چرا اهمیت دارد: در حالی که اخیراً عینکهای هوشمند و سایر دستگاههای پوشیدنی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند، بازار برای بزرگترین و تأثیرگذارترین دسته جدید وسایل شخصی که خودروها هستند، آماده است. با تغییر به وسایل نقلیه نرم افزاری تعریف شده (SDV) و پیشرفت های مستمر در رانندگی کمکی و رانندگی خودکار، صنعت خودروسازی آماده تبدیل شدن به “چیز بزرگ بعدی” برای بخش فناوری است.
جای تعجب نیست، همانطور که هوش مصنوعی در توسعه سایر دستهبندیهای دستگاهها مؤثر بوده است، اکنون نیز شروع به ایجاد تأثیر قابل توجهی در بازار خودرو کرده است.
آخرین نمونه از کوالکام است که اخیراً نسخههای نسل بعدی تراشههای متمرکز بر خودروی خود را در Snapdragon Summit در مائوئی رونمایی کرد. Snapdragon Cockpit Elite و Snapdragon Ride Elite برای ارائه امکانات اطلاعاتی-سرگرمی و کمکی/خودرانی در وسایل نقلیه ممتاز طراحی شدهاند و انتظار میرود که نمونهبرداری در سال 2025 آغاز شود.
هر دو تراشه و پلتفرمهای نرمافزاری آنها بخشی از معماری دیجیتال کوالکام اسنپدراگون است که در سال 2022 معرفی شد. این تراشههای جدید با تکیه بر تلاشهای قبلی خودروسازی این شرکت، از معماری CPU Oryon بهره میبرند.
Oryon نشان دهنده یک جهش بزرگ در عملکرد و بهره وری انرژی نسبت به CPU های قبلی کوالکام است. همچنین یک جزء کلیدی در چیپست Snapdragon X Elite برای رایانه های شخصی است که در اوایل سال جاری منتشر شد. نسخه نسل دوم Oryon نیز بخشی از CPU موبایل جدید اسنپدراگون 8 الیت برای گوشی های هوشمند است.
از نظر عملکرد خام، پیشرفت ها نسبت به نسل های قبلی قابل توجه است. Snapdragon Cockpit Elite و Snapdragon Ride Elite افزایش 3 برابری در عملکرد CPU، افزایش 3 برابری در عملکرد GPU Adreno و افزایش قابل توجه 12 برابری در عملکرد NPU Hexagon Qualcomm در مقایسه با تراشههای قبلی خودرو ارائه میدهند.
نتیجه مجموعهای از پردازندههای متمرکز بر خودرو است که میتواند قابلیتهای هوش مصنوعی بیشتری را در خودروها فعال کند و ویژگیهای اطلاعات سرگرمی و کمک رانندگی را افزایش دهد.
از دیدگاه تجربه کابین خلبان، این افزایش عملکرد به این معنی است که میتوان دستیارهای شخصی صوتی پیشرفتهتری ساخت که امکان تعاملات بصری بیشتری با خودرو و ویژگیهای آن را فراهم میکند. افزایش قدرت پردازش در واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU) و واحد پردازش عصبی (NPU) به خودروهای مجهز به این تراشهها اجازه میدهد تا مدلهای زبان بزرگتر و بزرگتر را مدیریت کنند.
این میتواند نه تنها یک رابط مبتنی بر صدا را فعال کند (که در اتومبیلها تا حدودی استفاده نمیشود و در بیشتر مواقع عالی نیست)، بلکه عواملی را نیز فعال میکند که میتوانند در انجام کارهایی مانند یادگیری ترجیحات رانندگی و موسیقی، یا بهطور خودکار زمانبندی مجدد رزرو شام شما در صورت تمایل کمک کنند. شما در ترافیک گیر کرده اید.
تراشه Cockpit Elite می تواند تا 16 نمایشگر با وضوح بالا را در سرتاسر خودرو پشتیبانی کند و طیف وسیعی از گزینه های سرگرمی اطلاعاتی را همراه با کانال های صوتی جداگانه برای سرنشینان یا مناطق مختلف خودرو ارائه می دهد.
از منظر رانندگی، Ride Elite جدید از بیش از 40 حسگر چندرسانهای، از جمله 20 دوربین با وضوح بالا، لیدار و سایر سنسورها پشتیبانی میکند تا رانندگی ایمنتری را فراهم کند، چه راننده کنترل داشته باشد یا از ویژگیهای کمکی یا نیمه خودکار استفاده کند.
بار دیگر، قدرت پردازش پیشرفته این تراشههای جدید به وسایل نقلیه اجازه میدهد تا مدلهای پیشرفتهتر هوش مصنوعی را اجرا کنند که منجر به قابلیتهای خودران بهتر و مطمئنتر میشود.
به اعتبار کوالکام، آنها سعی نمیکنند استقلال کامل را مطالبه کنند – اشتباهی که بسیاری در صنعت خودرو قبل از در دسترس قرار گرفتن این قابلیت مرتکب شدند – بلکه در عوض بر ایجاد تجربه رانندگی با حضور انسان تا حد امکان تمرکز میکنند.
صحبت از ایمنی، مانند اجزای قبلی شاسی دیجیتال Snapdragon، Snapdragon Cockpit Elite و Ride Elite جدید از استانداردهای ایمنی عملکردی مهم، از جمله ASIL-D و ISO 26262 پشتیبانی می کند. رویداد خرابی قطعه دیجیتال یا خرابی نرم افزار.
مزایای واضح ترکیب این تراشهها در خودروهای آینده شامل گسترش قابلیتهای محاسباتی هوش مصنوعی است که در رایانهها و گوشیهای هوشمند در وسایل نقلیه دیدهایم. با این حال، فراتر از آن، این اعلامیه بر تلاشهای مداوم کوالکام برای تنوع بخشیدن به خط تولید و جریانهای درآمد خود تأکید میکند.
در حالی که این شرکت بیش از 20 سال است که راهحلهای ارتباطی و فناوری اطلاعات را برای خودروسازان ارائه میکند، هجوم آن به محاسبات خودرو یک پیشرفت جدیدتر است. از آنجایی که معمولاً از زمان معرفی یک تراشه یا قطعه حیاتی تا زمانی که در خودروها ظاهر میشود، حدود سه سال طول میکشد، کوالکام انتظار دارد که خودروهایی با این تراشههای جدید تا سال 2026 در دسترس باشند، به لطف پایهای که با پلتفرم شاسی دیجیتال اسنپدراگون گذاشته شده است.
تلاشهای قبلی کوالکام و این پیشرفتهای جدید از سال آینده بر نتایج تجاری شرکت تأثیر میگذارد. با اعلام شراکت های برجسته با BMW، GM و Rivian در این رویداد، آینده این شرکت در بازار خودرو از نظر تنوع درآمد و رشد امیدوارکننده به نظر می رسد.
از نقطه نظر محصول، این اعلامیه نشان میدهد که چگونه سرمایهگذاری کوالکام در فناوری CPU Oryon در حال حاضر در چندین حوزه به کار گرفته شده است. از رایانههای شخصی گرفته تا گوشیهای هوشمند گرفته تا خودروها و شاید دستگاههای دیگر در آینده، کوالکام در حال به حداکثر رساندن قابلیتهای IP خود به روشی بسیار مؤثر است.
با ترکیب یک معماری NPU مشابه در این دستهها و توسعه یک پورتال نرمافزاری Qualcomm AI Hub مبتنی بر ابر برای تشویق توسعه برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، این شرکت فرصتهای جالبی را در اختیار شما قرار میدهد. به عنوان مثال، تصور کنید که مدلهای بینایی کامپیوتری که در ابتدا برای گوشیهای هوشمند طراحی شدهاند، در نهایت در برنامههای حسگر خودرو مورد استفاده قرار میگیرند. ایده جالبی است.
در نهایت، این اعلامیه ها تصویر جامع تری از استراتژی کوالکام و اینکه چگونه هوش مصنوعی در حال حاضر با بیشتر تلاش های خود پیوند می زند، ارائه می دهد. در حالی که برخی ممکن است استدلال کنند که این شرکت از تبلیغات مولد هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند و به سادگی فرصت طلب است، رویکرد جامعی که آنها ارائه کرده اند نشان می دهد که آنها به سمت آینده ای حرکت می کنند که آن را قریب الوقوع و بسیار واقعی می بینند.
Bob O'Donnell رئیس و تحلیلگر اصلی TECHnalogy Research، LLC، یک شرکت تحقیقات بازار است که خدمات مشاوره استراتژیک و تحقیقات بازار را به صنعت فناوری و جامعه مالی حرفه ای ارائه می دهد. می توانید باب را در توییتر دنبال کنید @bobodtech