امروز ما یک مقایسه معیار GPU بزرگ برای شما داریم، این بار GeForce RTX 3070 Ti را در مقابل Radeon RX 6800 قرار می دهیم. با ورود پردازنده های گرافیکی نسل بعدی و بازگشت قیمت به سطح معقول، کارت های گرافیکی با قیمت اصلی «جدید» باقی می مانند. ممکن است شایسته توجه شما باشد
Radeon RX 6800 این روزها به خوبی عرضه شده است و می توان آن را با قیمتی کمتر از MSRP (در حال حاضر حدود 550 دلار) خریداری کرد. همین امر در مورد RTX 3070 Ti نیز صدق می کند که در حال حاضر به راحتی در دسترس است و از 615 دلار شروع می شود. RX 6800 محصول بسیار محبوبی نبود، اگرچه تا حد زیادی به دلیل مشکلات در دسترس بودن بود که باعث شد AMD در چند سال گذشته رونق کریپتو روی 6800 XT و 6900 XT تمرکز کند.
اولین پردازنده گرافیکی نسل بعدی که وارد بازار می شود GeForce RTX 4090 است که اکنون می دانیم که سرعت آن بسیار سریعتر از هر پرچمدار قبلی است، بنابراین برای کسانی که به دنبال عملکرد نهایی هستند بهتر است تا زمانی که توانایی پرداخت آن را دارید به دنبال آن باشند. . در همین حال، با اعلام این و سایر پردازندههای گرافیکی سری RTX 40 و Radeon 7000، این احتمال وجود دارد که قیمت پردازندههای گرافیکی نسل فعلی، مانند RTX 3070 Ti و RX 6800 کاهش یابد.
همچنین، با اعلام مرگ ماینینگ GPU، احتمال زیادی وجود دارد که بازار پردازندههای گرافیکی مورد استفاده در نهایت مملو از پردازندههای گرافیکی شود، طوفانی بینقص که در نهایت باید به گیمرها با گزینههای کارت گرافیک ارزانتر پاداش داده شود. اگرچه ما لزوماً خرید هر یک از این پردازندههای گرافیکی را در حال حاضر به شما توصیه نمیکنیم، اما مایلیم ببینیم که چگونه آنها در اواخر سال 2022 با طیف وسیعی از بازیهای جدید و البته جدیدترین درایورهای نمایشگر مقایسه میکنند.
همانطور که قبلا ذکر شد، در حال حاضر کارتهای گرافیک Radeon RX 6800 با قیمتی کمتر از 540 دلار و اکثر مدلها بین 550 تا 600 دلار قیمت دارند. با توجه به اینکه MSRP 580 دلار است، می توان مدل های خوب را با کمتر از آن پیدا کرد.
سپس GeForce RTX 3070 Ti را داریم که ادعای MSRP 600 دلاری دارد، اما حتی امروز هم هنوز با قیمتی کمی بیشتر از این قیمت فروخته میشود و ارزانترین مدلها با قیمت 630 دلار فهرست شدهاند، اگرچه اکثر آنها تا 680 دلار متغیر هستند.
یک مزیت قیمتی کوچک برای Radeon وجود دارد که بد نیست با توجه به اینکه دو برابر VRAM دارد (16 گیگابایت در مقابل فقط 8 گیگابایت برای 3070 Ti)، که گفته می شود، 3070 Ti قابلیت های ردیابی پرتوهای برتر را ارائه می دهد و در حال حاضر DLSS 2.0 بیشتر است. به طور گسترده حمایت می شود. بنابراین با توجه به این عوامل ممکن است انتظار داشته باشید که برای پردازنده گرافیکی Radeon هزینه کمتری بپردازید.
در مجموع ما تعداد زیادی از 52 بازی را با رزولوشن 1440p و 4K با استفاده از Ryzen 7 5800X3D و 32 گیگابایت حافظه دوگانه و دو کاناله آزمایش کرده ایم. نوار قابل تغییر اندازه در BIOS فعال بود و ما از درایورهای نمایشگر AMD Adrenalin Edition 22.8.2 و GeForce Game Ready 516.94 استفاده کردیم.
طبق معمول، دادههای مربوط به حدود دهها بازی آزمایششده را بررسی میکنیم تا بینش بیشتری ارائه کنیم و سپس به همه بازیها در یک نمودار نگاهی خواهیم انداخت. بریم سراغش
معیارها
با شروع Assetto Corsa Competizione، نتایج بسیار قابل مقایسه ای بین این دو پردازنده گرافیکی در 1440p پیدا کردیم زیرا 3070 Ti فقط 4٪ سریعتر بود. با این حال، افزایش رزولوشن به 4K به GPU GeForce مزیتی بخشید، به طور متوسط 16٪ سریع تر بود و به طور متوسط در مقایسه با 115 فریم بر ثانیه برای Radeon 6800، یک مزیت عملکرد نسبتاً قابل توجه بود.
The Outer Worlds یک عنوان عالی برای پردازندههای گرافیکی Radeon نیست زیرا از Unreal Engine 4 استفاده میکند، اما با این وجود Radeon RX 6800 بهطور منطقی رقابتی است و میتوان گفت که بهینهسازیهای اخیر AMD DX11 به این موضوع کمک میکند.
در نتیجه RTX 3070 Ti در رزولوشن 1440p 5 درصد سریعتر بود، اما در 4K تا 12 درصد سریعتر بود و با افزایش سرعت 60 فریم در ثانیه، به میانگین 67 فریم در ثانیه رسید.
Resident Evil Village با استفاده از پیشتنظیم ردیابی پرتو محکگذاری شده است و در رزولوشن 1440p به RTX 3070 Ti یک برد باریک 6 درصدی را به ارمغان میآورد، هرچند به طرز جالبی افزایش رزولوشن به 4K حاشیهها را خنثی میکند زیرا هر دو GPU به طور متوسط 79 فریم در ثانیه ارائه میکنند. اگرچه این یکی از نمونههای ردیابی پرتوی بهتر برای AMD است، بنابراین بیایید به یک مثال کمتر مطلوب نگاه کنیم.
این بار با Dying Light 2 ما پیشتنظیم ردیابی پرتو را فعال کردهایم و اینها نتایج هستند. هیچکدام از این دو پردازنده گرافیکی چشمگیر نیستند و حتی با RTX 3070 Ti، میخواهید با تجربه 60 فریم در ثانیه تا 1080p کاهش دهید.
اگرچه 3070 Ti تقریباً 40٪ سریعتر در 1440p بود، اما این یک برد بی معنی است. اگر از بازی در 1080p خوشحال هستید و می خواهید از جلوه های RT در این عنوان لذت ببرید، 3070 Ti یک الزام است.
با این حال، اگر به افکتهای RT اهمیتی نمیدهید یا فکر میکنید عملکردی که نرخ فریم را به نصف کاهش میدهد موجه نیست، Radeon 6800 در این عنوان به خوبی عمل میکند و 10 درصد عملکرد بیشتر نسبت به 3070 Ti در 1440p و 15 درصد بیشتر ارائه میکند. در 4K، با از پیش تعیین شده با کیفیت بالا فعال است. شما همچنین به سرعت بیش از 80 فریم در ثانیه در 1440p نگاه می کنید.
Sniper Elite 5 نسخه ای 2022 است که به نظر می رسد به خوبی روی هر دو پردازنده گرافیکی AMD و Nvidia اجرا شود. در 1440p، RX 6800 فقط 6 درصد سریعتر بود، در حالی که در 4K این حاشیه فقط 3 درصد بود یا اساساً عملکردی یکسان با هر دو فشار بیش از 70 فریم در ثانیه داشت.
با توجه به اینکه از پیش تنظیم کیفیت فوق العاده استفاده می کنیم، این سطح عملکرد خوبی است.
God of War همچنین با استفاده از پردازندههای گرافیکی Ampere یا RDNA2 به خوبی بازی میکند، زیرا هر دو 3070 Ti و RX 6800 عملکرد یکسانی را در هر دو وضوح تست شده ارائه میدهند. ما همچنین با استفاده از پیشتنظیم کیفیت فوقالعاده که تجربه بازی خیرهکنندهای را امکانپذیر میکند، به سرعت 60 فریم در ثانیه در 4K نیز نگاه میکنیم.
در اینجا یک عنوان بلاک باستر تازه منتشر شده در Halo Infinite داریم که در آن هر دو پردازنده گرافیکی عملکرد تقریباً یکسانی را ارائه می دهند. ما در حال بررسی سرعت ~60 فریم در ثانیه در 4K با استفاده از پیش تنظیم کیفیت فوق العاده هستیم که عالی به نظر می رسد، و حداقل برای بخش تک پخش این سطح عملکرد رضایت بخشی است.
CS:GO تا حد زیادی به CPU متصل است، اگرچه جالب است که شاهد کاهش 17 درصدی عملکرد RTX 3070 Ti هنگام رفتن از 1440p به 4K باشیم، در حالی که RX 6800 شاهد کاهش 6 درصدی بود.
در هر صورت عملکرد به طور کلی نسبتاً قابل مقایسه بود. RTX 3070 Ti در 1440p کمی سریعتر بود در حالی که RX 6800 در 4K کمی سریعتر بود.
Watch Dogs Legion جالب است زیرا این عنوانی است که توسط Nvidia حمایت می شود و با این حال در Radeon 6800 بسیار بهتر بازی می کند، حتی در 4K که به طور متوسط 65 فریم در ثانیه امکان پذیر بود.
حاشیه 1440p بسیار زیاد است، جایی که پردازنده گرافیکی Radeon 21٪ سریعتر بود و سرعت قابل توجه 119 فریم در ثانیه را تولید می کرد.
Assassin’s Creed Valhalla با استفاده از دومین از پیش تعیین شده با بالاترین کیفیت تست شده است و با کمک نوار قابل تغییر اندازه، RX 6800 می تواند به 60 فریم در ثانیه در 4K دست یابد و بیش از 100 فریم در ثانیه در 1440p فشار دهد.
این بدان معناست که 27٪ سریعتر از RTX 3070 Ti در 1440p و 33٪ سریعتر در 4K است، بنابراین بردهای بزرگی برای پردازنده گرافیکی Radeon در اینجا به دست می آید.
Forza Horizon 5 همچنین با پردازندههای گرافیکی Radeon به خوبی بازی میکند و از پشتیبانی قابلاندازهپذیر BAR بسیار سود میبرد. در نتیجه، RX 6800 در 1440p 27 درصد و در 4K 26 درصد سریعتر بود.
خلاصه عملکرد
بر اساس ده ها بازی که اخیراً به آنها نگاه کردیم، به نظر می رسد RTX 3070 Ti و RX 6800 از نظر عملکرد بسیار نزدیک به هم باشند. عناوین کمی وجود داشتند که به شدت یکی را بر دیگری ترجیح می دادند، اما در بیشتر موارد عملکرد بسیار مشابه به نظر می رسید.
ما یک هفته را صرف آزمایش بیش از 50 بازی کردیم، پس بیایید این داده ها را بررسی کنیم…
در مقایسه با دادههای بنچمارک ما از بررسی روز اول، RTX 3070 Ti 8 درصد کندتر از RX 6800 در 1440p بود، اگرچه این تنها یک دوجین نمونه بازی بود. کمی بیش از یک سال بعد با بیش از 50 بازی متوجه شدیم که به طور متوسط 3070 Ti فقط 5 درصد کندتر است.
اگر بخواهیم امتیاز Dying Light 2 با قابلیت RT را حذف کنیم که میتوان آن را یک امتیاز پرت در نظر گرفت، این حاشیه با درصدی به 6 درصد تغییر میکند که در طرح کلی چیز مهمی نیست.
پرش تا 4K حاشیه را بیشتر کاهش می دهد و اکنون RTX 3070 Ti به طور متوسط فقط 3٪ کندتر است، در هر صورت عملکرد کلی بسیار مشابه است.
جالب است بدانید که بازیهایی که RTX 3070 Ti نسبت به Radeon 6800 عملکرد خوبی دارد، عمدتاً مبتنی بر Unreal Engine 4 هستند مانند ACC، Gears 5، PUBG، The Outer Worlds و Star Wars Jedi Fallen Order به عنوان نمونههای اصلی.
در همین حال، Radeon RX 6800 در بازی هایی مانند Doom که از موتور بازی سازی id Tech 7 استفاده می کند، Assassin’s Creed Valhalla که از AnvilNext 2.0 استفاده می کند، Forza Horizon 5 با استفاده از موتور ForzaTech، World War Z با استفاده از موتور Swarm، Hitman 3 با استفاده از موتور برتری دارد. موتور Glacier 2 و F1 22 با استفاده از موتور Ego. حتی یک بازی Unreal Engine نیست که بتوان از آن صحبت کرد.
انتخاب برنده
آخرین باری که Radeon RX 6800 را مقایسه کردیم، در برابر RTX 3070 اصلی (مدل غیر Ti) بود. ما متوجه شدیم که Radeon قیمت بسیار نزدیک به RTX 3070 دارد و عملکرد ردیابی اشعه ضعیف تری دارد. DLSS همچنین یک نقطه فروش کلیدی برای GeForce بود، به ویژه به این دلیل که FSR هنوز رونمایی نشده بود.
اگرچه Radeon دو برابر VRAM دارد، نمونههای کمی وجود دارد که بتوانیم در آنجا که واقعاً تفاوت ایجاد میکند، ذکر کنیم. حتی امروزه به نظر میرسد که RTX 3070 Ti تنها با 8 گیگابایت VRAM به خوبی کار میکند، اما موارد بیشتری وجود دارد که عملکرد ضربه میزند، به خصوص با فعال کردن افکتهای RT.
همانطور که در حال حاضر وجود دارد، یک کارت گرافیک RTX 3070 Ti حداقل 15٪ هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت و خارج از ردیابی اشعه، تقریباً هیچ بازی وجود ندارد که 15٪ سریعتر از RX 6800 باشد. با این حال، اگر عملکرد متوسط را دنبال کنیم ، RTX 3070 Ti حدود 5 درصد کندتر است، بنابراین مطمئناً برای GPU GeForce حق بیمه پرداخت می کنید.
DLSS نسبت به FSR برتری دارد، به ویژه از نظر پشتیبانی از بازی، حتی اگر در سمت AMD در حال بهبود باشد. در بسیاری از موارد از نظر کیفیت تصویر بسیار به هم نزدیک هستند که اکثر گیمرها متوجه تفاوت نمی شوند. بنابراین تا زمانی که بازیهایی که بازی میکنید از FSR پشتیبانی نمیشوند، DLSS یک نقطه فروش کلیدی بزرگتر برای کارتهای گرافیک RTX است، در غیر این صورت از آخرین باری که آنها را مقایسه کردیم، اکنون در سطح یکنواختتری قرار دارند.
پیروزی بزرگ برای انویدیا، عملکرد عالی ردیابی پرتو و پیروزی بزرگ برای AMD، بافر عظیم VRAM با ظرفیت 16 گیگابایت است. ما فکر میکنیم که با قیمتگذاری نسبتاً نزدیک و عملکرد شطرنجی نسبتاً مشابه در نمونههای بزرگی از بازیها، در هر صورت اشتباه نخواهید کرد.
اگر پردازنده گرافیکی Radeon 20 درصد ارزانتر بود، برای اکثر افراد به گزینهای بدیهی تبدیل میشد، اما باز هم، اگر عملکرد ردیابی پرتو یا پشتیبانی از بازی DLSS را میخواهید، ممکن است پرداخت حق بیمه سنگین ارزش آن را داشته باشد. به همین ترتیب، اگر GPU GeForce 10-15٪ ارزان تر بود، فکر می کنیم برای اکثر گیمرها انتخاب واضحی خواهد بود.