به لطف بخش 230 قانون نجابت ارتباطات، شرکتهای رسانههای اجتماعی وقتی صحبت از پستهای اشخاص ثالث در پلتفرمهایشان میشود، از مسئولیت محافظت میشوند. با این حال، این شکایت می گوید که این قانون در این مورد از شرکت ها محافظت نمی کند زیرا آنها مسئول توصیه، توزیع، و تبلیغ محتوا و بازاریابی پلت فرم های خود هستند “به گونه ای که باعث آسیب شود.”
ناحیه مدرسه از دادگاه میخواهد که به شرکتها دستور دهد تا ایجاد مزاحمت عمومی را متوقف کنند. همچنین درخواست خسارت و پرداخت هزینه های پیشگیری و درمان استفاده بیش از حد و مشکل ساز از رسانه های اجتماعی است.
این دادخواست ادعا میکند که بین سالهای 2009 تا 2019، بهطور میانگین 30 درصد افزایش در تعداد دانشآموزان مدارس دولتی سیاتل وجود داشته است که تقریباً هر روز به مدت دو هفته یا بیشتر متوالی احساس غمگینی یا ناامیدی داشتند. [they] انجام برخی از فعالیت های معمول را متوقف کرد.”
در این پرونده آمده است: “رشد متهمان محصول انتخاب هایی است که آنها برای طراحی و راه اندازی پلتفرم های خود به گونه ای انجام داده اند که از روانشناسی و فیزیولوژی عصبی کاربران خود برای گذراندن زمان بیشتر و بیشتر بر روی پلت فرم های خود سوء استفاده می کنند.” “[They] با موفقیت از مغز آسیبپذیر جوانان بهرهبرداری کرده و دهها میلیون دانشآموز را در سراسر کشور به حلقههای بازخورد مثبت استفاده بیش از حد و سوء استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متهمان جذب کردهاند.»
در دادخواست آمده است: “شاکی مدعی نیست که متهمان در قبال آنچه که اشخاص ثالث در پلتفرم های متهمان گفته اند، مسئول هستند، بلکه مسئول رفتار خود متهم هستند.” متهمان مطالب مضر را برای جوانان توصیه و تبلیغ می کنند، مانند محتوای طرفدار بی اشتهایی و اختلالات خوردن.
شکایت 91 صفحه ای که روز جمعه در دادگاه منطقه ای ایالات متحده ارائه شد، ادعا می کند که شرکت های رسانه های اجتماعی مسئول بدتر کردن سلامت روان کودکانی هستند که آنها را هدف قرار می دهند. غولهای فناوری همچنین به دلیل افزایش نرخ اضطراب، افسردگی، اختلال در غذا خوردن، آزار سایبری، خودآزاری و افکار خودکشی مقصر شناخته میشوند. این امر منجر به استخدام در مدارس متخصصان بهداشت روان اضافی، ایجاد طرح های درسی در مورد اثرات رسانه های اجتماعی و ارائه آموزش های اضافی به معلمان شده است.
در پاسخ به این شکایت، گوگل به Axios گفت که «سرمایهگذاری هنگفتی برای ایجاد تجربههای ایمن برای کودکان در سراسر پلتفرمهای ما انجام داده است و حفاظتهای قوی و ویژگیهای اختصاصی را برای اولویت دادن به رفاه آنها معرفی کرده است». این شرکت به سرویس Family Link خود اشاره کرد، یک سیستم دو طرفه که در آن یک برنامه نصب شده در دستگاه والدین برای پیکربندی تنظیمات و مجوزها در دستگاه کودک استفاده می شود.
فیسبوک در سال 2021 با رسوایی دیگری مواجه شد، زمانی که افشاگر فرانسیس هاگن اسنادی را فاش کرد که نشان میداد این شرکت سالها به بررسی تأثیرات اینستاگرام بر سلامت روان کاربران جوانتر پرداخته و از آسیبهایی که میتواند ایجاد کند آگاه بوده است. او همچنین گفت که فیس بوک سود خود را مقدم بر ایمنی کاربران قرار می دهد.
چه اتفاقی افتاده؟ تأثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان جوانان به خوبی مستند شده است. اکنون، ناحیه مدرسه سیاتل علیه شرکت های پشتیبان تیک تاک، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت شکایت کرده و آنها را به ایجاد “بحران سلامت روان در میان جوانان آمریکایی” متهم کرده است.
در همین حال، اسنپ چت به رویترز گفت که “از نزدیک با بسیاری از سازمان های بهداشت روان کار می کند تا ابزارها و منابع درون برنامه ای را برای کاربران فراهم کند و رفاه جامعه آن اولویت اصلی آن است.”