در زمینه: برای مصرفکنندگانی که از انواع گجتهای خانه هوشمند استفاده میکنند، هیچ چیز آزاردهندهتر از صرف صدها یا هزاران دلار برای محصولاتی نیست که پس از پایان پشتیبانی نرمافزار غیرقابل استفاده میشوند یا عملکرد محدودی دارند. گاهی اوقات شرکت ها برای پشتیبانی مداوم هزینه های اشتراک ارائه می دهند که اساساً عملکرد را گروگان نگه می دارند.
در ماه سپتامبر، نمایندگانی از iFixit، بنیاد مرز الکترونیکی، و Consumer Reports نامهای به ساموئل لوین، مدیر دفتر حمایت از مصرفکننده FTC و سرنا ویسواناتان، معاون مدیر بخش فعالیتهای تبلیغاتی FTC ارسال کردند. این نامه به رواج شیوههای ضد مصرفکننده در میان تولیدکنندگان دستگاههای هوشمند و تأثیر آن بر توانایی مردم برای مالکیت واقعی دستگاههایی که میخرند اشاره میکند.
یک مطالعه جدید توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نشان داد که بسیاری از شرکتهایی که گجتها را توسعه میدهند و میفروشند، نمیتوانند طول عمر پشتیبانی از آن محصولات را افشا کنند. پس از بررسی 184 دستگاه در 64 دسته محصول، آژانس دریافت که تنها 11.3 درصد اطلاعات مربوط به طول مدت پشتیبانی نرم افزار را در صفحه محصول خود به اشتراک گذاشته اند.
اکثر این دستگاهها – 89 درصد – نتوانستند این اطلاعات را بهطور برجسته در وبسایتهای تولیدکنندگان یا مواد مرتبط با محصولات نمایش دهند. با توجه به اینکه یافتن جزئیات آنلاین در مورد تاریخ انقضا برای به روز رسانی نرم افزار آسان است، آژانس نتوانسته است برای 124 دستگاه موجود در مطالعه چیزی پیدا کند. او همچنین خاطرنشان کرد که ویژگیهای جستجو مانند مرورهای هوش مصنوعی گوگل این کار را برای مصرفکننده عادی دشوارتر میکند، زیرا نتایج اغلب نادرست یا گمراهکننده هستند.
FTC هشدار می دهد که برای محصولات با ضمانت نامه کتبی که قیمت آنها 15 دلار یا بیشتر است، عدم افشای این اطلاعات مهم نقض قانون ضمانت Magnuson Moss است. علاوه بر این، آژانس دریافت که حتی زمانی که برخی اطلاعات در مورد پشتیبانی برنامه در دسترس است، زبان مبهم و گمراه کننده است.
عباراتی مانند «بهروزرسانی مداوم نرمافزار»، «پشتیبانی فنی مادامالعمر» و «تا زمانی که دستگاه شما کاملاً کارکرده است» در مواد مرتبط با محصول یافت شد که گاهی با واقعیت همخوانی نداشت. برای مثال، یک دستگاه «پشتیبانی مادامالعمر» را در صفحه محصول خود نشان داد، اما از سال 2021 هیچ بهروزرسانی امنیتی منتشر نکرده بود. دستگاه دیگری با وعدهای مشابه در صفحه محصول، در بخش دیگری از وبسایت پشتیبانی تا سال 2028 را نشان داد.
این یافته ها بر نیاز به آنچه که گروه های حقوق مصرف کننده در نامه خود به FTC از آنها حمایت می کنند، تأکید می کند. آنها می گویند قوانین جدید برای سازندگان دستگاه های هوشمند به مصرف کنندگان درک بهتری از مدت زمان استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت آنها می دهد و به آنها اجازه می دهد تصمیم آگاهانه بگیرند. همچنین رقابت بین OEM ها را برای طراحی دستگاه های بادوام مجبور خواهد کرد.