند. فروشندگان به طور گسترده نگران بودند که ترتیبات اپل و آمازون باعث از کار افتادن تعمیرکاران شود.

روی روی سکه، کت و شلوار اذعان نمی‌کند که آمازون مدت‌هاست با فروشندگان تقلبی در بازار خود مشکل داشته است و محصولات اپل یکی از اقلام داغ برای فروشندگان جعلی بودند. در سال 2016، اپل متوجه شد که 90 درصد از فروشندگان لوازم جانبی سیب، جعلی بودند.

لوازم جانبی نیز تنها مشکلات نبودند. در موارد متعدد، اپل مجبور شده است با آیفون ها و آی پدهای تقلبی نیز مبارزه کند. اگرچه همیشه مستقیماً با آمازون مرتبط نیست، اما مقامات چندین بار هنرمندان کلاهبردار اپل را با میلیون‌ها دلار در گوشی‌ها و تبلت‌های شبیه به هم دستگیر کرده‌اند. این مشکلی است که هنوز هم ادامه دارد.

در این شکایت از دادگاه خواسته شده است که دستوری برای آمازون صادر کند تا از ممنوعیت فروشندگان شخص ثالث اپل جلوگیری کند. همچنین خواهان تسویه نقدی نامشخصی برای بازپرداخت مشتریانی است که برای محصولات اپل «بیش از حد» پرداخت کرده‌اند.





منبع