امروزه بازی چند نفره آسان است. وارد یک بازی میشوید، «play online» را فشار میدهید و در لحظاتی در میدانی هستید که با مردم سراسر جهان بازی میکنید. گاهی اوقات بازی با بازیکنانی با همان سطح مهارت یا گیمرهایی که برای تأخیر و پینگ بهتر به یکدیگر نزدیکتر هستند مطابقت می دهد. برخی از بازیها گزینههایی برای حالت بازی رقابتی یا چیزی معمولی دارند. به طور کلی، بازی آنلاین با افراد دیگر یک فرآیند بسیار ساده است.
این دسترسی ناشی از دردهای گذشته است. قبلاً، بازیها ممکن بود به یک آدرس IP خاص برای سرور نیاز داشته باشند که برای پیوستن به همان سرور نیاز به هماهنگی با دوستان شما دارد. آن آدرس از جایی در اینترنت مانند یک تابلوی پیام آمده است.
در مقایسه با آنچه امروز داریم، دست و پا گیر بود و دقیقاً کاربر پسند نبود. در اواسط دهه 90، اپلیکیشنی به نام GameSpy وارد صحنه شد که مرور سرورها و برقراری ارتباط با بازیکنان را به فرآیندی بصریتر تبدیل کرد. این یک تغییر دهنده بازی بود.
GameSpy چه بود؟
GameSpy یک مرورگر سرور برای بازی های آنلاین بود، اما بسیار بیشتر بود. این در واقع زندگی خود را به عنوان QSpy آغاز کرد، سرویسی که توسط جو “QSpy” پاول، تیم کوک و جک “مرضی” متیوز ایجاد شد. این برنامه ای بود که به کاربران اجازه می داد سرورهای Quake را فهرست کرده و جستجو کنند تا به آن ملحق شوند.
مارک سورفاس، بنیانگذار وب سایت محبوب آن زمان PlanetQuake، مجوز QSpy را صادر کرد و نام آن را QuakeSpy تغییر داد. “نرم افزار id چندان راضی نبود [the name] بنابراین ما آن را به GameSpy تغییر نام دادیم و شروع کردیم به اضافه کردن هر بازی که میتوانستیم به آن.” بنابراین نیاز به نام جدیدی داشت: GameSpy3D.
سورفاس در مورد زندگی خود در آن زمان توضیح می دهد: “من یک شرکت مشاوره کوچک داشتم و برای هر کسی که آنها را بخرد وب سایت می ساختیم.” “لحظه ای که Quake را لمس کردم، تمام دنیای من به معنای واقعی کلمه منفجر شد. دستور یک نمایش کامل سه بعدی بازی با چندنفره سریع از طریق اینترنت؟ BOOM. بازی چند نفره تمام زندگی من شد. من واقعاً نیاز داشتم که بخشی از آنچه در حال رخ دادن بود باشم.”
پس از آن، GameSpy3D به ناشران بازی مجوز داد و GameSpy Industries متولد شد، که یک امپراتوری بازی آنلاین را آغاز کرد.
Surfas گفت: “GameSpy کارهای زیادی انجام داد که شما اکنون آنها را بدیهی می دانید.” “مرور سرور آغاز بود. ما یک بخش فناوری ایجاد کردیم که به دفتر پشتیبان بسیاری از توسعه دهندگان و ناشران بازی تبدیل شد. هیچ کس نمی خواست مسئولیت اجرای خدمات چندنفره برای یک بازی طولانی مدت را به عهده بگیرد، بنابراین ما آن را به عهده گرفتیم.”
GameSpy دو طرف داشت: جنبه فناوری (معروف به GameSpy Technology) که به توسعه دهندگان بازی کمک کرد تا حالت های آنلاین ایجاد کنند و بازیکنان را به سرورهای چند نفره متصل کنند.
Surfas میگوید: «باور کردن آن سخت است، اما در آن زمان ناشران بازی فکر میکردند که بازی چندنفره سردردی است که واقعاً به آن نیازی نداشتند. “من فکر می کنم ما با ارائه ابزارها، خدمات و تبلیغات کمک زیادی کردیم، بنابراین خرج کردن پول برای آنها کمی آسان تر شد. البته، توسعه دهندگان بازی برای ساختن جادوی واقعی شایسته همه اعتبار هستند. ما فقط از طرفداران بازی خوشحال بودیم. اصلاً درگیر است.”
بهعلاوه، GameSpy از طریق تعدادی از وبسایتهای بازی (که مجموعاً «شبکه سیاره» نامیده میشوند) و GameSpy.com، اخبار مربوط به جدیدترین بازیهای ویدیویی و رایانهای را به گیمرها ارائه کرد.
Surfas گفت: “ما مخاطبان زیادی ایجاد کردیم و به حالت های میزبانی رفتیم، که دوباره یک پدیده کاملاً جدید بود.” “شما می توانستید یک بازی بخرید و سپس مردم محتوای بیشتری برای آن تولید کنند. اساساً شما بازی های جدید را رایگان دریافت می کردید؟ غیر واقعی!”
دادن محتوا به گیمرها
وقتی صحبت از جنبه رسانه ای شد، ممکن است چندین وب سایت با نام “Planet” را به خاطر بیاورید که به گیمرها و علاقه مندان به فناوری خدمت می کنند. اینها عبارتند از Planet Quake، Planet Half-Life، Planet Unreal، 3DActionPlanet، RPGPlanet، SportPlanet و StrategyPlanet. همچنین ممکن است FilePlanet را به یاد بیاورید، مقصدی برای اشتراک گذاری فایل برای دریافت وصله ها، دموها و مدها.
GameSpy.com همچنین به یک مقصد محبوب برای دریافت آخرین بررسیها و اخبار از اتفاقات صنعت بازی تبدیل شد. هر بازی قدیمیتری را در ویکیپدیا بررسی کنید، احتمالاً امتیاز GameSpy را در بخش «پذیرش» صفحه مشاهده خواهید کرد.
دور هم جمع کردن گیمرها بدون توجه به پلتفرم
GameSpy چند سرمایه گذاری دریافت کرد و برای مدت کوتاهی وارد دنیای موسیقی آنلاین شد و قبل از بازگشت به نان و کره خود، بازی آنلاین، وارد دنیای موسیقی آنلاین شد. GameSpy3D با GameSpy Arcade جایگزین شد که شامل ویژگیهایی مانند نمایههای کاربر، لیست دوستان و لابیهای بازی بود. حتی می تواند هارد رایانه شخصی را اسکن کند تا بازی های سازگار را بررسی کند. پس از راه اندازی، بیش از 150 بازی پشتیبانی شد.
حتی بازی های کنسولی نیز از این فناوری بهره مند شدند. MotoGP، NASCAR Heat 2002، TimeSplitters و حتی Halo در ایکس باکس از GameSpy قبل از Xbox Live برای اتصال گیمرها استفاده کردند.
بنیانگذار GameSpy اظهار داشت: “زمانی که ایکس باکس عرضه شد، یک جک شبکه روی آن وجود داشت، اما هیچ راهی برای استفاده از آن برای بازی در اینترنت وجود نداشت.” “شما می توانید دو ایکس باکس را در شبکه محلی خود وصل کنید و با هم بازی کنید، اما تمام شد. ما این SuperGenius به نام crt (دیوید رایت) را داشتیم که در یک آخر هفته، یک افزونه به GameSpy Arcade ایجاد و منتشر کرد که به شما امکان می داد ایکس باکس شبکه ای را بازی کنید. بازی ها از طریق اینترنت. بنابراین ما واقعاً اولین Xbox Live بودیم.” اما مایکروسافت از این موضوع راضی نبود.
نسخههای پلیاستیشن ۲ بازی Tony Hawk’s Pro Skater 4، Risk و Deer Hunter نیز از فناوری GameSpy استفاده میکردند. علاوه بر این، فناوری GameSpy به قدرت بسیاری از بازیهای آنلاین محبوب از جمله Battlefield 1942، Halo، Age of Empires، Command & Conquer، Unreal Tournament و Midtown Madness کمک کرد. این برنامه مرور سرور یا بازی سریع خواستگاری را ارائه می دهد.
نینتندو همچنین به استفاده از سرورهای GameSpy برای تقویت پلتفرم اتصال Wi-Fi نینتندو خود معروف بود. بازی های Nintendo DS و Wii برای بازی آنلاین بر این متکی بودند.
GameSpy حتی بازیهای متقاطع اولیه مانند 4×4 Evolution را تقویت کرد که گیمرها را در Dreamcast، PC و Mac متحد میکرد تا بدون توجه به پلتفرم با خودروهای خارج از جاده مسابقه دهند. با توجه به اینکه امروز چقدر نادر است، در آن زمان بسیار چشمگیر بود.
Surfas گفت: “ما رابط بازی را فروختیم و سرورها را برای خدماتی مانند خواستگاری درون بازی، نردبان، چت، ضد دزدی دریایی و غیره اجرا کردیم. ما Activision، Microsoft، EA، تقریباً همه را به عنوان مشتریان خود داشتیم.”
سطح بعدی
به دنبال توسعه GameSpy Arcade و سرمایهگذاریهای بیشتر، از جمله یکی از گروه Ziff Davis، این برنامه چند ویژگی مهم مانند Voice-over-IP را به دست آورد. به لطف خرید Roger Wilco و رقیب مشتری خواستگاری MPlayer، GameSpy توانست VoIP را برای گیمرها مستقر کند و ویژگی های چت صوتی را در GameSpy Arcade و کیت توسعه نرم افزار برای توسعه دهندگان بازی ادغام کند.
در سال 2004، GameSpy Industries با IGN ادغام شد و به یکی از بزرگترین شرکت های رسانه بازی آنلاین، معروف به IGN/Gamespy تبدیل شد. بعداً آنها GameSpy را از نام آن حذف کردند تا به IGN Entertainment معروف شود، اما سایت تحریریه GameSpy مانند قبل به کار خود ادامه داد.
بازی تمام شد
اندکی بعد، به نظر می رسید که IGN می تواند ارزش بیشتری از فروش و خاموش کردن جنبه های GameSpy بدست آورد. در سال 2012، یک توسعه دهنده و ناشر بازی های موبایل و فریمیوم به نام Glu Mobile فناوری GameSpy را خریداری کرد. این خرید، جنبه های فنی و رسانه ای شرکت را برای همیشه از هم جدا کرد.
ظاهرا، Glu Mobile قیمت توسعه دهندگانی را که فناوری GameSpy را ادغام می کردند افزایش داد و سرورهای بسیاری از بازی های آنلاین قدیمی را خاموش کرد. این باعث خشم گیمرها شد، اما Glu Mobile و GameSpy Technology توضیح دادند که توسعهدهندگان در مورد این تغییرات اطلاع داده شدهاند و برای خدماتی که ارائه میکنند پولی نمیپردازند، بنابراین باید قطع شوند.
بعداً در سال 2014، Glu Mobile تمام سرورهای GameSpy را خاموش کرد و بسیاری از بازیها را بدون قابلیت آنلاین گذاشت. برخی از بازی ها خدمات خود را به Steam منتقل کردند، در حالی که برخی دیگر جایگزین های دیگری برای فعال نگه داشتن سرورهای آنلاین پیدا کردند. به عنوان مثال، یک مد به بازیکنان Halo و Battlefront II اجازه داد تا به راه خود ادامه دهند.
در حالی که بخش فناوری GameSpy در حال عبور از سرعتهای ناچیز بود، بخش رسانهای در حال بسته شدن بود. پس از خرید IGN توسط Ziff Davis، تمام سایتهایی که برای IGN «ثانویه» تلقی میشدند، از جمله GameSpy بسته شدند. آنچه در دهه 90 به عنوان یک مبتکر رشد کرد، در دهه 2000 به یک امپراتوری رسانه ای تبدیل شد، اما در دهه 2010 از هم پاشید و تکه تکه فروخته شد.
موفقیت بدست آمد
در حالی که بسیاری از گیمرها ناراحت بودند و توسعهدهندگان و GameSpy را به خاطر رها کردن جوامع آنلاین بسیاری از بازیهای قدیمیتر سرزنش میکردند، دیگران راهحلهای جدیدی برای این مسائل پیدا میکردند. برخی از خدمات، از جمله شبکه های 333، لیست اصلی سرورهای بازی موجود را ارائه دهید. گیمرهای Nintendo Wii می توانند برای ادامه بازی های آنلاین خود به wiimmfi مراجعه کنند. GameRanger همچنین به عنوان حامل مشعل از GameSpy دیده می شود.
در سمت محتوا، یک ویژگی معمولی در GameSpy.com به نام اداره بندر کیفیت پورتهای کنسول به رایانه شخصی، و همچنین تنظیمات موجود برای گیمرهای رایانهای را که احساس میکردند توسعهدهندگانی که روی محتوای کنسول تمرکز کردهاند، عقب ماندهاند را بررسی کرد. ما را به یاد می آورد ریخته گری دیجیتال توضیحات عمیق و مقایسه کیفیت بازی بصری بین پلتفرم ها.
بسیاری از گیمرها نیز ممکن است به یاد بیاورند توضیحات GameSpy، یک پادکست اولیه که ویراستاران GameSpy و IGN را گرد هم آورد تا درباره آخرین اخبار و داستان های دنیای رسانه بحث کنند. این بعداً به The Comedy Button تبدیل شد که در سال 2011 شروع شد و تا امروز با بیش از 500 قسمت ادامه دارد.
به عنوان یکی از پیشگامان بازی های آنلاین، باید از GameSpy تشکر کنیم. GameSpy Arcade پیشروی هاب ها، فروشگاه های بازی و پلتفرم هایی بود که ما اکنون از آنها استفاده می کنیم. در مورد Steam، بسیاری از ویژگیهایی که GameSpy استفاده میکند، مانند مرور سرور، لیست دوستان، VoIP، مدیریت پچ و حتی بحثهای انجمن، همگی از طریق GameSpy قبل از بسته شدن در دسترس بودند.
مارک سورفاس می گوید: «من الان بچه های نوجوان دارم و آنها نمی دانند چقدر خوش شانس هستند. “منظورم Twitch است؟ Discord؟ آیا با من شوخی می کنید؟ ما صفحات وب ثابت داشتیم. اما زمان هیجان انگیزی بود. برای مدت کوتاهی شما افراد زیادی را که گیمر بودند می شناختید، که باورنکردنی بود. خواهید دید. همان افراد هر شب روی سرورها هستند.”
چه کسی میداند، بدون سرویسها و برنامههایی مانند GameSpy که به دنبال ویژگیها و نوآوریهای جدید هستند، ممکن است هنوز به صورت دستی آدرسهای IP را برای بازی با دوستان خود وارد کنیم!
سری “چه اتفاقی افتاد…” TechSpot
داستان اپلیکیشنها و شرکتهای نرمافزاری که در مقطعی به جریان اصلی رسیدند و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، اما اکنون از بین رفتهاند. ما برجسته ترین زمینه های تاریخ، نوآوری ها، موفقیت ها و جنجال های آنها را پوشش می دهیم.