یوتیوبر با اعلام DMCA نینتندو مبارزه کرد و پیروز شد


یک سیب زمینی داغ: نینتندو در مورد IP های خود آنقدر بداخلاق است که هر زمان که از شخصی گزارش می دهیم که کار جالبی را با مثلاً Mario Bros انجام می دهد، تقریباً همیشه یک حاشیه اجباری را درج می کنیم: “بیایید ببینیم وکلای نینتندو تا کی اجازه می دهند این کار آنلاین بماند”. بیشتر اوقات، زمان زیادی طول نمی کشد و این پایان کار است، اما این بار نه.

اکتبر گذشته، کانال تاریخچه بازی‌های ویدیویی DidYouKnowGaming (DYKG) یک مستند 20 دقیقه‌ای درباره یک بازی ناشناخته و منتشر نشده Nintendo DS، Heroes of Hyrule، پست کرد. همانطور که از نام آن مشخص است، این یک اسپین آف Zelda بود که برای دستگاه پرطرفدار نینتندو برنامه ریزی شده بود. این ویدیو نزدیک به 90 روز در یوتیوب باقی ماند تا اینکه DYKG اخطار حق نسخه برداری دریافت کرد و در 28 دسامبر به طور خودکار آن را از دید عموم حذف کرد.

اپراتور کانال شین گیل گفت که اعتصاب حق نسخه برداری او را به استفاده از “مواد غیرمجاز” در ویدیوی خود متهم کرده است. می توان حدس زد که اشاره به سند 22 صفحه ای است که DYKG به طور قانونی از کارمندان سابق Retro به دست آورده است. گیل معتقد است که از مطالب برای اهداف روزنامه نگاری استفاده کرده و به دکترین استفاده منصفانه پایبند بوده است. بنابراین او یک دعوای متقابل را با یوتیوب ارائه کرد و به همین اندازه گفت.

گیل ادعا می‌کند که نینتندو سعی کرده این ویدیو را پاک کند، زیرا آنچه را که تحقیقات او کشف کرده است، دوست نداشته است. با این حال، در دفاع از نینتندو، محتوا نزدیک به 90 درصد مطالب دارای حق چاپ است، از جمله کل صفحات متن از سند زمین. این یک مورد استفاده منصفانه باز و بسته نیست. با این حال، لحن و هدف مینی مستند به وضوح برای آرشیو کردن تاریخ است، بنابراین به نفع نینتندو هم نیست.

در هر صورت، طبق خط‌مشی حق نسخه‌برداری، YouTube به‌طور خودکار ویدیو را در صورتی که سازنده محتوا ادعای متقابل ارائه کند و دارنده حقوق ظرف 10 روز کاری طرح دعوی نکند، مجدداً بازیابی می‌کند. بنابراین گیل نفس خود را به مدت دو هفته در انتظار دریافت خدمات حبس کرد. نینتندو هیچ اقدام دیگری انجام نداد، بنابراین ویدیو اکنون دوباره آنلاین شده است.

حتی اگر گیل هرگز احضاریه یا اخطار دیگری از نینتندو دریافت نکرد، اما این امر او را روشن نمی‌کند. تیم حقوقی این شرکت همچنان می‌تواند علیه محتوا اقدام کند زیرا محدودیت‌های ادعای حق نسخه‌برداری سه سال است. بنابراین می‌توانیم در آینده از نینتندو در مورد این موضوع بشنویم.

در ضمن، باید ویدیوی DYKG (در بالا) را تا زمانی که آنلاین است تماشا کنید. این یک قطعه خوب برای کسانی است که به بازی‌های یکپارچهسازی با سیستمعامل یا تاریخچه نینتندو علاقه دارند. برای کسانی که ترجیح می دهند نسخه TL;DR را داشته باشند، به خواندن ادامه دهند.

توسعه دهنده Metroid Prime استودیوی Retro در سال 2004 Heroes of Hyrule را معرفی کرد، همان سالی که Nintendo DS اولین خود را آغاز کرد. Retro در نظر داشت که این یک بازی استراتژیک شبیه به Final Fantasy Tactics باشد. تیم این طرح را برای برنامه‌ریزی و توسعه نرم‌افزار نینتندو ارسال کرد که این ایده را رد کرد. سران SPD حتی دلیلی برای ادامه ندادن به آنها ارائه نکردند.

ما آن را به SPD فرستادیم و فوراً یک “نه، شما این کار را نمی‌کنید” دریافت کردیم. پل توزور، طراح سابق بازی های Retro در مصاحبه ای به DYKG گفت تا امروز، من نمی دانم چرا. “به نظر نمی رسید که آنها هیچ علاقه ای به مفهوم گیم پلی بازی نداشته باشند، که خیلی بد است. این یک مفهوم واقعا محکم بود و پتانسیل آن را داشت که چیزی عالی باشد.”

اعتبار تصویر: سخت افزار BCC





منبع