
این جنجال منجر به شهادت مارک زاکربرگ در مقابل کنگره، جریمه 4.9 میلیارد دلاری توسط FTC در جولای 2019 و تسویه 100 میلیون دلاری با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شد. همچنین در سال 2018 یک شکایت دسته جمعی از طرف کاربران فیس بوک تنظیم شد که ادعا می کردند این شرکت با به اشتراک گذاشتن داده های خصوصی با سایر شرکت ها قوانین حریم خصوصی مصرف کنندگان را نقض کرده است.
وکلای شاکیان این پرونده می گویند 725 میلیون دلار بزرگترین مبلغی است که تا به حال در یک دادخواست کلاسی حفظ حریم خصوصی داده ها به دست آمده است و بیشترین مبلغی است که متا تا به حال برای حل و فصل یک دعوای دسته جمعی پرداخت کرده است. این توافق همچنان مستلزم تایید یک قاضی فدرال است که بر دعوا نظارت می کند.
چه اتفاقی افتاده؟ چهار سال از زمانی که فیس بوک در بزرگترین رسوایی خود تا به امروز درگیر شد می گذرد: کمبریج آنالیتیکا. علاوه بر پرداخت 4.9 میلیارد دلار به کمیسیون تجارت فدرال در یک توافق، این شبکه اجتماعی به تازگی با پرداخت 725 میلیون دلار برای حل و فصل یک دعوی حقوقی طولانی مدت موافقت کرده است، که آن را به بزرگترین تسویه حساب در پرونده حفظ حریم خصوصی تبدیل کرده است.
متا، مادر فیسبوک، در ماه آگوست به این موضوع رسیدگی کرد و در نتیجه اطمینان حاصل کرد که مارک زاکربرگ، مدیر عامل، خاویر اولیوا، مدیر عامل سابق و شریل سندبرگ، مدیر عامل سابق، از ساعتها بازجویی از وکلا در حین سوگند اجتناب میکنند. یک پرونده قضایی در روز پنجشنبه شرایط مالی توافق را فاش کرد.
متا گفت که رویکرد خود به حفظ حریم خصوصی را اصلاح کرده و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را طی سه سال گذشته به عنوان پاسخی به این شکایت اجرا کرده است. بر اساس این پرونده (طبق گزارش بلومبرگ)، فیس بوک دیگر به اشخاص ثالث اجازه دسترسی به داده های مربوط به کاربران از طریق دوستان خود را نمی دهد، توانایی خود را برای محدود کردن و نظارت بر نحوه کسب و استفاده از اطلاعات کاربران فیس بوک توسط اشخاص ثالث تقویت کرده است، و روش های خود را برای اطلاع رسانی بهبود بخشیده است. کاربران چه اطلاعاتی را فیس بوک در مورد آنها جمع آوری و به اشتراک می گذارد.
این به معنای پایان معاملات متا با پیامدهای کمبریج آنالیتیکا نیست. زاکربرگ با شکایت کارل ای. “