گروه سخت‌افزار آمازون با شکست تلاش‌های کسب درآمد الکسا با زیان‌های شدیدی مواجه است


خلاصه: آمازون در سال 2014 خود را بین یک صخره و یک مکان سخت یافت. Fire Phone قبلاً در حال سوختن بود که آمازون اسپیکر Echo خود را در اواخر سال معرفی کرد. اسپیکر متصل ساده پتانسیل آشکاری به عنوان یک همراه خرید داشت، اما تعداد کمی از آنها متوجه شدند که الکسا چقدر بر سبد محصولات و استراتژی شرکت در سال‌های آینده تأثیر خواهد گذاشت.

چیزهای کمی در دنیای به سرعت در حال توسعه فناوری برای مدت طولانی باقی می مانند و تقریباً یک دهه است که الکسا در حال مبارزه است.

تقریباً در همین زمان سال گذشته، بلومبرگ گزارش داد که آمازون با مشکلات جدی حفظ کاربران الکسا مواجه است. داده های فروش تعطیلات در آن زمان نشان داد که 25 درصد از دارندگان دستگاه های جدید الکسا دیگر به طور فعال از دستیار مجازی در هفته دوم مالکیت خود استفاده نمی کردند.

به نظر می رسد که آهنگ در طول سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. طبق گزارش جدیدی از Business Insider، واحد دیجیتال جهانی آمازون (شامل دستگاه های الکسا و اکو) در سه ماهه اول بیش از 3 میلیارد دلار زیان عملیاتی داشته است. به گفته یکی از منابع، بیشتر ضررها مربوط به الکسا و دستگاه های مرتبط بوده است. علاوه بر این، بیش از دو برابر ضرر کسب و کار خواربار فروشی آمازون است.

هفته گذشته، آمازون شروع به اخراج اعضای تیم از سازمان دستگاه ها و خدمات خود کرد. یک روز بعد، اندی جاسی، مدیرعامل، گفت که کاهش نقش های اضافی تا اوایل سال 2023 ادامه خواهد داشت.

طبق گزارش‌ها، الکسا فرزند مغز جف بزوس، بنیانگذار آمازون بود که در روزهای ابتدایی آن به شدت با تیم توسعه درگیر بود. با این حال، در طول سال‌ها، حریم خصوصی آنلاین به یکی از بحث‌های اصلی در میان مصرف‌کنندگان تبدیل شد و آمازون نیز از آن مصون نبود. گزارش‌هایی مبنی بر گوش دادن کارمندان آمازون به مکالمات الکسا خبرساز شد و پلیس در آرکانزاس حتی می‌خواست از داده‌های ضبط‌شده توسط یک بلندگوی اکو در یک پرونده قتل استفاده کند. نیازی به گفتن نیست، این نوع رفتار است که مصرف کنندگان را به وحشت انداخته است.

علاوه بر این، الکسا آنطور که شرکت در ابتدا تصور می کرد درآمد ایجاد نمی کرد. در اوایل، بسیاری الکسا را ​​راهی برای کمک به آمازون در فروش محصولات بیشتر می دانستند (مثلاً سفارش بدون دست). این توسط یک مدل فروش تهاجمی پشتیبانی می‌شود که در آن آمازون سخت‌افزار را به قیمت تمام شده می‌فروشد و در بخش نرم‌افزاری (الکسا) درآمد کسب می‌کند. در عوض، الکسا به یک دستیار شخصی تبدیل شد که وظیفه آن انجام اقدامات بی اهمیت و غیرقابل کسب درآمد مانند پخش موسیقی یا خواندن پیش بینی آب و هوا بود.

آمازون استخدام تیم الکسا را ​​در سال 2019 متوقف کرد و اندکی بعد، ظاهراً بزوس علاقه خود را به این بخش از دست داد. تلاش‌های اضافی برای کسب درآمد از پلتفرم نیز کوتاهی کرد.

مطالب مرتبط: این چیزی است که بعد از الکسای آمازون می آید

آمازون با سایر شرط بندی های سخت افزاری نیز دست و پنجه نرم کرده است. ربات خانگی Astro آن توسط یکی از توسعه دهندگان به عنوان یک کابوس حفظ حریم خصوصی و فاجعه ای توصیف شد که برای انتشار مناسب نبود. همین ماه گذشته، آمازون اعلام کرد که آزمایش میدانی ربات تحویل‌دهنده Scout خود را متوقف می‌کند و کارمندان خود را به پروژه‌های دیگر اختصاص می‌دهد. پرایم ایر، مهتابی که برای اولین بار در سال 2013 منتشر شد، هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

یکی از منابع آشنا به الکسا به Business Insider گفت که آمازون در سال جاری حدود 10 میلیارد دلار در الکسا و دستگاه های مرتبط از دست می دهد. یکی از کارمندان سابق گفت الکسا یک شکست عظیم در تخیل بود. این فرد افزود: «این یک فرصت تلف شده بود.

آمازون ظاهراً این تصور را که الکسا و اکو با مشکل مواجه هستند را رد کرد. دیوید لیمپ، معاون ارشد دستگاه‌ها و خدمات آمازون، به این نشریه گفت که آن‌ها مثل همیشه به الکسا و اکو متعهد هستند و به سرمایه‌گذاری هنگفتی روی آن‌ها ادامه خواهند داد.

همانطور که امروز است، الکسا سومین دستیار صوتی محبوب در ایالات متحده پس از دستیار گوگل و سیری اپل با 75.6 میلیون کاربر است. طبق اطلاعات Insider Intelligence، پیشنهاد گوگل با 81.5 میلیون کاربر پیشتاز است و سیری با 77.6 میلیون کاربر در رتبه اول قرار دارد.

اعتبار تصویر: جاناتان بوربا، GeekWire، Andrew Urena



منبع