منتظر باشید: بر کسی پوشیده نیست که هوش مصنوعی مولد به قدرت محاسباتی و پهنای باند حافظه باورنکردنی نیاز دارد، که آن را به یک تلاش گرانقیمت تبدیل میکند که فقط ثروتمندترین بازیکنان میتوانند در آن رقابت کنند. با این حال، یک استارت آپ سوئدی به نام ZeroPoint به دنبال کاهش این مشکل با استفاده از داده های فوق سریع جدید است. تکنولوژی فشرده سازی
ZeroPoint که در سال 2020 به عنوان بخشی از دانشگاه فناوری چالمرز تأسیس شد، شرط میبندد که الگوریتمهای فشردهسازی بسیار سریع و سختافزاری میتوانند صرفهجویی قابل توجهی در هزینه و افزایش عملکرد برای اپراتورهای مرکز داده داشته باشند.
این شرکت ادعاهای خود را با اعداد و ارقام سخت تأیید می کند و خاطرنشان می کند که می تواند ظرفیت حافظه را دو تا چهار برابر افزایش دهد در حالی که تا 50 درصد عملکرد بهتر در هر وات ارائه می دهد. به لطف این مزایا، ZeroPoint کاهش هزینه های سرور را تا 25 درصد برای شرکت های بزرگ و ارائه دهندگان ابری در مقیاس بزرگ تخمین می زند. این نشان دهنده یک فرصت بالقوه چند میلیارد دلاری است، به همین دلیل است که استارتاپ 5 میلیون یورو سرمایه سری A را برای افزایش فروش تضمین کرده است.
ZeroPoint چندین فناوری از جمله فشرده سازی داده ها، فشرده سازی بلادرنگ و مدیریت حافظه پیشرفته را ترکیب می کند. این شرکت ادعا می کند که با هم، این روش ها 70 درصد از داده های غیر ضروری را در حافظه میکروچیپ حذف می کنند.
موتور فشرده سازی هسته نیز بسیار سریع است، حدود 1000 برابر سریعتر از روش های سنتی مبتنی بر نرم افزار. همه اینها به عنوان مالکیت معنوی ارائه می شود که می تواند به عنوان یک بلوک سخت افزاری در CPU یا سایر طرح های سیستم روی یک تراشه ادغام شود.
تا به امروز، ZeroPoint 38 حق ثبت اختراع را به دست آورده است که فناوری های مختلف را برای به حداکثر رساندن نسبت تراکم و در عین حال کاهش سربار زمان پاسخ را پوشش می دهد. اگر این فناوری به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، میتواند تقاضا برای پردازندههای گرافیکی و شتابدهندههای گرانقیمت مورد استفاده در آموزش هوش مصنوعی را کاهش دهد، که مطمئناً شرکتهایی را که چنین سختافزاری را ارائه میکنند راضی نخواهد کرد.
در زمینه درآمد، این شرکت با هدف تبدیل هسته های فشرده سازی و موتورهای نرم افزاری خود به بخشی یکپارچه از طراحی های تراشه های آینده در سراسر بخش، رویکرد استاندارد صنعتی IP را اتخاذ می کند. درآمد اولیه از حق امتیاز حاصل می شود که دو تا سه سال پس از ضبط و تولید نوار، پس از اولین تماس با مشتری، دریافت می شود.
در حال حاضر، ZeroPoint هنوز در مرحله قبل از درآمد قرار دارد، اما امیدوار است با پیش بینی فروش به 110 میلیون دلار تا سال 2029، به یک بازیگر اصلی در بازار حافظه تبدیل شود.