قیمت‌های پرچمدار آیفون از سال 2009 تا کنون 66 درصد افزایش یافته است، اما تیم کوک می‌گوید مردم از پرداخت بیشتر برای “بهترین” خوشحال هستند.

پرداخت 1000 دلار یا بیشتر برای یک محصول هزینه قابل توجهی است، اما کوک معتقد است که مصرف کنندگان مایلند این مقدار را خرج کنند زیرا تلفن ها “بسیار یکپارچه در زندگی مردم شده اند”. مدیر عامل شرکت در پاسخ به این سوال که آیا میانگین افزایش قیمت فروش گوشی‌ها در چند سال گذشته پایدار است یا خیر، گفت: «من فکر می‌کنم مردم واقعاً مایلند که برای به دست آوردن بهترین چیزی که می‌توانند در این رده کار کنند، تلاش کنند.»

بعید است که اپل در مورد آخرین گزارش مالی خود نگران باشد. کوپرتینو همچنان بزرگترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار است که پس از رسیدن به رقم 3 تریلیون دلار در سال گذشته، در حال حاضر 2.444 تریلیون دلار است. و در زمانی که بیشتر صنعت فناوری تعداد کارکنان خود را کاهش می‌دهد، اپل یکی از معدود افرادی است که از اخراج کارکنان خودداری کرده است – تیم کوک حتی 40 درصد حقوق را به درخواست خود کاهش داد.

ماست هد: رایان تیر



منبع

این نشریه می نویسد که قیمت ها برای سال ها در حال افزایش بوده است. اپل اغلب متهم شده است که قیمت تمام شده محصولات خود را با نرخی بالاتر از نرخ تورم افزایش می دهد. قیمت عرضه 1149 دلاری آیفون X امروز به حدود 1376 دلار می رسد، اگرچه یک استثناء آیفون 12 پرو مکس بود که 1399 دلار فروخته شد یعنی 100 دلار کمتر از آیفون 11 پرو مکس.

به طور خلاصه: حتی در زمان تعدیل تورم، قیمت‌های آیفون‌های گران‌قیمت امروزی بسیار بالاتر از بیش از یک دهه قبل است – در مورد گران‌ترین مدل‌ها، 66 درصد. اما مدیر عامل تیم کوک فکر می کند که این مشکلی ندارد زیرا مردم مایلند برای “به دست آوردن بهترین ها” هزینه بیشتری بپردازند.

Insider اشاره می‌کند که وقتی آیفون 3G و 3GS در سال 2009 عرضه شد، مدل دوم با حداکثر فضای ذخیره‌سازی و بدون قرارداد، 699 دلار یا 962 دلار در هنگام تعدیل تورم هزینه داشت. این مقدار بسیار کمتر از آیفون 14 پرو مکس برتر است، که وقتی با 1 ترابایت فضای ذخیره سازی خریداری می شود، 1600 دلار یا 66 درصد بیشتر از آیفون 3GS قیمت دارد.

کوک به سوالات مربوط به گزارش درآمد سه ماهه اخیر اپل که یکی از بدترین گزارش های آن در سال های اخیر است، پاسخ می داد. درآمد آیفون در سه ماهه چهارم به 65.8 میلیارد دلار در مقایسه با 71.6 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. به طور کلی، دوره سه ماهه منتهی به 31 دسامبر 2022، شاهد بزرگترین کاهش از سال 2016 بود و این اولین کاهش فروش سال به سال اپل از سال 2019 بود.