هزینه بسته های باتری خودروهای الکتریکی در 15 سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است.

به طور خلاصه: صنعت خودروهای الکتریکی طی 15 سال گذشته شاهد تغییر چشمگیری در فناوری باتری بوده است که هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش داده است. انتظار می رود این روند ادامه یابد، زیرا تخمین زده می شود که تا سال 2027، هزینه های تولید EV ممکن است کمتر از وسایل نقلیه گازسوز باشد. با این حال، محاسبات مالی برای خریداران بالقوه به دلیل انتظارات افزایش هزینه ها در سایر زمینه های مالکیت EV پیچیده است.

به گفته دفتر فناوری خودرو وزارت انرژی، هزینه باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی از سال 2008 تا 2023 پس از تعدیل تورم، 90 درصد کاهش یافت. در سال 2023، هزینه تخمینی 139 دلار به ازای هر کیلووات ساعت برای تولید در مقیاس بزرگ است که نسبت به 1415 دلار در هر کیلووات ساعت در سال 2008 کاهش قابل توجهی داشته است.

این کاهش قابل توجه هزینه تأثیر عمیقی بر هزینه های کلی خودروهای برقی دارد، به طوری که شرکت تحقیقاتی گارتنر پیش بینی کرده است که تا سال 2027 هزینه های تولید EV احتمالا کمتر از وسایل نقلیه گازسوز خواهد بود.

تعدادی از عوامل اصلی در این کاهش نقش داشتند. پیشرفت‌های فناوری منجر به تولید باتری‌هایی با چگالی انرژی بالاتر شده است که به خودروهای برقی اجازه می‌دهد انرژی بیشتری را در یک فضای کوچک ذخیره کنند. معرفی مواد شیمیایی جدید باتری، مانند فسفات آهن لیتیوم (LFP)، همچنین هزینه ها را بیشتر کاهش داده است، به طوری که خودروسازان بزرگی مانند تسلا، ریوین و فورد قبلاً باتری های لیتیوم فسفات آهن را در برخی از مدل ها استفاده کرده اند.

بخونید:  TSMC شاهد کاهش درآمد برای اولین بار در تقریبا چهار سال گذشته است

علاوه بر این، نوآوری‌های تولید، از جمله مهندسی متمرکز خودرو و عملیات جمع‌آوری گسترده، فرآیندهای تولید را ساده‌تر کرده و هزینه‌های تولید و زمان مونتاژ را کاهش داده است.

صرفه جویی در مقیاس نیز نقش مهمی ایفا کرد. با افزایش حجم تولید، هزینه هر واحد کاهش می یابد، زیرا برآوردهای وزارت انرژی بر اساس محدوده تولید سالانه حداقل 100000 واحد است. علاوه بر این، رقابت فزاینده بازار خودروهای الکتریکی، سازندگان را بر آن داشته تا راه‌های نوآورانه‌ای برای کاهش هزینه‌ها بیابند.

کاهش قیمت مواد اولیه و قطعات نیز به این روند کمک کرد. بررسی سالانه قیمت باتری BloombergNEF این روند را تأیید می کند و نشان می دهد که هزینه بسته باتری های لیتیوم یونی در سال 2023 14 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد تاریخ 139 دلار در هر کیلووات ساعت رسید. این نظرسنجی جزئیات بیشتری را به بازار باتری اضافه می کند و اشاره می کند که رشد در این زمینه مطابق انتظارات صنعت نبوده است.

این کاهش غیرمنتظره تقاضا، بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی و باتری را وادار کرد تا اهداف تولید خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، که این امر بر قیمت باتری تأثیر بیشتری گذاشته است. علاوه بر این، بازار لیتیوم که در پایان سال 2022 شاهد یک اوج قیمت بود، تثبیت شده است و قیمت ها اکنون در مسیر نزولی قرار دارند.

Evelina Stojko، شریک ارشد در ذخیره‌سازی انرژی در BNEF و نویسنده اصلی گزارش، گفت: «در سال‌های زیادی که ما این نظرسنجی را انجام داده‌ایم، کاهش قیمت‌ها ناشی از یادگیری از مقیاس و نوآوری‌های فناوری بوده است، اما این پویایی تغییر کرده است. کاهش قیمت ها در سال جاری به دلیل رشد قابل توجه ظرفیت تولید در سراسر زنجیره ارزش همراه با تقاضای ضعیف تر از حد انتظار است.

بخونید:  Mozilla VPN client security on Linux is broken with no patch in sight

با نگاهی به آینده، BloombergNEF انتظار دارد تا سال 2025 به 113 دلار در هر کیلووات ساعت و تا سال 2030 به 80 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یابد.

اگرچه این روند در هزینه های باتری دلگرم کننده است، اما مهم است که عوامل دیگری را که ممکن است بر هزینه کل مالکیت خودروهای برقی تأثیر بگذارند در نظر داشته باشید. گارتنر پیش‌بینی می‌کند تا سال 2027 هزینه‌های تعمیر خودروهای الکتریکی 30 درصد افزایش یابد، به‌ویژه در مورد تصادفات جدی مربوط به بدنه و باتری خودرو. این ممکن است منجر به حق بیمه بالاتر یا مشکلاتی در اخذ بیمه برای برخی از مدل های خودروی الکتریکی شود. در واقع، درک هزینه‌های بالاتر دلیل مهمی است که نشان می‌دهد امروزه کمتر آمریکایی‌ها نسبت به چهار سال پیش تمایل به خرید خودروی الکتریکی دارند.

منبع