چگونه ویندوز را وادار کنیم که کپی های قبلی فایل های شما را نگه دارد

هنگامی که موارد اجتناب ناپذیر رخ می دهد، مانند خرابی سخت افزار یا حذف تصادفی داده های مهم، می توانید محتوای از دست رفته را به سرعت از File History بازیابی کنید.

اگر می‌خواهید فرکانس پشتیبان‌گیری‌ها یا مهم‌تر از همه مواردی که شامل می‌شود را سفارشی کنید، روی گزینه‌های بیشتر در زیر نوار لغزنده برای آن گزینه‌ها کلیک کنید.

برای افزودن پوشه ها به نسخه پشتیبان خود، File Explorer را باز کرده و روی پوشه ای که می خواهید اضافه کنید کلیک راست کنید. “نمایش گزینه های بیشتر” را برای منوی زمینه کامل انتخاب کنید و سپس “Include in library” را انتخاب کنید. با افزودن پوشه‌ها به یک کتابخانه (مثلاً «اسناد»)، این پوشه‌ها به پشتیبان‌گیری تاریخچه فایل اضافه می‌شوند.

تعداد نسخه‌های فایل قبلی که ذخیره می‌شوند به ظرفیت دستگاه پشتیبان شما و تعداد دفعات تغییر در فایل‌ها بستگی دارد. ایده این است که ویندوز به طور خودکار این را در طول زمان مدیریت می کند و پشتیبان گیری افزایشی ایجاد می کند.

تنظیم تاریخچه فایل در ویندوز 10 و 11

اگر بودجه بیشتری دارید، یک درایو اکسترنال SSD را برای نگهداری سریع‌تر در نظر بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که سرعت ممکن است در طول عمر مفید باشد. با اتصال درایو خارجی خود، آماده تنظیم File History در ویندوز هستید.

ویندوز 10

از این پنجره، می‌توانید فرکانس پشتیبان‌گیری، مدت زمان نگهداری فایل‌ها، اضافه کردن فایل‌ها به نسخه پشتیبان یا تغییر درایوی که در حال پشتیبان‌گیری هستید را سفارشی کنید.

ویندوز 11

برای فعال کردن پشتیبان‌گیری از تاریخچه فایل، سوئیچ را به سمت راست بلغزانید.

مایکروسافت با حذف برخی از عملکردهایی که ویندوز 10 دریافت می کند، کاربران ویندوز 11 را به سمت سرویس ذخیره سازی ابری OneDrive خود برای پشتیبان گیری سوق می دهد. OneDrive و سایر سرویس‌های ابری مطمئناً به عنوان یک استراتژی پشتیبان تشویق می‌شوند، اما نه به قیمت این که مایکروسافت ویژگی داخلی سیستم‌عامل را تعدیل کند.

برای نمایش لیستی از فایل های پشتیبان گیری شده، تب Previous Versions را انتخاب کنید.

در حالی که استفاده از یکی از سرویس‌های ابری رایگان ایده‌آل‌ترین گزینه است، اگر به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارید، استفاده از File History و یک درایو خارجی راهی عالی برای اطمینان از پشتیبان‌گیری ایمن از فایل‌های شما است.



منبع

به‌طور پیش‌فرض، تاریخچه فایل ویندوز 10 از پوشه‌های حساب کاربری مانند اسناد، موسیقی، تصاویر، ویدیوها و دسک‌تاپ نسخه پشتیبان تهیه می‌کند، اما گزینه ساده‌ای برای اضافه کردن پوشه‌هایی که شامل نمی‌شوند نیز دریافت می‌کنید.

برای بازیابی فایل های خود، مطمئن شوید که درایو خارجی که با File History استفاده می کنید متصل است. Start را فشار دهید و تایپ کنید / اجرا کنید “Restore your files with File History”. با این کار پنجره ای باز می شود که فایل ها و نسخه های آنها را که می خواهید بازیابی کنید نمایش می دهد. مواردی را که نیاز به بازیابی دارند انتخاب کنید، سپس دکمه سبز رنگ بازیابی را فشار دهید.

دستی نگه داشتن درایو اکسترنال و متصل به آن، استراتژی پشتیبان مورد علاقه همه نیست. اگر درایو از بین رفت، نسخه های پشتیبان شما نیز گم می شوند. خوشبختانه، گزینه‌های ابری زیادی برای انتخاب وجود دارد. اگر برای فایل‌های ضروری به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز ندارید، می‌توانید در حین استفاده از سرویس‌های ابری، از گزینه‌های رایگان نیز فرار کنید.

خودشه. فایل های شما اکنون به صورت خودکار پشتیبان گیری می شوند!

اگر چیزی نمی بینید، مطمئن شوید که درایو خارجی شما متصل است و دوباره امتحان کنید.

استفاده از ابر برای پشتیبان گیری از فایل ها

یک عبارت قدیمی در دنیای فناوری در مورد فایل ها وجود دارد: داشتن یک نسخه مانند نداشتن کپی است. ما اغلب تا زمانی که یک سند یا عکس از بین نرود، متوجه اهمیت آن نمی شویم. از دست دادن اسناد مهم فاجعه آمیز است، خواه خرابی سیستم، خرابی سخت افزار یا حذف تصادفی باشد.

از طرف دیگر، هر بار که می‌خواهید نسخه قبلی یک فایل را بازیابی کنید، می‌توانید مکان آن را مرور کنید، روی فایل کلیک راست کرده و سپس به Properties بروید.

مانند قبل، درایو خارجی خود را متصل کنید، Start را فشار دهید و “File History” را در نوار جستجو تایپ کنید تا گزینه مورد نظر را پیدا کنید. در ویندوز 11، تاریخچه فایل به نوعی در کنترل پنل قدیمی دفن شده است، که نشانه خوبی نیست. با باز بودن تنظیمات File History، ویندوز 11 به طور خودکار سعی می کند هر درایو خارجی را در رایانه شما پیدا و انتخاب کند.

بازیابی فایل ها از یک نسخه پشتیبان

می‌توانید File History را در ویندوز 10 تنظیم کنید تا از NAS یا درایو خارجی استفاده کنید. از آنجایی که درایوهای خارجی بسیار محبوب هستند، ساده ترین راه حل است. برای تنظیم File History، روی Start و سپس Settings کلیک کنید.

در اینجا می توانید فرکانس و مدت زمان نگهداری اسناد را تنظیم کنید. در همین پنجره نمی‌توانید پوشه‌هایی را به پشتیبان اضافه کنید، که ممکن است برخی از فایل‌های مهم شما را حذف کند. با این حال یک راه حل برای این وجود دارد.

اما OneDrive تنها ارائه دهنده ابر موجود نیست. همچنین می توانید Google Drive یا Dropbox را (در میان سایر موارد) بررسی کنید. گوگل 15 گیگابایت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد و همچنین به شما امکان می دهد به طور خودکار از فایل ها در فضای ابری پشتیبان تهیه کنید. سطح رایگان Dropbox فقط 2 گیگابایت به شما می دهد اما شامل یکپارچه سازی خوبی با Windows File Explorer است.

لیستی از درایوهای موجود با درایو خارجی شما در بالا ظاهر می شود. برای انتخاب نام درایو خود کلیک کنید. اکنون یک سوئیچ لغزنده به نام Automatically backup of my files ظاهر می شود.

در پنجره تنظیمات سیستم به دنبال Update and Security بگردید و روی آن کلیک کنید.

File History به طور فعال فایل هایی را که برای تغییرات استفاده می کنید نظارت می کند. هنگامی که تغییری ایجاد می کنید، یک کپی از نسخه قدیمی برای نگهداری ساخته می شود. اگر به‌طور تصادفی فایلی را حذف یا خراب کردید، می‌توانید آن را از فهرست نسخه‌های قبلی که نرم‌افزار پشتیبان گرفته شده بازیابی کنید.

برای فعال کردن File History روی دکمه Turn On کلیک کنید. با کلیک بر روی دکمه Run Now می توانید از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. با کلیک بر روی تنظیمات پیشرفته، می‌توانید نحوه عملکرد File History در ویندوز 11 را سفارشی کنید.

قبل از تنظیم File History در ویندوز، به مکانی برای ذخیره نسخه پشتیبان نیاز دارید. ویندوز به شما اجازه نمی دهد از درایوهای داخلی روی رایانه خود استفاده کنید زیرا قرار دادن نسخه های پشتیبان در همان مکان اصلی کار بدی است.

از منوی سمت چپ روی Backup کلیک کنید. شما باید به ویندوز بگویید که از کدام درایو برای پشتیبان گیری شما استفاده کند. برای انتخاب درایو خارجی خود، روی دکمه پلاس در کنار «افزودن درایو» کلیک کنید.

اگر یک درایو خراب فایل های شما و نسخه پشتیبان آن ها را خارج کند، سود کمی برای شما دارد. دریافت یک درایو ذخیره‌سازی خارجی نسبتاً ارزان است (بهترین گزینه‌های ذخیره‌سازی ما را در اینجا ببینید، از جمله درایوهای خارجی)، و سرعت انتقال USB 3.0 به اندازه‌ای سریع است که پشتیبان‌گیری و بازیابی کل روز طول نمی‌کشد.

مایکروسافت فضای ذخیره سازی ابری OneDrive را با ویندوز ادغام می کند. OneDrive دارای حداکثر 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان برای همه است، که راهی خوب برای پشتیبان‌گیری از فایل‌های مهم بدون تلاش زیاد و بدون اشتراک در یک سرویس پولی است. می‌توانید OneDrive را برای همگام‌سازی خودکار اسناد و تصاویر خود در فضای ابری پیکربندی کنید. این نسخه پشتیبان همچنین نسخه های قبلی فایل هایی را که آپلود می شوند و یک سطل بازیافت 30 روزه برای بازیابی موارد حذف شده به طور تصادفی نگه می دارد.

تهیه نسخه پشتیبان از اسناد، عکس ها و ویدیوها در رایانه ضروری است. چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که ویندوز 10 و 11 دارای قابلیت‌های اولیه پشتیبان‌گیری هستند که خودکار کردن فرآیند را آسان می‌کند، بنابراین نیازی به خرید یا نصب نرم‌افزار اضافی ندارید. بیایید ببینیم چگونه می توانید از File History برای تهیه نسخه پشتیبان از موارد مهم خود استفاده کنید.

تاریخچه فایل چیست؟