خلاصه: گیربکسهای دستی زمانی یکی از اصلیترین وسایل نقلیه سطح پایه و خودروهای اسپرت سطح بالا بودند، اما آن روزها مدتهاست گذشته است. مقرون به صرفهترین خودروهای امروزی با گیربکسهای اتوماتیک برای حداکثر سازگاری با راننده و حتی سریعترین سواریهای عملکردی، اکنون گیربکسهایی با سرعت زیاد و دو کلاچه برای تعویضهای سریع برقی دارند. با توجه به محبوبیت خودروهای الکتریکی، به نظر می رسد که گیربکس های دستی واقعاً در نمای عقب باقی می مانند.
لکسوس ایده های دیگری دارد.
طبق گزارش ها، بخش لوکس خودروساز ژاپنی تویوتا در حال توسعه یک “گیربکس دستی” است که روزی می تواند در خودروهای الکتریکی استفاده شود. همانطور که مجله Evo اخیرا تاکید کرده است، این سیستم از یک پدال کلاچ مجازی و تعویض دنده استفاده می کند که در واقع به هیچ نوع گیربکس متصل نیستند. در عوض، هاپتیک های محلی همراه با نرم افزار و صدای مصنوعی پمپ شده در داخل کابین، این تجربه را تقلید می کنند، دقیقاً تا تحویل گشتاور موتورهای الکتریکی. اگر مثل یک تازه کار آن را جابجا کنید، مثل یک برونش می شود.
لکسوس در حال توسعه یک گیربکس دستی برای خودروهای الکتریکی است و در اینجا اولین نگاهی به نمونه اولیه کار می کنیم. آیا این آینده ماشین راننده است؟ https://t.co/sUIaspEpeO pic.twitter.com/aaTUBz6qGg
— مجله evo (@evomagazine) 5 دسامبر 2022
واکنش اولیه من به این بود، “وای، این فوق العاده غیر ضروری است.” در ارزش اسمی، تقریباً به اندازه اضافه کردن یک سیستم اگزوز به یک EV غیر ضروری است. علاوه بر این، پیچیدگی بیشتری به فرآیند تولید میافزاید و در نتیجه هزینههای بالاتر و موارد بیشتری را به همراه دارد که در نهایت ممکن است خراب شوند. در اینجا چیزی است که من خودم را وادار به حدس زدن دوم کرد.
به گفته Evo، تویوتا گفته است که از نظر تئوری میتواند هر ترکیبی از موتور و گیربکس را از طریق انتقال گشتاور و صدا از پیشرانه الکتریکی بازسازی کند (تا زمانی که موتورهای الکتریکی اوج خروجی بالاتری نسبت به موتور احتراقی هدف داشته باشند).
همه چیز به نرم افزار برمی گردد. در تئوری، میتوانید آهنگی را برای یک سوپرای سنگین بارگذاری کنید و تجربه کنید که رانندگی با آن (حداقل در یک خط مستقیم) چگونه است. در مورد لکسوس LFA چطور؟ حتما چرا که نه. دوست دارید با یک وسیله نقلیه دیفرانسیل جلو به گشت و گذار بپردازید یا می خواهید در یک سواری RWD به عقب بپردازید؟ آن را داشته باشید. البته اگر بخواهید از مدل های تولیدکنندگان دیگر تقلید کنید، صدور مجوز یک کابوس خواهد بود، اما مطمئناً ایده جالبی است.
در واقعیت، لکسوس و تویوتا احتمالاً فقط میخواهند آن را رام نگه دارند و به سادگی از این ویژگی استفاده کنند تا رانندگی یک خودروی برقی معمولی را جذابتر کنند.
اعتبار تصویر: Pixabay