کاهش فروش هدست واقعیت مجازی می تواند خبر بدی برای متاورس باشد


به طور خلاصه: با تغییر نام شرکتی فیسبوک به متا و تمرکز زیاد روی آینده واقعیت مجازی، می‌توان تصور کرد که امسال افراد بیشتری هدست‌های واقعیت مجازی خریداری کردند. واقعیت نگران کننده برای این غول رسانه های اجتماعی این است که برعکس اتفاق افتاده است: محموله ها در سال 2022 بیش از 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

علیرغم اینکه متا با مخالفت مصرف‌کنندگان و چهره‌های صنعت مواجه شده است، متا همچنان به افزایش جاه‌طلبی‌های متاورز خود ادامه می‌دهد. Reality Labs، بخش مسئول این واحد، از ابتدای سال گذشته حدود 16 میلیارد دلار ضرر کرده است، در حالی که درآمد خالص فیس‌بوک کاهش می‌یابد زیرا تبلیغ‌کنندگان در این دوران آشفتگی اقتصادی هزینه‌های خود را متحول می‌کنند.

اما آیا اعتقاد وسواس گونه مارک زاکربرگ به فراجهان می تواند سقوط او باشد؟ اوضاع خوب به نظر نمی رسد البته دنیای واقعیت مجازی مشترک، کاربران را ملزم به داشتن هدست واقعیت مجازی می‌کند، اما فروش آن‌ها در سال جاری در ایالات متحده ۲ درصد (سالانه) کاهش یافته و به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس داده هایی که توسط شرکت تحقیقاتی NPD Group با CNBC به اشتراک گذاشته شده است، این خبر بدتر در مقیاس جهانی است، جایی که محموله ها با کاهش 12 درصدی نسبت به سال قبل به 9.6 میلیون رسیده است.

بعید است که این ارقام برای زاکربرگ نگران کننده باشد. مدیرعامل می‌گوید که سرمایه‌گذاری در متاورس امروزی ممکن است تا یک دهه دیگر هیچ سودی به همراه نداشته باشد، در آن زمان پلتفرم واقعیت مجازی می‌تواند به طور بالقوه شروع به کسب درآمد صدها میلیارد، اگر نه تریلیون‌ها دلار کند.

با این حال، افراد کمی اعتقاد زاک را دارند که فضای VR به اینترنت جدید تبدیل خواهد شد. یکی از تحلیلگران اخیراً پیش بینی کرد که اکثر پروژه های تجاری متاورس تا سال 2025 بسته خواهند شد. در جای دیگر، نظرسنجی از تقریباً 10000 نوجوان در اوایل سال جاری نشان داد که نیمی از آنها علاقه ای به متاورس ندارند، و ما حتی از برخی از کارکنان متا شنیده ایم که در این شک و تردید سهیم هستند.

سپس جان کارمک است. این برنامه نویس افسانه ای که از زمان خرید Oculus در سال 2014 در Facebook/Meta حضور داشت، در اکتبر از پیشرفت متاورس ابراز ناامیدی کرد. او در این ماه شرکت را ترک کرد و متا را ناکارآمد، دائماً خود خراب‌کار و برای رقابت اجتناب‌ناپذیری که سرانجام فرا خواهد رسید، نامید.

اما این همه خبر بد برای متا نیست. مانند بسیاری از صنایع، هدست‌های واقعیت مجازی در سال گذشته شاهد رونق فروش بودند – طبق گزارش NPD، درآمد در ایالات متحده از حدود 530 میلیون دلار در سال 2020 دو برابر شد – تا حدی به لطف همه تبلیغات و بیماری همه‌گیر، بنابراین کاهش آن کاملاً غیرمنتظره نیست. و Oculus Quest 2 متا همچنان با سهم تقریباً 50 درصدی کاربران در استیم سروی تسلط دارد. اینکه آیا این باعث آرامش سهامداران عصبی متا می شود یا خیر، موضوع دیگری است.



منبع