نرخ نفوذ خودمختار بین 10 تا 30 درصد کاهش نسبتاً کمی در تأخیرهای ترافیکی، معمولاً زیر 10 درصد، داشته است. با این حال، فراتر از آن، محققان می گویند که تاخیر ممکن است تا بیش از 90 درصد کاهش یابد.
بر اساس این پیشنهاد، زمانی که درصد مشخصی از وسایل نقلیه که به یک تقاطع نزدیک میشوند، خودران هستند، چراغ به رنگ جدید تغییر میکند تا به رانندگان اطلاع دهد که با خودروهای خودران هماهنگ هستند. به جای توقف، رفتن یا کاهش سرعت، این چراغ به انسان دستور میدهد تا وسیله نقلیه جلویی را کپی کند، خواه از تقاطع عبور کند یا منتظر عبور شخص دیگری باشد. وقتی درصد خودروهای خودران به زیر آستانه میرسد، چراغ راهنمایی به حالت عادی باز میگردد.
چراغ راهنمایی چهارم هیچ کاری برای هدایت ربات ها انجام نمی دهد. این فقط به رانندگان انسانی می گوید که رایانه ترافیکی و وسایل نقلیه خودران در حال مذاکره در مورد جریان ترافیک هستند و آنها باید آنها را دنبال کنند.
ژوئن گذشته، گروهی از روبوتاکسی ها در سانفرانسیسکو بدون هیچ دلیل مشخصی در وسط یک تقاطع توقف کردند. چنین اشکالاتی می تواند اعتماد عمومی را که از قبل متزلزل شده است به وسایل نقلیه خودران کاهش دهد، اما هنوز نمی توانیم بدانیم که آیا کنترل ترافیک از طریق محاسبات توزیع شده از این وضعیت جلوگیری می کند یا خیر.
از طریق شیشه نگاه: رگولاتورها و رانندگان در مورد خودروهای خودران که هنوز هم به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگرفته اند، تردید دارند. با این حال، گروهی از محققان پیشنهاد میکنند که اگر رانندگان به خودروهای خودران اجازه دهند با استفاده از رنگ چهارم چراغ راهنمایی، ترافیک را هدایت کنند، زمان سفر و مصرف بنزین کاهش مییابد.
تا کنون، محققان این پیشنهاد را تنها با شبیهسازیهای ترافیکی مدل محاسباتی «میکروسکوپی» آزمایش کردهاند، اما سرعت ترافیک افزایش یافته را نشان میدهند. این آزمایشها منجر به زمان کمتر انتظار در چراغهای راهنمایی و مصرف سوخت کمتری شد که نسبت خودروهای خودران به 10 درصد رسید. نتایج با درگیر شدن وسایل نقلیه خودران بیشتر بهبود یافت.
محققان در ابتدا این مفهوم را در سال 2020 پیشنهاد کردند، اما نسخه اولیه برای هدایت وسایل نقلیه خودران به رایانه های چراغ راهنمایی متکی بود. رویکرد متمرکز در برابر اختلالات ارتباطی با کنترلکنندههای چراغ راهنمایی آسیبپذیر بود. آزمایش بهروزرسانیشده از یک مدل توزیعشده انعطافپذیرتر استفاده میکند که در آن همه اتومبیلهای خودمختار و رایانه چراغ راهنمایی با یکدیگر صحبت میکنند.
شبیهسازیهای محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی نشان میدهد که نوع جدیدی از چراغ راهنمایی میتواند با کمک ماشینهای خودران و محاسبات توزیعشده، عبور از تقاطعها را سرعت بخشد. این سیستم سعی می کند تعاملات بین چراغ های راهنمایی، رانندگان انسانی و وسایل نقلیه خودران را متعادل کند.
این ایده هنوز در دنیای واقعی آزمایش نشده است، اما می تواند برخی از حوادث ترافیکی خودران را که اخیراً افزایش یافته اند، کاهش دهد. مقامات حمل و نقل کالیفرنیا اخیراً از شرکتهایی که ناوگان خودران در شهرهای بزرگ را آزمایش میکنند، در مورد بسیاری از موارد نگرانکننده شکایت کردند.