یکی از تغییرات قابل توجه در این جنبش حفظ حریم خصوصی این بود که به کاربران اجازه میداد از ردیابی فعالیتهایشان در برنامهها خودداری کنند. این سیاست ضربه بزرگی به شرکت هایی مانند متا بود که از داده های مشتریان برای تبلیغات هدفمند استفاده می کردند. طبق گفته لوتام، متا در سال 2022 تنها از این تغییرات حدود 12.8 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.
این تزریق کد به Meta اجازه میدهد تا «هر تعامل در داخل سایتهای خارجی» از جمله مکانهای ضربه زدن و هر متنی را که کاربر تایپ میکند، از جمله رمز عبور، ردیابی کند. از آنجایی که کاربران به صراحت با ردیابی داده های مرورگر یکپارچه موافقت نمی کنند، این موضوع به یک نگرانی مهم برای حفظ حریم خصوصی تبدیل می شود.
ما ماه گذشته موضوع مشابهی را پوشش دادیم که مربوط به انجام همان کار TikTok بود. مانند TikTok، متا نیز بهانه ای را ارائه کرده است که آنها را از انجام اشتباه مبرا نمی کند.
فلیکس کراوس، محقق امنیت آنلاین، گزارشهایی درباره سایر اپلیکیشنهایی که در گذشته این کار را انجام میدادند، از جمله فیسبوک، منتشر کرده است. او اصرار دارد که متا باید افراد را به سافاری یا یک مرورگر خارجی دیگر بفرستد تا این شکاف را ببندد تا از عواقب احتمالی جلوگیری شود.
فیس بوک علیرغم اینکه از اوج خود گذشته است، همچنان یکی از پربارگیری ترین برنامه ها در اپ استور است. آمار Apptopia نشان می دهد که کاربران در سال 2021 بیش از 416 میلیون بار برنامه فیس بوک را در همه دستگاه ها دانلود کرده اند. اگرچه ممکن است با 656 میلیون بارگیری خیره کننده TikTok مطابقت نداشته باشد، اما اعداد فیس بوک هنوز برای وب سایتی که در سال 2004 شروع به کار کرد فوق العاده است.
یک جفت کاربر فیس بوک اخیراً یک شکایت دسته جمعی علیه متا به دلیل استفاده از این شکاف تنظیم کرده اند. این دادخواست ادعا می کند که مرورگر یکپارچه متا کد جاوا اسکریپت را به هر سایتی که در مرورگر بازدید می کند تزریق می کند. شاکیان معتقدند این دور زدن قوانین حریم خصوصی اپل را نقض می کند. بدتر از آن، شکایت ادعا می کند که راه حل ممکن است قوانین ایالتی و فدرال، از جمله قانون استراق سمع را نقض کند.
در متن: سال گذشته، اپل یک بهروزرسانی امنیتی منتشر کرد که برنامههای شخص ثالث را از تلاش برای ردیابی دادهها و رفتار کاربران محدود میکرد. در حالی که اکثر برنامهها به محدودیتها پایبند بودند، متا طبق گزارشها، مرزهای فیسبوک را دور زد و ظاهراً کاربران را بسیار فراتر از آنچه اپل اجازه میداد ردیابی کرد.
به دلیل تعداد زیاد دانلودها، تاکید بیشتری بر امنیت میلیون ها نفر وجود دارد. اگر هر شرکتی یک یا دو چیز در مورد حریم خصوصی کاربر می داند، آن اپل است. اپل همیشه حفاظت از کاربران و دادههای آنها را در اولویت قرار داده است، بهویژه با بهروزرسانی حریم خصوصی که این شرکت در سال 2021 منتشر کرد، ثابت شده است.
یکی از سخنگویان متا گفت که این اتهامات “بی ارزش” است و اظهار داشت: “ما مرورگر درون برنامه ای خود را با دقت طراحی کرده ایم تا به انتخاب های حریم خصوصی کاربران، از جمله نحوه استفاده از داده ها برای تبلیغات احترام بگذاریم.”
بنابراین متا تصمیم گرفت به دنبال یک راه گریز باشد، به این امید که راهی برای بازیابی مجدد اطلاعات کاربر بیابد. راه حلی که ارائه کرد این بود که به جای استفاده از Safari هر زمان که کاربران روی پیوندها کلیک کردند، یک مرورگر یکپارچه را مستقیماً در برنامه باز کرد. این شرکت بر این باور بود که این محدودیتهای حریم خصوصی سختگیرانه اپل را دور میزند و به آن اجازه میدهد هر طور که میخواهد ردیابی کند.