حتی اگر ردموندیها CoD را انحصاری ساخته باشند، هنوز تعداد زیادی توسعهدهنده وجود دارند که میتوانند جای خالی نبودن این فرنچایز در پلیاستیشن را پر کنند. اینکه آیا این جایگزینها میتوانند به همان اندازه با پادشاه تیراندازان اول شخص زمان جنگ رقابت کنند یا نه، مهم نیست. این واقعیت که آنها اصلاً می توانند رقابت کنند نشان می دهد که مایکروسافت کنترل انحصاری را اعمال نمی کند.
در واقع. طرفداران Bethesda در کمپ پلی استیشن به همان اندازه از اینکه به TES6 یا Starfield دسترسی نخواهند داشت ناامید بودند که اگر قرار بود Call of Duty را از دست بدهند. دفاع مایکروسافت از اقدامات خود این است که CoD به نوعی بزرگتر یا مهمتر از عناوین “متوسط” Bethesda است.
چرا مهم است: روزی دیگر، ایمیل خصوصی دیگری در دادگاه علنی فاش شد. نکته در مورد شکایت این است که هیچ چیز مربوط به دعوا پنهان نمی ماند. فقط از مایکروسافت بپرسید. در چند روز گذشته، FTC ارتباطات داخلی را به نمایش گذاشته است که تصویری غیرصادقانه از امتیازات Call of Duty این شرکت را ترسیم می کند.
ایمیل فوریه 22 از پیت هاینز، مدیر اجرایی Bethesda، ناامیدی از استراتژی Xbox/PC محور برای بازی های تیم را نشان می دهد.
هاینز با اشاره به یک پست وبلاگ مایکروسافت در سال 2022 که به طرفداران اطمینان می داد که Activision به انتشار CoD در پلی استیشن ادامه خواهد داد، گفت: “من گیج شدم.” “است [this] برعکس چیزی نیست که فقط از ما خواسته شد (به ما گفته شد) با عناوین خودمان انجام دهیم؟ تفاوت در چیست؟ چرا [is it] برای COD یا هر بازی اکتیویژن بلیزارد خوب است، اما نه برای TES6 یا Starfield؟
سوال واقعی این است: آیا انگیزه های غیر صادقانه مایکروسافت پشت امتیاز CoD و تضاد بین نحوه مدیریت این خرید و خریدهای گذشته برای از بین بردن این معامله کافی است؟ احتمالا نه.
سردرگمی و ناامیدی در حذف کامل کل جمعیت شناسی از فرصت های فروش Bethesda توسط مایکروسافت نیز آشکار به نظر می رسد. Starfield و The Elder Scrolls VI بدون شک مورد انتظارترین عناوین تاریخ این شرکت هستند. با وجود اینکه بدون شک این موضوع در مذاکرات Zenimax برای ادغام با غول ویندوز مورد بحث قرار گرفته است، باید از تولید آنها برای جمعیت قابل توجه پلی استیشن صرف نظر کند.
مایکروسافت در تلاش برای بستن رکوردشکنی 70 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، چندین چالش نظارتی بین المللی را تحمل کرده است. آخرین رقیب، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC)، در تلاش است تا در تلاش های مایکروسافت برای امتیاز دادن برای اجازه دادن به توافق، سوراخ هایی ایجاد کند.
با این حال، قول مایکروسافت برای ادامه توسعه CoD بر روی پلتفرمهای دیگر، برخلاف آنچه این شرکت در ابتدا برنامهریزی کرده بود و با خریدهای گذشته انجام داده است، به نظر میرسد. FTC اشاره کرد که حتی مدیریت ارشد Bethesda در مورد “رفتار ویژه” ردموند با Activision گیج شده است.
هفته گذشته، مایکروسافت باید یادداشتهای داخلی سونی را منتشر کند که نشان میدهد رقیبش به انحصار CoD اهمیتی نمیدهد – شکایتهای سونی فقط سر و صدا برای شکستن قرارداد بود. این تصور برای هر کسی که به روند رسیدگی توجه می کرد کاملاً آشکار است. مایکروسافت اساسا پذیرفته است که در جنگهای کنسولهای نسل فعلی شکست خورده است، بنابراین انحصاری کردن CoD به سختی نتیجه سونی را کاهش میدهد.
واکنش به قول عمومی برای حفظ کال آف دیوتی در پلی استیشن: “من گیج شدم، آیا مطلب زیر برعکس چیزی نیست که از ما خواسته شد (به ما) با عناوین خود انجام دهیم؟” pic.twitter.com/N6S8IqBxbH
– استفن توتیلو (@stephentotilo) 26 ژوئن 2023
اعتراض اصلی در جلسات نظارتی گذشته این بود که اگر اجازه داده شود این معامله انجام شود، مایکروسافت میتواند Call of Duty را انحصاری برای ایکسباکس کند و مزیتی ناعادلانه را در درجه اول علیه سونی، سرسختترین مخالف ادغام ایجاد کند. ردموند موافقت کرد که وضعیت توسعه CoD را حداقل برای 10 سال حفظ کند تا این نگرانی ها را فرو نشاند. این امتیاز اکثر مقامات خارج از ایالات متحده را راضی کرد، اما به نظر می رسد FTC کمتر راضی است.
پیت هاینز، معاون ارشد بازاریابی و ارتباطات Bethesda با ایمیلی به سران دیگر شرکت، از جمله تاد هاوارد، تاد وان و جیمی لدر، اظهار داشت که چرا مایکروسافت به Activision اجازه می دهد تا به توسعه برای پلی استیشن ادامه دهد. هاینز هیچ تفاوتی بین معاملات Zenimax و Activision مشاهده نکرد.
همچنین بخوانید: در اینجا برخی از بزرگترین افشاگری ها از جلسه استماع مایکروسافت در مقابل FTC آورده شده است