گوگل با شکایت 25 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا/بریتانیا بر سر تجارت تبلیغاتی خود شکایت کرد

چه اتفاقی افتاده؟ گوگل با دعوای حقوقی ضد انحصار غریبه نیست، بنابراین اگر متوجه شویم که این شرکت بار دیگر به اتهام سوء استفاده از موقعیت مسلط خود مورد شکایت قرار گرفته است، جای تعجب نیست. این بار، شکایتی که در بریتانیا و اتحادیه اروپا ارائه شده است، گوگل را به رفتار ضدرقابتی در بازار تبلیغات دیجیتال متهم می کند و به دنبال غرامتی است که می تواند به 25 میلیارد یورو یا 25.43 میلیارد دلار اضافه کند.

با ارزش بازار بیش از 1 تریلیون دلار، گوگل (یا به طور خاص، الفبای اصلی آن) یک نیروی مسلط در فضای آنلاین است. موقعیت قدرت این شرکت باعث شده است که این شرکت با چندین پرونده قضایی و تحقیقات ناظر از داخل اتحادیه اروپا و جاهای دیگر به دلیل ادعاهای اعمال انحصاری روبرو شود.



منبع

توبی استار، شریک Humphries Kerstetter، شرکت حقوقی بریتانیا که قصد دارد این پرونده را به دادگاه تجدید نظر رقابت برساند، تأکید کرد که این فقط به سود سایت های خبری نخواهد بود. “این ادعای مهم نشان دهنده گروهی از قربانیان رفتار ضدرقابتی گوگل در فناوری تبلیغات است که مجموعاً 7 میلیارد پوند از دست داده اند. این شامل وب سایت های خبری بالا و پایین کشور با خوانندگان روزانه زیاد و همچنین هزاران صاحب مشاغل کوچک می شود. کسانی که به درآمد تبلیغات وابسته هستند – چه از طریق وب سایت ماهیگیری، وبلاگ غذایی، فنزین فوتبال یا سایر محتوای آنلاینی که برای ایجاد و انتشار وقت گذاشته اند.”

اکنون، گوگل با شکایتی در دادگاه های بریتانیا و هلند مواجه است که به دنبال بازیابی درآمد تبلیغاتی از دست رفته به دلیل رفتارهای ضدرقابتی این شرکت در یک دوره چند ساله است. مبلغ کل غرامت می تواند به 25 میلیارد دلار برسد.

اشاره شده است که کت و شلوار بریتانیا انصراف داده است، بنابراین هر کسی که تحت تاثیر قرار می گیرد به طور خودکار بخشی از ادعا خواهد بود، مگر اینکه خلاف آن را بیان کند. مورد هلند انتخابی است، بنابراین افراد باید خودشان به این کت و شلوار بپیوندند. انتظار می‌رود که هزاران طرف تنها در بریتانیا بخشی از این ادعا باشند.

کمیسیون اروپا در ژوئن سال گذشته تحقیقاتی را درباره تجارت تبلیغات دیجیتال گوگل آغاز کرد. همانطور که رویترز گزارش داد، تنظیم کننده های اتحادیه اروپا اخیرا با در دست گرفتن تحقیقات ناظر رقابت پرتغال در مورد همین موضوع، دامنه پرونده خود را گسترش دادند. همچنین سال گذشته توسط ناظر رقابت فرانسه به دلیل سوء استفاده از قدرت بازار خود در صنعت تبلیغات آنلاین، یک جریمه 220 میلیون یورویی برای گوگل اعمال شد.

گوگل در پاسخ به این شکایت، آن را «سفته‌بازی و فرصت‌طلبانه» خواند و افزود که قصد دارد به شدت با این پرونده مبارزه کند.

دیمین جرادین از شرکت حقوقی جرادین پارتنرز بلژیکی از طریق گاردین گفت: «ناشران، از جمله رسانه‌های خبری محلی و ملی که نقشی حیاتی در جامعه ما دارند، مدت‌هاست که از رفتار ضدرقابتی گوگل آسیب دیده‌اند.