فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، ادعا می‌کند که سونی قصد دارد با «کوچک‌تر کردن ایکس‌باکس» رشد کند.


چه اتفاقی افتاده؟ مایکروسافت در جنگ خود با سونی بر سر خرید اکتیویژن بلیزارد از سوی سونی عقب نشینی نمی کند. فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، می‌گوید رقیبش «یکی از مخالفان اصلی معامله» است و همه چیز به این برمی‌گردد که سونی می‌خواهد با «کوچک‌تر کردن» ایکس‌باکس از تسلط خود بر کنسول‌ها محافظت کند.

سونی مخالفت خود را با خرید 69 میلیارد دلاری Activision Blizzard توسط مایکروسافت پنهان نکرده است، بیشتر به دلیل ترس از اینکه سری Call of Duty در نهایت به یک انحصاری Xbox/PC تبدیل شود. شرکت ردموندی بارها ادعا کرده است که این اتفاق نخواهد افتاد – اسپنسر یک بار گفت که این سری “تا زمانی که پلی استیشن وجود داشته باشد” روی پلی استیشن باقی خواهد ماند – و مایکروسافت اخیرا تایید کرد که یک قرارداد 10 ساله برای حفظ این فرنچایز روی پلی استیشن و پلتفرم های دیگر، از جمله نینتندو سوییچ. پیشنهادی که طبق گزارش مایکروسافت آن را تاکتیک‌های انحرافی «گمراه‌کننده» نامید.

اسپنسر در ظاهرش در پادکست Second Request کمتر با سونی دوستانه به نظر می رسید. او گفت: “سونی در تلاش است تا از سلطه خود بر روی کنسول محافظت کند. راه رشد آنها با کوچکتر کردن Xbox است.”

“[Sony] دیدگاه بسیار متفاوتی نسبت به ما نسبت به صنعت دارد. آنها بازی های خود را روز و تاریخ بر روی رایانه شخصی ارسال نمی کنند، آنها بازی های خود را در هنگام راه اندازی بازی های خود در اشتراک خود قرار نمی دهند.

“بزرگترین سازنده کنسول در جهان اعتراض خود را در مورد یک فرنچایز که ما گفتیم همچنان بر روی پلتفرم ارسال می شود، مطرح می کند. این معامله ای است که از طریق انتخاب و دسترسی به مشتریان سود می رساند.”

برد اسمیت، رئیس و نایب رئیس مایکروسافت اخیراً پستی مهمان در وال استریت ژورنال نوشت و در آن اشاره کرد که وقتی صحبت از بازی های کنسولی به میان می آید، ایکس باکس پشت پلی استیشن و نینتندو سوییچ قرار دارد و مایکروسافت هیچ حضوری در بازی موبایل ندارد. صنعت، که 50 درصد از کل درآمد جهانی بازی یا 92.2 میلیارد دلار را در سال 2022 ایجاد کرد.

آینده بازی‌های اکتیویژن بلیزارد، از جمله CoD، World of Warcraft و Diablo، از زمانی که خرید پیشنهادی در ژانویه اعلام شد، موضوعی بحث‌برانگیز بوده است. مایکروسافت اخیراً اعتراضات سونی به این معامله را با بلاک باستری که از ظهور نتفلیکس شکایت دارد مقایسه کرد.

سونی ممکن است نگران از دست دادن پلی استیشن سری Call of Duty در آینده نباشد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) روز پنجشنبه اعلام کرد که برای جلوگیری از خرید Activision توسط مایکروسافت شکایت خواهد کرد. این آژانس بسیاری از همان استدلال هایی را که سونی به سازمان نظارت بر انحصار بریتانیا ارائه کرد، ارائه کرد.

مایکروسافت شانس خوبی برای برنده شدن در پرونده FTC دارد، اما این معامله همچنان توسط قانونگذاران اروپایی و سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در حال بررسی است، که می تواند تاریخ بسته شدن خرید را فراتر از تاریخ مورد انتظار تابستان 2023 به تعویق بیاندازد.



منبع