نگاه به آینده: آخرین به روز رسانی Neuralink در مورد دومین شرکت کننده در مطالعه، که الکس نام دارد، نتایج مثبت بیشتری را برای ذینفعان بالقوه ای که توانایی تعامل با دنیای اطراف خود را از دست داده اند، ارائه می دهد. طبق بهروزرسانی، الکس توانست در عرض چند دقیقه پس از اولین تماس خود با مکاننمای روی صفحه ارتباط برقرار کند و در عرض چند ساعت از سطوح قبلی سرعت و دقت خود در وظیفه WebGrid Neuralink فراتر رفت – سطوحی که با استفاده از فناوریهای کمکی سنتی به دست آورده بود.
از زمان اعلام آن در فوریه گذشته، مطالعه Neuralink PRIME به بررسی ایمنی و اثربخشی دستگاههای رابط مغز و کامپیوتر (BCI)، همراه با نرمافزار BCI، رباتهای جراحی، ابزار و روشهای مورد نیاز برای تحویل موفقیتآمیز ایمپلنتها پرداخته است. در اوایل این هفته، این شرکت یک بهروزرسانی در مورد دومین شرکتکننده منتشر کرد که بر موفقیت و توانایی فوقالعادهاش در شکستن رکوردهای جهانی رابط مغز و رایانه در روز اول خود با استفاده از دستگاه تازه کاشتهشده تاکید کرد.
الکس قبل از اینکه آسیب نخاعی او را چهار پلژی کند، یک تیرانداز اول شخص و تکنسین خودرو بود که با دستانش برای ساخت، تعمیر و طراحی ابزار، وسایل نقلیه و ماشین آلات دیگر کار می کرد. پس از حادثه، کار او به تعامل با رایانه برای انجام بازی هایی مانند Counter-Strike 2 با استفاده از کنترلر بازی که برای افراد چهار پلژیک معروف به Quadstick در نظر گرفته شده بود، محدود شد.
جوی استیک دهانی دارای سنسورهای فشار و سنسورهای موقعیت لب برای کلیک کردن است. متأسفانه، طراحی تکی جوی استیک توانایی کاربران را برای حرکت یا هدف گیری در هر زمان معین محدود می کند، و کاربر را ملزم می کند تا با رها کردن جوی استیک و استفاده از نی برای نشان دادن عملکردهای خاص با جرعه جرعه یا دمیدن هوا، بین این دو جابجا شود.
با استفاده از دستگاه جدید Neuralink که با Quadstick کاشته شده بود، الکس توانست دوباره به طور کامل با بازی تعامل داشته باشد، حرکت کند، هدف بگیرد و بدون نیاز به توقف یک عمل برای شروع دیگری، همزمان حرکت کند، هدف بگیرد و تیراندازی کند. در عوض، او به سادگی به جایی که میخواهد شلیک کند فکر میکند و ایمپلنت درخواست او را تفسیر میکند و ورودی مناسب در بازی را ارائه میکند.
واکنش الکس به توانایی های جدید خود گویای این موضوع است و بدون شک فراتر از انتظارات او بوده است. “فقط دویدن بسیار سرگرم کننده است زیرا می توانم از این طرف به آن طرف نگاه کنم، و مجبور نیستم Quadstick را به چپ و راست حرکت دهم… می توانم (به کجا باید نگاه کنم) و به جایی می رسد که من می خواهم. رفتن این دیوانه است.”
بازی کردن تنها مزیت الکس در بازیابی توانایی هایش نیست. همچنین به او اجازه داد تا علایق خود را در طراحی به کمک رایانه (CAD) دنبال کند، کاری که قبلاً به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی تحمیل شده توسط Quadstick و سایر دستگاه های کمکی بسیار دشوار بود.
الکس تنها در دومین روز استفاده از ایمپلنت Neuralink خود با موفقیت از Fusion 360 برای طراحی یک نگهدارنده سفارشی برای شارژر Neuralink خود استفاده کرد. این طرح بعداً به صورت سه بعدی چاپ شد و در محیط فیزیکی آن ادغام شد. تیم Neuralink اظهار داشت که آنها به کار با Alex ادامه می دهند تا حرکات مورد نظر را برای انواع مختلف کلیک های ماوس ترسیم کند، تعداد کنترل های موجود را گسترش دهد و او (و کاربران آینده) را قادر می سازد تا به سرعت بین حالت ها و عملکردهای مختلف در نرم افزار CAD جابجا شوند. .
بهروزرسانی Neuralink همچنین برخی از درسهای آموخته شده و کاهشهای انجامشده بر اساس مشاهدات اولین بیمار در مطالعه PRIME، Noland Arbaugh را مشخص میکند. پس از پیوند آربو، کشف مقداری انقباض در رشته های ایمپلنت به طور موقت عملکرد رابط مغز و کامپیوتر او را کاهش داد. خوشبختانه، کاهش موقتی بود، زیرا رشتهها بعداً تثبیت شدند و عملکرد بهبود یافت.
این بازخورد به تیم Neuralink اجازه داد تا با اجرای اقدامات کاهشی، از جمله کاهش حرکت مغز در حین جراحی و کاهش فاصله بین ایمپلنت و سطح مغز، احتمال کوچک شدن ایمپلنت الکس را کاهش دهند. الکس تاکنون با هیچ مشکل عملکردی مشابهی مواجه نشده است.
توانایی تعامل با کامپیوترها و دنیای اطرافمان تنها با استفاده از ذهنمان، زمانی موضوع علمی تخیلی بود. اما با توجه به موفقیتها و پیشرفت مداوم در پیادهسازی، به نظر میرسد که Neuralink به تحقق رویای تعامل یکپارچه انسان و ماشین نزدیکتر و نزدیکتر میشود.