سامسونگ با فروش 64 میلیون گوشی در سه ماهه سوم سال پیش بود که 7.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. اپل با جابجایی 51.9 میلیون آیفون در جایگاه دوم قرار گرفت که نشان دهنده افزایش 1.6 درصدی نسبت به سال گذشته است. شیائومی، ویوو و اوپو پنج رتبه اول را به خود اختصاص دادند اما همگی سال به سال شاهد کاهش حجم بودند. در میان پنج شرکت برتر، تنها اپل رشد سال به سال را تجربه کرد.
در همین حال، محمولههای کروم بوک نسبت به سال گذشته 34.4 درصد کاهش یافت و در مجموع به 4.3 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم رسید. ایسر با فروش یک میلیون سیستم کروم بوک، که 23.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود، برترین تولیدکننده کروم بوک در سه ماهه سوم بود. دل، اچپی، لنوو و سامسونگ به ترتیب نقاط باقیمانده را پر کردهاند، هر کدام کمتر از یک میلیون دستگاه فروخته شدهاند و همگی رشد منفی قابلتوجهی را در طول سال تجربه کردهاند.

مطالب مرتبط: انتظار میرود فروش رایانههای شخصی تا پایان سال 12.8 درصد کاهش یابد
چه اتفاقی افتاده؟ کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی منجر به کاهش یک سه ماهه دیگر برای گوشی های هوشمند، تبلت ها و کروم بوک ها شده است. آخرین دادههای IDC حاکی از کاهش 9.7 درصدی فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سه ماهه سوم سال به 301.9 میلیون دستگاه است. به گفته این شرکت تحقیقاتی، این بزرگترین کاهش سه ماهه سوم و پنجمین افت سه ماهه متوالی برای صنعت موبایل است.
IDC بر این واقعیت تأکید کرد که هم بازار تبلت و هم بازار کرومبوک از صنایع محدود عرضه به بازارهای چالشبرانگیز تقاضا تغییر کرده است که در آن هزینههای مصرفکننده و آموزش عمدتاً به دلیل عدم اطمینان اقتصادی کاهش یافته است.
محموله تبلت ها در سه ماهه سوم سال جاری با کاهش 8.8 درصدی نسبت به سال گذشته به 38.6 میلیون دستگاه رسید. مانند بازار گوشی های هوشمند، این پنجمین سه ماهه متوالی کاهش بود. اپل با فروش 14.5 میلیون دستگاه آی پد در سه ماهه سوم، که نشان دهنده کاهش 1.1 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021 است، بزرگترین ارائه دهنده در سراسر جهان بود. سامسونگ با 7.1 میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفت و آمازون با 4.3 میلیون دستگاه تبلت Fire در جایگاه دوم قرار گرفت.
این داستان مشابهی برای بازارهای تبلت و کروم بوک بود.
به دنبال رشد بیسابقه در سالهای 2020 و 2021، کاهشی برای هر دو دسته محصول پیشبینی میشد. تبلتها از زمان همهگیری همهگیر وضعیت بهتری نسبت به Chromebook داشتهاند، زیرا مصرفکنندگان اکنون از آنها برای مقاصد دیگر از جمله سرگرمی، یادگیری از راه دور و حضوری و حتی در محل کار استفاده میکنند. کروم بوک ها تا حدودی به دلیل محدودیت های مرتبط با پلتفرم با مشکل مواجه شده اند. این میتواند ادامه یابد زیرا برندهای بزرگتر رایانههای شخصی همچنان به تجربههای ساخت ویندوز در اولویت هستند.
نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات IDC، گفت که بیشتر کاهش ها ناشی از بازارهای نوظهور است که در آن کاهش تقاضا، افزایش هزینه ها و تورم بر مصرف کنندگان با درآمد قابل تصرف کمتر تأثیر گذاشته است. IDC همچنان انتظار دارد که بازار در سال 2023 بهبود یابد، اما اکنون پیشبینی میکند که تا پایان سال 2022 کاهش شدیدتری داشته باشد و سال آینده بهبودی ملایمتری داشته باشد.
اعتبار تصویر: جورج دولگیخ، پیکسابای