یکی از مقامات روابط عمومی در نینتندو گفت: «ما پس از این که به این نتیجه رسیدیم که مشتریان ما درک میکنند، تصمیم گرفتیم، زیرا شهرتی که در پاسخ صادقانه به آنها ایجاد کردهایم.»
یک سیب زمینی داغ: خرید یک دستگاه گران قیمت فقط برای اینکه بفهمید ظرف چند روز خراب می شود، هر کسی را از دست سازنده عصبانی می کند، اما از بین بردن خشم خود بر سر کارمندان آن مفید نیست. نینتندو ژاپن با امتناع از تعمیر یا جایگزینی اقلام در صورتی که فردی به شیوه ای توهین آمیز عمل کند یا درخواست غیرمنطقی را ارائه دهد، در برابر سوء استفاده از کارکنان خود موضع می گیرد.
بازوی ژاپنی این شرکت از مشتریان خواسته است که از استفاده از هر گونه اقدامی که فراتر از آنچه از نظر اجتماعی قابل قبول است به عنوان وسیله ای برای انجام یک درخواست خودداری کنند. این شامل
- ارعاب یا تهدید
- اظهارات توهین آمیز یا تحقیر آمیز
- تعرض به حریم شخصی
- تقاضاهای بیش از حد، مانند تعمیر رایگان پس از اتمام گارانتی
- درخواست عذرخواهی از نینتندو یا کارکنان آن بدون دلیل معقول
- تکرار بیش از حد همان درخواست یا شکایت
- نظرات توهین آمیز در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها
در حالی که ژاپن قوانینی علیه قلدری در محل کار دارد، هیچ گونه حمایت قانونی مشابهی برای کارمندان در صورت سوء استفاده از سوی مشتریان وجود ندارد.
اگر نینتندو فکر کند هر یک از این اقدامات انجام شده است، می تواند از تعویض یا تعمیر محصول معیوب خودداری کند. این می افزاید که اگر هر یک از رفتارها مخرب تلقی شود، این شرکت با مقامات تماس گرفته و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
بسیاری از اقداماتی که نینتندو آنها را فراتر از جامعه پذیرفتنی فهرست می کند، باید به طور جهانی محکوم شوند: ارعاب، تهدید، توهین، و غیره. اما چند مورد در این لیست وجود دارد که می تواند بحث برانگیز باشد. اگر شرکتی از رسیدگی به آن امتناع کند، گاهی اوقات مشتریان مجبور می شوند همان درخواست یا شکایت (معقول) را تکرار کنند. در جاهای دیگر، نینتندو کسی است که تصمیم میگیرد «علت معقول» یا «خواستههای بیش از حد» چیست.
ژاپن تایمز می نویسد که نینتندو به دلیل به روز رسانی شرایط و ضوابط خدمات مشتری خود در ماه اکتبر برای گنجاندن بخش جدیدی در مورد آزار و اذیت توسط مشتریان، از کاربران رسانه های اجتماعی تحسین شده است.
بزرگترین نقطه اختلاف ممکن است اقدام “نظرات توهین آمیز در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها” باشد. برخی از شرکت ها، نه لزوماً نینتندو، اغلب شکایات مشروع مشتریان را نادیده می گیرند تا زمانی که توجه کافی را به بی عدالتی در رسانه های اجتماعی جلب کنند، همانطور که این نویسنده می تواند تأیید کند. اگر کسی توییت کند که یک شرکت “چرند” است زیرا واقعاً با او بد رفتار شده است، آیا این توهین تلقی می شود؟
با این حال، در نهایت، تغییر قانون باید افرادی را از توهین به کارکنانی که مسئول آن نینتندو سوییچ خرابی که به تازگی خریداری کردهاند، منصرف کند. و این فقط می تواند چیز خوبی باشد.
یکی از کارشناسان گفت که نینتندو ژاپن “آگاهی را بهبود بخشیده و خواستار درک اجتماعی شده است” و نمونه این شرکت “تاثیر خوبی بر سایر مشاغل نیز خواهد داشت.”